Hej!

Vi har just köpt hus med en icke fungerande varmvattenberedare (NIBE ES 210L -80). I ett försök att spara pengar åkte jag till min bror och hämtade hans fungerande varmvattenberedare då han bytt till bergvärme. Beredaren är en NIBE ES 300L från 1985.

Jag har haft en rörmokare på besök som ansett att det är slöseri att installera en såpass gammal beredare eftersom de vanliga livslängden är 25 år och att risken är att man inom några mån - år kommer att behöva byta ut den ändå och då har man betalt dubbla installationskostnader på ca 2500:- per gång inkl el. En andra rörmokare jag talat med var av samma uppfattning.

Jag förstår deras argumentation men man drar sig lite för att säga ja direkt eftersom de i samma mening är snabba med att erbjuda sig att köpa in varmvattenberedaren åt mig. Vad tror ni, har de rätt i att jag gör mig en otjänst genom att installera den äldre beredaren, eller vill de bara tjäna extra pengar?

Det tredje alternativet är naturligtvis att jag köper en varmvattenberedare (ca-pris på nätet 9500:- inkl frakt efter snabb sökning) och låter denna installeras. Rent spontant känns ju alternativ 3 tryggast.

Vad tänker ni? Tack för hjälp och råd!

Mvh Jonas Ohlsson
 
Som tillägg kan jag fråga vad skillnad (för- nackdelar) är mellan varmvattenberedarna NIBE ES 300L och NIBE COMPACT 300L (cu)? Beredaren skall stå i en källare med 180cm+ takhöjd och rättså ruffigt klimat men ej under 5 grader. Utseende spelar ingen roll. Jag letar efter det mest prisvärda och hållbara alternativet.
Tack igen, Jonas
 
Rörmokarens resonemang köper jag. Om du tänker låta rörmokare installera så är det bättre att köpa ny.

Men om du kan göra jobbet själv så kan du kanske använda den gamla.
 
Köp en ny och kolla så du får ett bra pris hos rörisen, annars köp en själv.
 
D
Eller köp en nyare begagnad beredare på Blocket och installera den. Finns ofta beredare på Blocket som inte är så gamla då man bytt uppvärmningssätt. Men en 26 år gammal beredare skulle nog inte jag ha kostat på en rörmokarinstallation.
 
Tack så mycket för snabba svar!
Jag misstänkte att rörmokaren hade rätt. Och jag är tyvärr inte rustad att installera beredaren själv. Jag skall se vad han har för pris och köpa en själv om det är för högt.
Tack så mycket för råd! Någon som har svar på min följdfråga, skillnaden mellan NIBE ES och COMPACT ?
 
Med den "ruffiga" miljön skulle jag även tänka på risken för rostangrepp på utsidan och övriga rördelar på sikt. Installation av avfuktare som håller RF under 60% samt ett elektriskt frostskydd kan vara en god idé. Och givetvis gott om rörisolering på alla varma rör. Nya beredare har oftast något bättre isolering, annars fungerar en äldre dito även om elpatronen och ev termostaten kan/bör bytas till ny(a) efter så många år.
 
Det blev en nyköpt NIBE es 300L (cu) från badshop.se för 9395:- som nu är installerad och fungerar prima. Rörläggaren har dragit nya rör då de gamla i marken sannolikt frusit och vissa var av plast (!) och jag har isolerat samtliga nya rör, kalla & varma, mycket nogrannt. Numera finns både element och avfuktare i källaren och miljön har förbättrats. Tack för alla kommentarer. Om ni vill följa mina fortsatta funderingar får ni gärna surfa in på min nästa, lite större frågeställning på:
http://www.byggahus.se/forum/grund-...mogel-isolering-m-m-tankar-rad-valkomnas.html
 
Redigerat:
Bra pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.