Hej på er.
Har nu bott i huset i lite drygt ett år. Inte brytt mig så mkt om hur själv uppvärmningssytemet funkar utan mest kört på för att se förbrukning och liknande.
Uppvärmning är olja och vi har en Nibe City brännare. Skulle vilja få ner förbrukning på olja lite. I runda slängar har vi gjort av med 3 kubik det första året. Hur ska man ställa in systemet? Vilken temp ska man ställa brännaren på och vad ska shunten stå på (skala 0-10).. Finns det ngt minimum man bör ha för att systemet inte ska ta någon skada och så vidare? Har inga problem med att ligga på lite lägre inomhustemperatur (ca 18 grader) om det är ett sätt att spara lite olja. Vi har även en kamin i köket som värmer hyffsat.

Tacksam för svar!

MVH Mange
 
Skaffa en automatisk shunt då regleras värnen automatiskt till den temperatur som du vill ha utan att du behöver bekymra dig. Du slipper även få övertemperatur inne och sparar därmed lite pengar. Vid varje sänkt grad inomhus sparar man ca 5% av energin. Den billigaste och effektivaste insatsen man kan göra för att minska energikostnaden brukar vara att öka på isoleringen på vinden, ungefär 70 % av energiförlusterna brukar gå den vägen.
 
Automatshunt gör ingen särskild nytta för att få ned förbrukningen om du redan har termostatventiler på elementen och värmeledningarna går inne i huset.

Pelletspriserna faller och oljan är på väg över 15 kr/lit. Nibe City fungerar utmärkt för pelletseldning så finns det något val? Idag ligger uppvärmningskostnaden för pellets på mindre än hälften av oljan och värre blir det.
I en normal villa så har du nästan en ny pelletsbrännare betald på ett år, En begagnad på några månader.
 
Montera en shuntautomatik till att börja med. Den går att montera på din befintliga shunt. Se över alla termostater så de fungerar. De ska stänga när ni eldar i kaminen, iaf i de rum som nås av kaminens värme. Kanske montera en värmeflyttare om ni vill sprida värmen från kaminen.
Ju lägre temperatur ni har desto mer sparar ni. Ha inte varmare än 21 grader iaf ,men sitt inte och frys heller.
Panntemperaturen ska stå på 75-80 grader.
Brännaren ska också vara rätt injusterad och regelbundet servad för bästa verkningsgrad.

Om ni ska byta värmekälla är ju pellets är ett alternativ (om man gillar lite jobb och skruvande i mellanåt...), annars rekommenderar jag värmepump eller fjärrvärme om det finns möjlighet.
 
Redigerat:
Tack för tipsen!!
Ske genast kolla upp automatshunt.
Jag har kikat lite på en ecofan till kaminen, borde räcka.
Kaminen står i köket och det är ju mest där man är. Och precis över köket finns vardagsrummet så det smyger ju upp lite extra värme dit under dagen...

Så med andra ord...
*Dra ner termostaterna på elementen (se över så alla fungerar)
*Montera automatshunt
*Fixa en värmespridare till kaminen
*Se över isoleringen/tilläggsisolera på vind

//Mange
 
En missuppfattning från många människor är att automatshunt på något vis minskar värmeförbrukningen drastiskt. Har du gamla mässingvred på elementen är det riktigt. Har du däremot termostatventiler på alla element så har du full kontroll på vilken värme du vill ha i vart och ett av rummen.
Oljeeldning eller pelletseldning är inte på något vis kritisk på vilken framledningstemperatur du har från pannan. Du kan shunta ut 55 grader om du vill, elementtermostaterna ser till att bara använda den värme som behövs i vart och ett av de rum du har. Du kan ha 15 grader i träningsrummet, 18 grader i hobbyrummet, 23 grader i TV rummet helt enligt egen önskan.
Om du som oraklen förespråkar sätter in en Thermomatic shuntautomatik med innegivare har du EN och endast EN mätpunkt i huset och efter denna mätpunkt ställs värmen i hela huset in. På samma sätt som i ett lasarett har du samma värme överallt. För skall temperaturreglering med innegivare fungera bra så ska du vrida upp elementventilerna till maxläge.
Försöker du reglera så du får kallare i ett rum så blir det varmare i de andra rummen för den centralt placerade mätpunkten ser till att temperaturen vid mätpunkten är konstant.

Sätter du in värmepump är det en annan sak för då MÅSTE du hålla ned framledningstemperaturen så mycket det går.

Automatshunt med innegivare är sålunda för dig ganska bortkastade pengar. Lägg pengarna på isolering i stället så kommer dom till nytta.

Men i grunden. Har du så pass gott ställt att du frivilligt eldar olja i stället för pellets så satsa på ombyggnad av värmesystemet och markvärme.
 
