Hej! Jag ska dra el i garaget och därmed sätta upp lysrörsarmaturer. Jag ska ha tre rader med tre armaturer på varje rad. Jag vill tända alla armaturer med samma strömbrytare, och då har jag funderat över om jag ska lägga faserna över en kontaktor som jag styr via strömbrytaren. Men jag undrar hur jag ska säkra av faserna och själva styrkretsen? Vad finns det för andra alternativ om jag vill kunna tända allt med en knapp? Eller ska jag skita i att dela upp armaturerna på olika faser och kör en och samma fas på alla?

Tacksam för tips!
 
I min verkstad (som är lite större) så har jag en knapp för varje fas och rad, det går att tända efter behov.

Protte
 
Mikael_L
Ska du inte ha jättemånga armaturer är en knapp per rad helt klart enklast, i en trefacksram.
Eller en 3x1-polig brytare:
GE06.0006100.jpg
Och med en lovikka-vante på händerna kommer den fungera som en enda knapp. :p

Men med många armaturer kan 3 st kontaktorer vara nödvändigt pga av (start)strömmarna.
 
Tack för era snabba svar!

Det blir nog en sån 3-polig GARO-brytare så tänds alla armaturer samtidigt. En fas per armaturrad, avsäkrad med varsin 10A säkring!
 
jonaslind skrev:
Det blir nog en sån 3-polig GARO-brytare så tänds alla armaturer samtidigt. En fas per armaturrad, avsäkrad med varsin 10A säkring!
Det blir ett lämpligt val. Tänk på att en brytare lik den Mikael visar i #3 inte får användas för 3-fas kopplingar direkt (märkspänning 250V) men som manöverbrytare för reläer eller kontaktorer är det ok.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
Det blir ett lämpligt val. Tänk på att en brytare lik den Mikael visar i #3 inte får användas för 3-fas kopplingar direkt (märkspänning 250V) men som manöverbrytare för reläer eller kontaktorer är det ok.
Oops ... :blushing:
Bra att andra kan sina saker och är uppmärkssamma. Tack GK100. d^_^b

Men då vill jag passa på och lära mig lite också ...
Är tre brytare i tre olika dosor och en trefacksram och matade med en trefasgrupp, OK då?
Finns det någon brytare liknande den ELKO jag satt in som bild, som är OK att använda, dvs med märkspänning minst 400V.
 
GK100 skrev:
Det blir ett lämpligt val. Tänk på att en brytare lik den Mikael visar i #3 inte får användas för 3-fas kopplingar direkt (märkspänning 250V) men som manöverbrytare för reläer eller kontaktorer är det ok.
Det är jag medveten om. Jag hade ju ett tag tänkt att styra manövern på en kontaktor där de tre faserna ligger över med en vanlig strömbrytare och på så sätt tända alla armaturer genom kontaktorn
Men jag fastnade på hur jag ska säkra av som då. Varsin på faserna och en till manövern eller? Fast det duger ju helt klart med en sån trepolig arbetsbrytare också. Skulle i och för sig vilja ha trappfunktion för att kunna tända från andra sidan garaget också. Kanske ändå bli bättre att köra trappfunktion med en strömställare på varje sida garaget som styr en kontaktor. Men hur blir avsäkringen som då?
 
Mikael_L skrev:
Är tre brytare i tre olika dosor och en trefacksram och matade med en trefasgrupp, OK då?
Finns det någon brytare liknande den ELKO jag satt in som bild, som är OK att använda, dvs med märkspänning minst 400V.
Det är formellt tekniskt korrekt sålänge inte brytarens poler utsätts för mer än 250V, brukar i en del sammanhang betecknas som "single pole only" osv. Det behöver alltså inte av detta skäl vara skilda dosor eller kapslingar för brytarna, men ur ett praktiskt synsätt och hur man brukar bygga upp installationer kan det ju avvika lite från praxis. Även de vanliga resonemangen kring uppdelad trefasgrupp, en-flerpolig last på samma grupp mm kommer ju även in här.
 
jonaslind skrev:
Det är jag medveten om. Jag hade ju ett tag tänkt att styra manövern på en kontaktor där de tre faserna ligger över med en vanlig strömbrytare och på så sätt tända alla armaturer genom kontaktorn
Men jag fastnade på hur jag ska säkra av som då. Varsin på faserna och en till manövern eller? Fast det duger ju helt klart med en sån trepolig arbetsbrytare också. Skulle i och för sig vilja ha trappfunktion för att kunna tända från andra sidan garaget också. Kanske ändå bli bättre att köra trappfunktion med en strömställare på varje sida garaget som styr en kontaktor. Men hur blir avsäkringen som då?
Om du vill ha trappfunktion är det kanske lättast att bygga med impulsrelä som i sin tur manövrerar din kontaktor, men du kan givetvis använda tändtråden från en trappkoppling som manöver om det passar bättre. Bäst är att skilja manöverspänningen från matningen för huvudkretsarna, men om du har 10A för trefasgruppen kan man (dock inte att rekommendera) ta en fas som manöver utan avsäkring. De vanliga resonemangen kring en-flerpoliga laster på samma grupp osv kommer in även här. Om du tar en enfasgrupp för lite ledljus, några uttag etc och använder den även som manöver för huvudbelysningen blir det säkert bra, annars en grupp bara för manöver om det är möjligt.
 
GK100 skrev:
Om du vill ha trappfunktion är det kanske lättast att bygga med impulsrelä som i sin tur manövrerar din kontaktor, men du kan givetvis använda tändtråden från en trappkoppling som manöver om det passar bättre. Bäst är att skilja manöverspänningen från matningen för huvudkretsarna, men om du har 10A för trefasgruppen kan man (dock inte att rekommendera) ta en fas som manöver utan avsäkring. De vanliga resonemangen kring en-flerpoliga laster på samma grupp osv kommer in även här. Om du tar en enfasgrupp för lite ledljus, några uttag etc och använder den även som manöver för huvudbelysningen blir det säkert bra, annars en grupp bara för manöver om det är möjligt.
Jag kör nog så att jag sätter upp en vanlig strömställare på varje sida garaget med trappfunktion som styr manövern på kontaktorn som då sluter huvudkontakterna som matar varsin armaturrad! Tack för alla svar, kul att det är sån aktivitet på forumet!
 
Jag måste fråga, varför ska du ha tre-fas till så få belysningar?
 
Mikael_L
Det brukar väl sägas att det blir mindre flimmer att ha belysningen på flera faser ...?
 
Mikael_L skrev:
Det brukar väl sägas att det blir mindre flimmer att ha belysningen på flera faser ...?
Precis därför ja gtänkt göra det. Har också hört det.
 
Vet inte om jag är rätt ute, men HF-don istället för glimtändare så flimrar rören inte alls. (Är så hos mig iaf, de rör som sitter med glimtändare flimrar lite (i drift)). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.