Nog skall det väl kännas lite jummet iallafall i tilluft ventilerna när ftx är igång?Tycker det bara kommer kalluft.Har problem med inställningarna oxå,svårt att förstå hur jag skall ställa in den.Ge lite tips på justering om ni har tid.
 
Om du mäter lite temperaturer i tilluft,frånluft, utetemp, avluft samt att du berättar om du har eftervärmningsbatteri (el eller vatten).
Har du något injusteringsprotokoll som visar några flöden hade det varit bra med.
Då blir det lite lättare att hjälpa dig.:)
 
Under Inställningar/larm finns en larmgräns som styr vid vilken temperatur Heru ska minska på flödena och på så sätt öka verkningsgraden och temp på tilluften. Gränsen går att ställa mellan 9 och 12 grader.
Men, som Tjoa säger lite mer info om vilka temperaturer du har är till hjälp.
Är flödena rätt inställda av en installatör är det egentligen inte så mycket mer du ska behöva ändra på.
 
Har justerat flöde själv,men nu har man varit och rört i alla ventiler så skall justera igen när jag hämtat justertrattarna.
På fjärrkontrollen står det:
-22gr 19gr
-1gr 22gr

-24 enligt våran andra utetempmätare
fläkt tilluft 36%
fläkt frånluft 60%

Har provat att justera lite i "konstant tryck" på fjärren.
Kan inte mycket om detta. När jag justerade flödena till rummen så hade jag mätdon "trattar" som jag tryckte upp mot ventilerna och justerade bara på ventiltalldrikarna.
Nu har det kommit upp en värmesymbol på frjärrkontrollen,kanske det börjar komma lite mer varmluft ur ventilerna.Satt med fjärren idag o pillade och såg att nått hade hänt.Den visade +19 ute och dom andra temp var knasiga.Provade ändra håll på fläktarna från vänster till höger och då fick jag utetempen rätt.Märkte även att utegallret på fasaden höll på att isa igen,så tog bort det och rensade det på is.Vi har ju haft -40 i helgen och det är väl därför den har isat så mycket.
 
Värmesymbolen innebär att aggregatet har slagit på eftervärmaren. Den är inbbyggd i nyare Heru 90 och är på 1,2 kW. Med den påslagen blir besparingen inte så stor.
Du måste kolla att till från ute och avluft verkligen är rätt kopplade innan du börjar vända på aggregatests flöde.
Rent spontat känns det som om förhållandet mellan fläktarnas varvtal är fel. I mitt aggregat är förhållandet ungerfär det motsatta. Anläggningen är injusterad för från 58 och till 54 l/s. Det är 53% resp 33% på fläktarna. Huset är på 170 m2.
Kan inte mycket om injustering eftersom jag lejde bort det jobbet. Först måste man ställa in det totala luftbehoven, sedan justerar man flödet i resp don vad jag förstod på killen som gjorde jobbet hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.