Hejsan på er alla!
Köpte hus för inte allt för länge sen (okt -11) och tänkte höra med er vad just ni/du skulle gjort:)

Nedervåning består av en mindre hall, kök, vardagsrum, sovrum och badrum (ska rivas pga mögel)

Övervåningen är en oinredd vindsvåning med nästan full ståhöjd i mitten ca 220kanske.

Bild nr1: Hallen med vardagsrum till höger, sovrum rakt fram och köket till vänster
Bild nr2: Sovrum
Bild nr3: Kök
Bild nr4 Kök
Bild nr5 Badrum
Bild nr6 Vardagsrum
Bild nr7 Vardagsrum
Bild nr8 Vinden (vardagsrummer under)

Bilderna tagna av mäklaren
 
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKNMV9K64MO2N.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKOBKPK64MO3L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKOOELK64MO44.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKOTJPK64MO4J.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKP43VK64MO52.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKPBLNK64MO5H.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKPG5TK64MO60.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKPQNFK64MO6U.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TJIKN5ETK64MO1A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3TEBKMRKABKL3JKA_3TEI921OLLF8L7OH.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kasta in en handgranat? nejdå, gillar man det lantliga, fräsha upp med lite färg.
Ny stil, isolera taket på vinden över vardagsrummet och ha gigantiskt högt till tak, det är awsome!
Skissa upp en ritning över planlösningen så är det enklare att få en känsla av hur det ser ut samt se olika lösningar.
 
  • Gilla
Fnurpen
  • Laddar…
JoakimBjorklund skrev:
Hejsan på er alla!
Köpte hus för inte allt för länge sen (okt -11) och tänkte höra med er vad just ni/du skulle gjort:)
Lagt in en brasa kaminen, satt mig i soffan med en en kall öl, stoppat i en bra film i DVD:n.
 
andersmc skrev:
Lagt in en brasa kaminen, satt mig i soffan med en en kall öl, stoppat i en bra film i DVD:n.
Haha...:D...det skulle fler börja sitt husägande med.....
 
Gamla hus har en charm som du aldrig kan få igen...bevara så mycket som möjligt och låt ev renoveringar följa tiden. Inget utramodernt kök i detta hus.
 
Jag skulle byta ut alla laminatgolv mot trägolv. Varmare att gå på, och snyggare.
Jag skulle nog gärna öppna upp i nock över vardagsrummet, och göra loft av resten av övervåningen för att få plats med ett sovrum till.
Dessutom skulle jag byta kök, kanske till ett platsbyggt.
 
Öppna upp i nock röstar jag oxå på.

Köket funkar ju men badrummet ser ju inte kul ut....
 
Här kommer några personliga reflektioner:

* Riv bort alla laminatgolv och kör massiva trägolv istället (helst breda tiljor).
* Riv bort takplattorna på innertaken och sätt takpanel istället (passar huset bättre).
* Måla ytskikten i en färg som passar er smak (personligen föredrar jag vitt).
* När du renoverar köket skall du absolut behålla vedspisen.
* Gör något åt badrummet.
* Kaminen i vardagsrummet ser något underdimensionerad ut. Byt till en som är större, d.v.s. en där man faktiskt ser elden när det brinner. Att sitta och mysa framför en brasa är ju bland det bästa som finns, men då bör man ju även kunna se elden. OBS! För den sakens skull behöver det inte vara något jättemonster till kamin.
 
Kolla vad som gömmer sig under massoniten på innerdörrarna...

Försök skapa en röd tråd, blanda inte stilar för friskt oavsett vilken väg ni går.
Tänk helhet vad gäller golv, samma golv i alla rum ser trevligt ut t.ex.

Tycker oxå att eviljava har bra idéer !

//Jante
 
Det är ju helt omöjligt att ge några råd bara utifrån några bilder. Hur många är ni i familjen, tex? Djur? Hur jobbar ni, vad har ni för hobbies? Det är klart, om du har alldeles för mycket pengar och alldeles för mycket fritid så kan det ju var läge att ge sig på en renovering för renoveringens egen skull.

Men du hade ju ett badrum som skulle göras om pga mögel. Börja med det.

Ingår all tre byggnaderna som syns på flygfotot? I så fall har du ett gediget jobb bara med det löpande underhållet. Det kan vara så att det inte behövs någon ombyggnad i övrigt, utan bara underhållet kommer att ta den tid och de pengar som finns i anspråk.
 
Bästa är att bo in sig ett halvår eller så, den tiden kan ni använda till att gå runt på varuhus/byggmarknader och kolla in vad som finns m a o få lite ideèr. När man väl börjat riva i det gamla, blir tiden knapp till att springa runt och kolla på t ex kakel, golv, tapeter o s v
 
börja med det som är akut dvs möglig badrum och känn på vad det kostar och hur mycket tid det tar att planera och genomföra en renovering så är du bättre förberedd för fortsatta renoveringar ....
 
Dom verkar ha tillbringat en hel del tid vid handfatet...

För övrigt håller jag med om tidigare synpunkter. Främst saturnus har en bra punkt. Bo in er först och känn er för hur ni vill ha det.

Självklart börjar ni med toaletten. Hur löser ni toalettfrågan under tiden?
 
Jag hade renoverat utefter stil på husets byggår, ungefär, förutom badrummet... Jag hade målat om rummen gråa med vita lister/ Vita med någon färg på väggen, och definitivt gjort om köket till ett stort socialt rum men köksö, om det får plats. Det är svårt att veta om fotona ger riktigt intryck om storleken på rummet då det är mäklarbilder =S.

SEr fram emot att se vad du gör framöver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.