Tack för svaret!

Nja, så gott ställt att jag frivilligt eldar med olja skulle jag väl inte säga att jag har det.
Men diverse omständigheter just nu gör det besvärligt att byta värmesystem, det är därför jag undrar hur man kan dra ner så mkt som möjligt på förbrukningen av olja.
 
Producerar du tappvarmvatten med oljepannan också? Jag hade en sådan lösning förrut och mellan maj-oktober så behövde jag ingen uppvärmning av huset, men oljepannan gick för att värma varmvatten. Sjuuuukt dyrt med tanke på verkningsgraden. Nu bytte jag värmesystem, men hade jag haft kvar oljepannan så hade jag sett till att sätta in en elektrisk varmvattenberedare för att köra sommartid.

Jag hade liknande förbrukning som du har och jag räknar med att mitt byte till LLVP och vattenmantlad braskamin betalar sig på runt 3-4 år.

Annars så är det läge att titta över isolering på tak, brukar vara billigast och effektivaste sättet att få ner förbrukningen.
 
Varmvattenberedare är en riktigt bra ide. En oljepanna ger stora förluster när den går bara för att producera varmvatten. Skulle också tro att du får billigare värme från pannans elpatroner än från oljan idag.

Annars, ta ur oljebrännaren och stoppa in en pelletsbrännare är knappast att byta värmesystem. Gjort på en eftermiddag för en någorlunda händig person och mindre än två timmar för en installatör.
 
Håller inte med johanpelle. Jobbar själv med fastighetsautomation och ser bara fördelar med shuntautomatik. Självklart ska man hålla nere framledningstemperaturen så mycket det går. Termostaterna ska ta hand om värmeöverskott som kommer från solinstrålning, matlagning mm.
Sen behöver man inte köra med innegivare utan endast använda sig av utegivare. Inomhusgivare är bra om det saknas termostater och den kan monteras på ett centralt ställe. Annars kör man enbart med utegivare.

Köra med manuell shunt gjorde man på 60-talet..

Förslaget med elektrisk vvb under icke eldningssäsong håller jag dock med om.
 
Johanpelle du har fel angående shuntautomatik, ska man handshunta kommer man tveklöst att få övertemperatur inne med jämna mellanrum och "svajig" innetemperatur. En automatisk shunt med givare och stickproppsanslutning kostar inte så mycket priserna för "vanligt" folk börjar på ca 2500:-, dom är stickproppsanslutna så om man är lite händig monterar man dom själv. Och NATURLIGTVIS i kombination med rumstermostater men dom har allt för dålig precision för att ensamma styra värme.
 
Hmm härligt att det rullar in lite svar här...
Dock blir man ju onekligen lite snurrig... :x
Kommer nog inte ge mig på att göra några förändringar själv utan det får bli yrkesfolk...vilket yrkesfolk det nu är man ska vända sig till...

Fortsätt gärna om ni har fler synpunkter :)
 
För styrning av värme en rörmockare i första hand eller ibland en elektriker
 
lordi skrev:
Håller inte med johanpelle. Jobbar själv med fastighetsautomation och ser bara fördelar med shuntautomatik. Självklart ska man hålla nere framledningstemperaturen så mycket det går. Termostaterna ska ta hand om värmeöverskott som kommer från solinstrålning, matlagning mm.
Sen behöver man inte köra med innegivare utan endast använda sig av utegivare. Inomhusgivare är bra om det saknas termostater och den kan monteras på ett centralt ställe. Annars kör man enbart med utegivare.

Köra med manuell shunt gjorde man på 60-talet..

Förslaget med elektrisk vvb under icke eldningssäsong håller jag dock med om.
Håller absolut inte heller med j-p.
Lägg därtill möjligheten med sänkning av temperaturen tillfälligt (dag eller natt) vilket sparar energi. Kruxet med dessa sänkningar är effektbehovet när man ska upp i temperatur igen. Men med en oljepanna är det ju ett ickeproblem.
 
Vem har talat om handshuntning och mässinventiler som på 60-talet. Utegivare + termostatventiler är en helt utmärkt kombination, då har man både styrd framledning och full frihet att välja den temperatur man vill i vilket rum som helst. Har man stora temperatursvängningar inne fast man har termostatventiler är det något fel på termostatventilerna. Och som sagt. Är inte värmeledningarna dragna i ytterväggarna direkt spelar framlednigstemperaturen från pannan ingen större roll om man eldar med pellets eller olja. Det dummaste man kan göra i trådägarens fall är att köpa en Thermomatic CJB shuntstyrning som inte kan använda utegivare utan bara innegivare. Det är många,många som har gått på pumpen där på grund av stolliga och oinitierade rekommendationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.