Ja jag vet.. det låter inte riktigt klokt. Men så här är det;
Jag ska lägga ett golv på vinden i mitt 20-talshus. Jag skulle helst ha velat behålla plankgolvet och måla vitt, men jag var tvungen att ljudisolera och fixa till golvknarret, så det gick inte. Jag måste lägga ett väldigt tunnt golv pga den låga takhöjden, flytande pga ljudproblemen, och så vill jag ha ett genuint, vitmålat plankgolv med springor och allt... Svår kombo! Visst kan jag hitta 1-stavig parkett som påminner om tiljor, men då ligger priset långt över min budget!

Så nu undrar jag, med risk för att bli utskrattad och hånad, om man inte kan köpa en billig parkett med slät furufanér undertill och lägga upp och ner? Jag vet att det kan förekomma kvisthål och andra konstigheter, och att kvaliten inte är den bästa, men jag spacklar gärna om jag kan komma undan med en tredjedel av priset. :) Och rummet är som sagt ett vindsvåning där man kommer att röra sig i strumplästen.

MEN.. Är det möjligt rent tekniskt att lägga golvet upp och ner?
Finns det någon annan som har gjort så? Finns det andra hinder som jag inte har tänkt på kanske?

Jag är tacksam för alla synpunkter!
 
Lägg råspont och sandpappra alt lämna dem på hyvling.
 
Om du väljer ett vanligt "lim"-golv och inte ett klick-golv så går det i alla fall att få ihop det..

Och spontant, varför inte.. :)
 
D
Men brukar parkettgolcen verkligen ha plank undertill? Brukar ju mer se ut sommen mängd Kapla-stavar lagda i en rad. Med genuint, menar du då riktigt trä? Annars kan du väl få tag på laminatgolv med skeppsmönster, men det kanske blir för tillrättalagt utseende?
 
Råsponten går ju bort, eftersom det inte går att lägga flytande och dessutom bygger för mycket på höjden.

Lim- eller klickgolv? Har dålig koll på skillnaden... Skulle det inte gå att få ihop ett klickgolv upp och ned? Limgolv borde väl funka annars, bara det går ihop med golvvärmen... Jag gissar att klickgolv vore ett bättre val om det bara går att få ihop.

Vissa parkettgolv har som kapla-stavar under och andra har slät furufanér. Jag hittade en vedervärdig trestavig ekparkett med en fantastiskt fin slät furufanér under för 219 kr /kvm. Lamellgolv med skeppsmönster kostar skjortan och laminat vill jag helst inte ha.

Den viktigaste frågan just nu är alltså : Går det att bygga ihop ett klickgolv upp och ned? Eller finns det något rent tekniskt /praktiskt hinder?
 
Klickgolv vinklar man mot varandra när man för ihop, kommer inte fungera upp och ner.. Om du inte hittar ett som man slår ihop, ska det vara upp och ner spelar ju egentligen inte passningen på rätsidan så mycket så det borde funka vilket som..

Limgolv bör funka med golvvärme, är så låga temperaturer.. Men hör med säljarna.
 
D
Virra skrev:
Vissa parkettgolv har som kapla-stavar under och andra har slät furufanér. Jag hittade en vedervärdig trestavig ekparkett med en fantastiskt fin slät furufanér under för 219 kr /kvm. Lamellgolv med skeppsmönster kostar skjortan och laminat vill jag helst inte ha.

Den viktigaste frågan just nu är alltså : Går det att bygga ihop ett klickgolv upp och ned? Eller finns det något rent tekniskt /praktiskt hinder?
Skulle tro att du rent praktiskt kan få ihop golvet upp och ner. Till och med ett klickgolv där du viker ner/in de nya raderna tror jag nog skulle gå att lägga upp och ner, då det inte brukar vara några problem att lyfta lite i de redan lagda delarna.

Men undrar om inte furufaneren på undersidan är väldigt mjuk och kommer att slitas ner snabbt.

Det finns ju lite billigare skeppsgolv också, där slitskiktet är en tunn faner av riktigt trä. Ger ett naturligt trä-utseende och antagligen ett bättre slitskikt än en uppånervänd parkett där man går på baksidan.

Kährs skeppsgolv 389:-/m2
http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...innea-ek-och-rokt-ek-pier-skeppsgolv/p-196282
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.