Hur många av er här bor i ett nybyggt hus och har installerat en kamin av något slag? Skulle uppskatta svar från er på nedan frågor :

1. När ni beställde kaminen, blev ni informerade av kaminfirma/husföretag om att dagens nybyggda hus är så tätt byggda att det blir svårt att elda i kaminen?
2. Kan ni elda i kaminen utan att ha fönster eller ytterdörr öppna?
3. Borde inte ngn informera/avråda att installera kamin vid nybyggnation om det inte går att använda den som vi som köpare önskar?
4. Borde vi veta att det är svårt att elda i kamin i ett nybyggt hus?

Som ni förstår har vi problem att elda i vår, vi måste ha minst en balkongdörr öppen, ha luckan till kaminen öppen en längre stund och huset fylls av rök om den stängs för tidigt samt elden slocknar om jags tänger dörren... Svårt att myselda där hemma eftersom vi får sitta och huttra i draget utifrån, det går heller inte att elda huset varmt av samma anledning.

Kaminen är just nu bara en (otroligt dyr) inredningdetalj :(
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Du bör ha en separat kanal för förbränningsluft.
 
A
Detta är ju något kaminförsäljaren borde informerat om eventuellt hussäljaren om det var det som ordnade med kaminen.

Extern tilluft är nödvändigt om det skall fungera i moderna hus.

Det går inte att ordna extern tilluft nu eller har du betongplatta?
 
Vi har tilluft som kommer underifrån, glömde skriva det, men trots detta säger de att för att elda i ett nybyggt hus måte vi ha en dörr öppen. Tilluften räcker alltså inte.
 
A
mhg_3 skrev:
Vi har tilluft som kommer underifrån, glömde skriva det, men trots detta säger de att för att elda i ett nybyggt hus måte vi ha en dörr öppen. Tilluften räcker alltså inte.
Om du har extern tilluft så skall den räcka.

Annars låter det som att det är fel på kaminen eller att tilluften är stängd.

Det är inte som så att du har frånluftssystem i huset?
 
Nu har du ju redan installerat en skorsten, men jag tror det finns skorstenar med tilluftskanal.
Om man har svårt att få till ett separat rör med tilluft.,
 
Om ni har tilluft som tar luften utanför huset ska ni definitivt inte behöva öppna dörrarna...då är det något fel någonstans. Finns det något spjäll till just tilluften som ni inte har öppnat?
Alternativt har ni ett otroligt undertryck i huset och borde justera frånluftsfläkten.

Förresten...huset fylls av rök om du stänger luckan till kaminen? menar du det bokstavligen så är ju antingen inte luckan tät eller så läcker skorstenen. Ni har haft sotaren hemma för besiktning av installationen?
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Det är ett ordenligt kallras runt murspisen, tilluften kommer underifrån och är öppen, om vi har något frånluftsystem vet jag inte... jag undrar mest om andra har dessa problem i nybyggda hus. Svaren från husfirman och firman där vi köpte murspisen är att man i nybyggda hus måste ha en dörr/fönster öppen en stund varje gång man lägger i ny ved... Låter ju helt iodiotiskt tycker vi samt att vi hade helt valt bort det om vi vetat om det. Köpte tyvärr heller inte den billigaste murspisen/kaminen direkt
 
Vår funkar klockrent! Du har som andra skrivit sannolikt igensatt tilluftkanal.
 
Låter som att tilluften inte fungerar som den ska. Jag bor i ett nybyggt, supertätt, superisolerat hus (50 cm i vägg), och har inga problem med att elda i kamin. Min lösning ser ut som så att jag har torpargrund, och ett murat fundament under kaminen. Från kaminen (insatsen) så går ett 110mm ventilationsrör, ner och ut genom fundamentet, varpå det går ut genom en ventil i grundmuren.
Låter som att du ska be om en second-opinion, kanske ringa en riktig besiktningsman?
Kan även tillägga att vi har FTX-ventilation, och kaminen funkar som sagt ändå.
 
Testa tända ett papper i kaminen, ha luftsjället öppet och luckan stängd. Slocknar det då?

Det råkade vi ut för, jag hade när jag satt in extern tilluft missat att ett täcklock fastnat mitt i en pipa =)
tur jag har torpargrund så jag kom åt att ta bort det =)
 
tack för era svar, vi får kontrolelra tilluften igen då. Det "roliga" i det hela är att vi klagat på hur tilluften sitter (den skulle kommit bakifrån men kommer underifrån vilket förstör synen av vår murspis) och de sagt att vi kan sätta igen den eftersom det redan är så svårt att elda i spisen ändå... Detta har vi dock inte gjort vill jag tillägga :)
 
Även vår kamin funkar bra i nybyggt med flvp men,

Det jag har upptäckt som underlättar rejält är:

Kör inte köksfläkten precis vid tändning den drar rätt mycket luft från huset.
Öppna luckan i ca 5 minuter innan du ska tända kaminen då värms skorstenen upp en aning och det underlättar...
Jag låter luckan vara på glänt första 10 min av eldningen då tar sig brasan riktigt bra efter det stänger jag luckan och kan sedan minska tillluften om jag vill.

För mig gjorde dessa små saker att eldningen blev mycket enklare

Mvh
Clas
 
Har man en fläkt som bara drar ut luft ur huset så kan det vara problem med kaminerna då undertrycket blir så stort att skorstenen fungerar som insug istället för utblås innen den blivit tillräckligt varmt.

Löses genom att man får in mer luft, öppna fönster, öppna ventilerna mer eller minskar/stänger av fläkten som suger ut luft ur huset.

Har man en värmeåtervinningsanläggning så blåser den ju även in ny luft i rummen med fläkt och därmed blir det inte samma undertryck och det är lättare att elda.

Sen är det ett problem som förekommer lika väl i äldre hus när skorstenen är kall. Draget blir för dåligt helt enkelt och det ryker in. Löses tex i äldre anläggningar med tidningspapper som stoppas upp i skorstenen och tänds på för att värma denna snabbare och få igång draget. Kan vara svårt i en modern kamin.

Smidigaste lösningen vore nog att kunna stänga av ventilationsfläkten tillfälligt när du ska elda. Kaminen kommer ju då att sköta ventilationen så någon extra ventilation behövs troligen inte.
 
D
1. Nej, men jag beställde ingen installation utan bara kamin/skorsten direkt från lägstbjudande.
2. Ja, men det underlättar om man stänger av ventilation först eller öppnar ett fönster lite.
3. Tja... jag tycker det kanske också är kunskap som man som konsument bör ha. Men det är min personliga reflektion, det är inte heller någon större affär att öppna ett fönster lite medan man tänder kaminen och får igång draget.
4. Ja, det tycker jag. Man köper inte bara en kamin utan att sätta sig in i hur det fungerar. Men det är ju vad jag tycker och många andra tycker säkert annorlunda. Men jag brukar surfa runt och undersöka saker ganska mycket innan jag bestämmer mig för saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.