Hej!

Är det någon som monterat dagsljusledare?

Jag har kollat runt och är extremt frestad av Parans system (http://www.parans.com/swe/index.cfm) med fiberoptik men priset jag fick nyss när jag mailade är lika högt som jag befarade - knappt 40.000 för en tak-enhet och 6 spottar. Jag inbillar mig att det vore riktigt läckert att leda ner solljus till vårt badrum på nedervåningen som ligger mitt i huset utan fönster. Och när man ändå lägger så mycket pengar på att renovera...

Det vore kul att höra om det är nån som har nån erfarenhet av dagsljusledare.
 
Intressant ide men payoff tiden blir lite väl lång om man inte kan ta bort ett par nollor på priset.
Borde väl finnas nåt DIY kit eller ritning eller vad som helst nånstans för detta. Det är ju en rätt kul ide eftersom det ju uppenbarligen finns lösningar som fungerar väldigt bra
 
Det som är speciellt med systemet jag länkade till är att "ljusinsamlaren" på taket följer solen. Billigaste lösningen är s.k. "light wells", ljusbrunnar - finns en del filmer på youtube - i princip ett tjockt rör med reflekterande insida verkar funka bra i länder med stark sol rakt ovanifrån som södra USA. Finessen med fiberoptiken är att man kan leda ljuset dit man vill, utan att ha ett stort ljusschakt genom huset.

Kollar jag på prislistan jag fick kostar 6x10m fiberoptik 3000 inkl moms, så det är ju ingen större kostnad i sammanhanget. Diffusorn som sprider ljuset när det väl är framme borde inte vara nåt problem (de tar 2500/st för dessa, men det är väl för att det är designgrejer. En mattglasskiva eller liknande borde funka). Utmaningen är att koncentrera ljuset på ett smart sätt innan man leder ned det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.