Hej

Har ett jätte problem att det fryser på insidan fönstret i nederkant när det blir kallare än ca -20. Vad kan man göra för att få bort detta tragiska problem ? Det är treglas vet dock inte årsmodell på dessa ?

Går det att täta om dom ?

Jätte tacksam för seriösa svar.
 
Troligtvis dålig drevning, tätning runt fönstret. Ta loss foder/plåtar runt fönstret och kontrollera. Kontrollera speciellt vis klossarna som fönstret står på.
 
Det fula i kråksången är ju att 5 av 10 fönster som jävlas. Det är värst i sovrummen.
 
I sovrummen blir det ofta ganska hög luftfuktighet (folk som ligger och andas en hel natt), och när den varma fuktiga luften stöter på en kall fönsteryta så fälls fukten ut som imma. Inget konstigt alls. Det man kan göra är att antingen försöka få bort den fuktiga luften (ökad ventilation), eller få glasytan varmare (bättre tätning eller ett element under fönstret).
 
Imma är inget konstigt, men att de fryser på insidan är mer onormalt. Jag hade kollat drevningen.
 
Hade detta problem med några av mina gamla 2 glas fönster. Blev tipsad om att sätta in dammtätningslist mellan inre och yttre fönsterbåge. Det blev mycket bättre, men jag led fortfarande av kallras mot golvvärmen så jag bytte till slut ut alla fönster tll 3 glas energifönster. Vid bytet konstaterades dock som verktygsgurun säger att drevning var dålig.Efter bytet är allt kallras borta och givetvis imma.
 
Det är ren fysik. När rutans insida blir tillräckligt kall så kondenserar vattnet i inomhusluften mot den kalla ytan.

Lösningen är tueggad. Antingen ordnar du så att rutans insida blir varmare, eller sänker luftfuktigheten i inomhusluften.

Det sistnämnda kan åtgärdas med ventilationssystem, avfuktare som hjälper till att torka tvätt, mm.
 
  • Gilla
Jebus
  • Laddar…
Drev bottningslist och fog, eller fogskum, då blir det tätt.
 
Har du radiatorer under fönstren? Eller golvvärme? Det kan möjligen påverka.
 
Års modellen på Fönstren kan du kolla på Metallisten som sitter mellan glasen. Där står det när dom är tillverkade
 
Har element under alla fönster utom där jag har altandörr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.