Är det någon som har provat linoljevax på golv?
Vi har lagt in nytt grangolv och fick höra att linoljevax är ett bra alternativ mot olja eller såpskurat.
Vi hade tänkt prova Allbäcks linoljevax i så fall.
 
Jag har precis behandlat mitt massiva lärkgolv med Allbäcks linoljevax. Förutom att jag vet att mina ungar kryper omkring på naturmaterial istället för en massa gifter så sparade jag en hel del pengar också.

Blev väldigt nöjd med resultatet. Misstaget jag gjorde var att dra på lite för tjockt så det blev ett par frottéhanddukar under fötterna och några kanande bentag över golvet.
 
Kul att höra! Ska tänka på att inte dra på för tjockt.
Hur många lager har du lagt på? Hur blir ytan? Känns det tåligt?
Fler som har använt linoljevax?
 
  • Gilla
CSI123
  • Laddar…
Jag har bara dragit på ett, det räcker enligt Hans Allbäck! Prova på en provbit först så att du blir nöjd med resultatet! Så gjorde jag och dagen efter provade jag att hälla lite vatten på och det liksom pärlade sig, så skyddar gör det helt säkert. Sedan hur länge det varar får framtiden utvisa!

Är du lat hyr du en polermaskin och går över golvet med dagen efter! Ytan upplever jag som att den fick en fin lyster med en något gulnande effekt!
 
Är ni som testat detta nöjda även nu när det gått ett tag?
 
Ja, vi är nöjda! Vi använde vaxet med vitt pigment i ett lager för att golven inte skulle gulna, så avslutade vi med ett lager ofärgat vax för att det ger en bättre yta.
Ytan blir inte så lätt att hålla rent som ett lackat golv (men ack så mycket finare), men det är lättare att hålla rent än ett obehandlat trägolv. Vårt golv ligger bland annat i köket och på några ställen är det skrubbat så mycket så man tillslut skrubbar bort vaxet, men det är ganska lätt att åtgärda genom att lägga på nytt på vissa fläckar. Sedan skyddar ju inte vaxet mot vassa slag och hundklor mm, men vi tycker bara det gör golvet mer levande med lite märken.
 
  • Gilla
Sebbejerneck
  • Laddar…
Hej, finns det ytterligare input så här några år senare? låter ju lite för bra för att vara sant!?
 
  • Gilla
Sebbejerneck
  • Laddar…
Bilder hade också varit uppskattat! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.