Jag har köpt ett hus från slutet på 1800-talet. Huset är i två våningar med snedvindar på övre våningen. Jag har tänkt att utnyttja en av dessa vindar till attbygga ett rejält badrum, detta saknas i vårt nuvarande hus.
Hur ska jag gå till väga med isolering i väggar och tak. Hur ska luftspalten göras osv.. Huset har idag sågspån på vinden.
 
humm.. Du ska inte ha någon plast i allfall i väggarna (efter som du kör med Tätsikt). Tänk på ventelationen. Den bör vara mycket bra i badrummet.

Ska du ha kakel måste golvet vara reglat CC30. Och väggarna CC40. Annars blir det inte tillräckligt stabilt..

Sen hur? svårt o säga hur ser det ut i dag? Regel avståndet i dag?

Luft spalt bör du ha.. 5 cm kanske..
 
Jag vet inte om jag har förstått riktigt hur jag ska plasta mitt badrum. Tätskikt kommer att läggas på hela golvet och ca 10 cm upp på väggar. Alla väggar kommer att primas och få tätskikt runt dusch och tvättställ. Är detta fel? behövs tätskikt på alla väggar?

Taket kommer att bestå av panel och frågan är om jag ska ha plast eller inte?

Tacksam för hjälp.
 
ja du måste ha tätsikt på samtliga väggar och golv. Detta enligt reglerna (se www.brk.se).. får du en fuktskada så täcker inte försäkringen annars.
Dessutom så får du fukt i väggarna som vandrar ut i den övriga vinden och risken finns att du får kondens, med fuktskador som följd.


Plast ska du endast ha i taket ingen annanstanns.
Efter som du har tätsikt i väggar och golv behöver du inte ha plast där. Se badrummet som en plast påse. Den fukt som kommer ut ska enbart gå ut genom ventelationen.

I badrum är det extra viktigt att skapa en plast påse pga det är så mycket fukt..
Övriga rum så behöver du inte ha det lika tätt...
 
Tack för det utförliga svaret. Hur ska jag göra runt fönster? Måste jag även sätta tätskikt alternativt plast runt fönstren? Om inte så blir det ju ingen tät plastpåse.

Rekomenderar du att lägga en fiberduk på golvet för att på så sätt armera mot eventuella sprickor?
 
just runt fönstrerna & dörren så använder man vårtums silikon..

Sen ang fibermatta så beror det lite på vad man använder för tätsikt.. olika med olika märken.

Golvet bör vara reglat CC30 med en 22mm spånskiva (för våtrum), sedan en 6mm gips skiva eller flytspackel.

flytspakel behöver du ändå ha då du ska skapa fall med det.. Dock så är flytspacklet dyrt 250:- för 25 kilo täcker ca 1 Kvm (6mm tjockt). Gips är billigare.. tror att du behöver ha 12 mm spackel eller 6mmgips + 6 mm spackel..

Sen på spacklet lägger du tätsiktet.. underlaget bör vara 100% stabilt dvs inga rörelser. om du tänker kaka nu eller i framtiden så får det inte vara några rörelser..

Väggarna dubbelgips 13mm med lim i mellan Reglat CC40cm..

Detta är kortfattat vad reglerna säger..
 
Min fråga angående hur jag gör runt fönster var inte tillräckligt tydlit av mig så jag tar den igen. Ja undrar hur jag ska göra i fönstersmygen. Fönstret går parallellt med utsidan av huset så det uppkommer en del runt fönstret som är vinkelrät mot väggen, denna blir ca 15 djup. Hur ska jag göra med tätning av detta djup runt fönstret?

Måste jag ha spånskiva i golvet. I mitt förra hus så lade snickaren in golvgips+6mm gips skiva+golvgips. Runt duschen låg endast enkel golvgips+ 6mm gips skiva för att på så sätt få ett turymme att flytspackla fallet till golvbrunnen. Vilket är bäst och mest värt pengarna?

Hur gör jag med väggarna om jag vill sätta något material bakom gipsen som gör att jag lättare kan sätta upp saker på väggarna i badrummer?

Tack på förhand.

 
Hejsan..

Denna tråd tillhör igentligen "badrum"´s avdelningen..

men reglerna säger

"Krav ställs på skivkonstruktionens böjstyvhet. Väggar skall ha en böjstyvhet som minst motsvarar ett lag 13 mm gipsskiva på reglar max c 450 eller två lag på reglar max c 600. Golv skall ha en böjstyvhet som minst motsvarar 22 mm golvspånskiva på reglar max c 300."

Jag tror att folk har användt OBS + gips för just att hänga upp saker med.. Formplyfa går ju också bra dock så är det dyrare.. i väggarna alltså..

Ang golvet så vet jag inte vad golv gips har för böjstyvhet.. Det kan nog fungera med golvgips + 6mm med lim i mellan.. men jag vet som sagt var inte.. Det viktiga är att det aldrig kan röra sig.. då rörelser kan göra att tät siktet går sönder.. :)

Ang fönstret, nu fattar jag vad du menar.. ingen idé att använda silicon där.. ;) Alvarligt talat så vet jag inte, men du bör även ha tätsikt där också. Tätsiktet går ju inte att måla på så du måste kanske lägga en skiva ovanpå den om det ska målas.. Inte lätt inte..

kolla hur andra har gjort i badrums sektionen här. Du lär inte vara förts iallfall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.