Men snacka med chefen, fråga hur det funkar med prissättningen, be att få kolla på några offerter som skickas till kunder, säg att du vill lära dig mer - din chef har ju all den kunskap du är ute efter och borde bli glad om en anställd visar intresse?
 
Inte om den anställde skall sluta och ta upp konkurrensen, kanske? ;) Lillryssen, det problemet du har är det centrala inom egenföretagande, "vad kan jag ta ut"? Det gäller att försöka luska runt lite, sen så får du bygga en erfarenhetsbas. Och det äväl det du försöker få fram genom den här boken. Men, du kan nog inte räkna med att gå slaviskt efter den, dock.
 
-MH- skrev:
Inte om den anställde skall sluta och ta upp konkurrensen, kanske? ;)
Nä det är nog smart att inte nämna det först :)
 
Om du nu jobbar med rivning och har gjort det så länge att du funderar på att starta eget så borde du ha ett hum om hur lång tid olika moment tar för rivning. Vad du sedan väljer att offerera är en fin balansgång mellan att ha marginal på jobbet och inte ständigt bli bortvald för att du är för dyr. Har du inte hunnit bygga upp den känsla av vad olika jobb kan tänkas ta i tid är risken stor att det inte kommer att gå så bra för din firma.

Att veta vad man ska ta betalt är för övrigt bara en av alla viktiga saker man måste bemästra för att inte gå i putten redan vid start. Jag rekommenderar dig att besöka Verksamt.se för att få lite mer information om vad du behöver tänka på innan du drar igång ditt företag. Läs på och gå på alla gratiskurser och föreläsningar som våra olika myndigheter ger. :)
 
Tror inte TS pratar om en standardprislista som en del verkar tro. Tanken var väl att få reda på tidsåtgång för ett visst arbetsmoment. Eller har jag fel?
Sen bestämmer ju var och en vad man vill ta betalt per timme. Ser inte att det skulle hämma konkurrensen
Skulle alla köra efter exakt samma prislista blir det ju kartellbildning
 
Redigerat:
Ja inte vet jag vad TS egentligen menar men skriver man så här så kan jag inte annat tänka än kartellbildning:

Nu kan du hitta de som kör för 150 kr timmen. Kul att konkurrera med dessa speciellt när kunden själv ser att samma arbete kan utföras billigare.
Meningen är att alla, svenska som utlänska, ska följa normen om man vill utföra jobb i landet.


Jag tycker att poängen med marknadsekonomi är precis just det omvända.
 
Synnerligen konstigt att man kan ha jobbat flera år med rivning och sedan inte ha ett hum om hur lång tid vissa moment tar.
Men för att bygga upp en personlig kunskap kör löpande räkning det första året. Köp en kofot, slägga, tigersåg och bilmaskin o kör så det ryker :) Kartellbildning vill vi ju inte ha och detta gäller även i Östeuropa.
 
Lillryssen skrev:
Sedan sitter kunden där med en hög faktura som han inte räknade med om jag har räknat fel.
Varför skulle han göra det? Har du räknat fel så får naturligtvis du ta den smällen.

Lillryssen skrev:
Eller hur gör ni andra? Baserar ni bara på erfarenhet + lite gissningar när ni skriver offert?
Självklart.

...sen ett tips i all välmening: Den här diskussionen ska du nog föra på ett annat forum. Den genomsnittliga färgen på deltagarna här ligger åt det blåa hållet.
 
Mikael_L skrev:
F.ö har elektrikerna sin ackordstidslista (ATL).
Jag ifrågasatte min faktura på 4 timmar för två glasmästare som jobbade i en kvart när jag bor 10 minuter från firman. Fick förklarat för mig att glasmästareförbundet har en normprislista där priserna kommer ifrån.

Jag hade inget case egentligen eftersom jag fått ett fast pris från början. Tiden stod väl mest på fakturan som information.
 
Annars kan man räkan tiden och ta betalt för den istället för ackord,
 
Nyfniken skrev:
Jag ifrågasatte min faktura på 4 timmar för två glasmästare som jobbade i en kvart när jag bor 10 minuter från firman. Fick förklarat för mig att glasmästareförbundet har en normprislista där priserna kommer ifrån.

Jag hade inget case egentligen eftersom jag fått ett fast pris från början. Tiden stod väl mest på fakturan som information.
Visst känns det bra? :p
 
Prisboken är en sk "latmask" för att man enklare ska kunna räkna på jobb...
Sen är det upp till varje entreprenör att bestämma om man vill ta mer eller mindre...
Den kan iaf. vara ett riktmärke för prisläget...

Du måste väl ha ett hum om timpriset för en rivare? Sen gäller det bara att försöka uppskatta tiden...
 
Tack allihopa för alla bra svar. Jag har ett hum som jag kan gå på i början. Får väl köra lite efter känsla. Förmodligen funkar det så att om man jobbar åt en privatperson så går man timvis. Men åt annat företag går man per meter av materialet exempelvis. Hittade nu en sån lista jag behöver. Första som kommer upp när du söker på prisbok i google.
Men som sagt, åt privatpersoner får man väl ta timvis. Så räknar jag bort ROT enkelt.
 
Lycka till med företagandet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.