Vi tänkte måla väggarna i vår sekelskiftslägenhet med limfärg (animaliskt lim). Väggarna har en del sprickor så vi vill bredspackla och sätta tunn microlit först.

Har någon erfarenhet av att måla med limfärg på microlit? Tex kan limfärg på spackel tydligen bli väldigt blankt enligt en handbok jag tittat i, finns liknande bekymmer med väven?

tacksam för alla svar och allmänna tips om goda och mindre goda erfarenheter med att måla med egengjord limfärg!
 
Redigerat:
Med den erfarenhet jag har av lim färg så kan jag bara råda en sak, Välj en annan:)
Det finns en bra anledning till att den inte används av yrkesmän idag, det finns bättre produkter:)
Limfärgen krackar, kritar och ska du måla över den i framtiden kommer du bara få problem med släppor.
 
Skulle jag välja limfärg idag är det utifrån att byggnaden totalt renoveras enligt gamla metoder, dvs där man inte använder nya material som microlit, spackel, etc. Det har utvecklas moderna färger som passar om man vill få ett gammalt utseende, men besök då en riktig färgbutik så du kan jämföra olika produkter och rådgöra med personalen.
 
Är det alltså på väggarna du ska ha den? Limfärg i tak har jag hört men aldrig på väggen.

Jag har aldrig målat med limfärg men har uppfattat det som att den färgar av sig lite och kritar som sagt. Är det verkligen praktisk med en sån färg på väggen?

Kan ni inte måla med äggoljetempera istället? Också en traditionell färg med fin matt yta som fäster på det mesta. Men lite längre torktid på glatta ytor. Kritar inte. Kul att jobba med. Går att blanda egen färg själv om man är sugen.

Skickat från min mobil
 
Tack för era svar.

Anledning till att vi har övervägt limfärg är att det 1. är snyggt 2. andas. Sedan verkar det kul att testa också.

Kan hålla med om att det känns apart att blanda glasfiber med limfärg. Vi har dock testmålat lite med plastfärg och sprickorna i väggen gjorde sig snart påminda. Vet inte ngn bra gammal metod som skulle komma runt det problemet så det blir troligtvis väv ändå.

Har övervägt såväl äggoljetempera (känna mer snickeri/torp än våning?), linolja (för blank?), silikatfärg (fäster på glasfiber) som plast (för ful, inget riktigt liv). Fler tips?

Våra närmaste två målarbutikerna + ett par målare har varit till begränsad hjälp. Tänkte besöka byggfabriken i veckan men de är ju i slutänden försäljare.

Lutar nog nu mot en matt linoljefärg trots allt.
 
Redigerat:
Vi har målat alla våra väggar med äggoljetempera på upplimmad grålumppapp. Känns inte alls som torp eller så. Ser snarare levande ut eftersom ytan inte blir homogen.

Skickat från min mobil
 
carl jan skrev:
Tack för era svar.

Anledning till att vi har övervägt limfärg är att det 1. är snyggt 2. andas. Sedan verkar det kul att testa också.

.
Av ren nyfikenhet, vad menar du med "Andas"?
 
Vad gäller att andas så finns det ju silikatfärg som är diffusionsöppen - dvs, den "andas".
Jag har i källaren spacklat, använt microlit och målat med silikatfärg med mycket gott resultat.
Tycker dock inte att ni behöver måla med en diffusionsöppen färg i en lägenhet då det inte finns behov för väggarna att "andas" om det inte är under mark.

Jag skulle som tidigare talare hålla mig undan från limfärg och framför allt inte på väggar - Baserat på de tak man stöter på med just den behandlingen.
 
Lite så jag tänkte..."vanlig" akrylatväggfärg är ju knappast ångtät...så den "andas" ju den också... och i övrigt ska inte väggarna "andas" om det inte är så att det finns instängd fukt som behöver ventileras bort.

Om man är omsorgsfull med sin boendemiljö på det sättet som TS är så kanske man ska undvika microlit på väggarna...minimala glasfibrer överallt som sätter sig i luftvägarna är otrevligare än färg som "inte andas"
 
Jag anar en viss förkärlek till gammaldags färger och metoder... :p Personligen skulle jag hålla mig till nya material hela vägen igenom. Att du har testmålat lite med plastfärg som inte har täckt sprickorna är väl inte så märkligt? En färg "fotograferar" alltid underlaget i viss mån, och jag tror knappast att en linoljefärg hade lyckats täcka sprickorna utan en spackling. Om avsikten är att avsluta med en traditionell målningsbehandling och bibehålla skelskiftesstilen så bör du även använda tidsenlig teknik och material vid grundarbetet.

Om du vill göra arbetet praktiskt med (modernt) spackel och renoveringduk så kan du fortfarande få en levande yta till exempel genom att borsta ut färgen på vägen istället för att rolla. Det finns också ett antal exklusiva / dyra färgfabrikat som tillverkar plastfärger med gammaldags känsla, som flera har varit inne på. Att gå på en microlit med äggoljetempera -kanske- blir snyggt, men då hoppas jag att du gillar lukten eftersom den inte kommer att ge med sig i första taget.

För övrigt, "microlit" är inte glasfiber. Armeringsduk / renoveringsduk / SN100 är till största delen gjort av cellulosa (resten är plast och lim), så använd du det utan någon oro för luftvägarna.
 
nemlan skrev:
För övrigt, "microlit" är inte glasfiber. Armeringsduk / renoveringsduk / SN100 är till största delen gjort av cellulosa (resten är plast och lim), så använd du det utan någon oro för luftvägarna.
Du tänker nog på renoveringsduk typ "Easy cover", den tjockare tapetliknande saken som du kan använda istället för bredspackel. Microlit/armeringsduk är en glasfiberväv.

Fast med det sagt så kanske Easy Cover är ett bättre alternativ än microlit för TS faktiskt
 
Sorry, du har helt rätt Forbo. Jag har kommit att tänka på microlit som synonymt med renoveringsduk eftersom det oftast är vad som egentligen efterfrågas :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.