Det kommer ingen värme alls från värmepumpen. En Ecozon VPLV700. Returröret ut till maskinen är varmare än inkommande.

Jag har en CTC elpanna med 2 elpatroner men som är avstängd. Pannan säger att tempen är under 20. Går inte lägre än så typ. Alla rör är oskalla typ.

Har en varmvattenberedare oxå som håller 55 grader på tappvattnet. Den går rätt ofta just nu.

Är det något fel och isåfall varför? eller ska det vara så här?
 
A
Det är väl för kallt ute för att den skall orka med.

frostar den av ok?
 
Det är bara -10 och den har kämpat i lägre temperarurer tidigare.

Det finns ingen frost på den.

Tar den skada av att stå still och inte producera någon värme?
 
Öppnade maskinen och hittade en reset-knapp. Nu hoppade den igång.

Vi har kört mycket tvätt, men vad är anledningen till att maskinen väljer att stanna helt?
Hade en värmekille här våras 11 och han sa något om att det blev för varmt osv men elpannan är ju av nu. Så det borde ju inte produceras för mycket värme? Eller är det maskinen i sig som är inställd att producers för hög värme?

Någon som kan förklara logiken bakom dessa maskiner om värmeutveckling, varför den stannar, osv?
 
Jag har samma problem förkalra gärna vart denna knapp sitter.
Vilken av maskinerna öppnade du?
 
Typiskt att jag läste detta först nu. Öppnades nyss lådan för att fota allting. Men har ringat in på nedan bild vart resetknappen satt för mig iaf. Det är en liten plastbit i "glidfunktion" som ett knäpp fram och sen tillbaka igen.
 
  • IMG_20120207_151047 - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni övriga får gärna kommentera på varför pumpen stänger av sig själv.

Det finns en vridknapp på enheten upp till höger. Den är inställd på ca 55 grader just nu i vänstra skalan. Betitlat "range". Till höger är det grader, 0-10 osv tror jag.

Knappen säger "cool" så ska man vrida vänster.

Jag kommer inte röra något, för att se om den stannar igen.

Det är iaf riktigt varma rör nu. Mätte som sagt ca 50+ grader på inkommande och pannan i sig håller 40 grader säger den. Men den mätaren kan lätt vara off då den är 30-40 år gammal och ser lite antik ut.
 
Högtryckaren på kylkretsen som ni resettade. "Vridknappen" låter som det är en termostat med diff på.

Slutar tillverkar varmvatten vid +55 grader och startar vid vad nu diffen är inställd på.
 
Redigerat:
Jag har jobbat en del med dessa Ecozoner.
Har du ett smutsfilter på vatten ledningen ut till värmepumpen kolla detta att det ej är igensatt.
Kolla cirkulations pumen så att den fungerar som den ska.
Du skall ha en temp differans på tillopps- och returledning på cirka 5-7 grader.
Där finns också en temp begränsning på vp:n att den skall stanna vid en viss ute temp, men den är ställbar.
 
Just nu har iaf pumpen levererat bra värme ut i elementen. Börjar faktiskt bli varmt i rummen som har radiatorer.

Så pumpen stannade pga för högt tryck? Eller att den stod o ville producerade för mycket värme?

Frågan är ska jag då sänka el höja hränsen för när den vill gå igång? Isåfall hur o vilken "knapp"?
 
Yes, den har brutit på högtryckspressostaten. Det kan även hända om termostaten som styr vp:n är kass, att inte termostaten bryter.
Att justera gränsen är lite krångligare, måste man ha kunskap om köldmediets egenskaper, vilket tryck det har vid en viss temperatur, för man måste justera en pressostat.
 
Kan man på något sätt nattstyra? Jag menar på natten behöver ju inte maskinen sitta och leverera 55 grader hela tiden.

Den bröt igårkväll igen. Det blev kallt, o den antar jag fortsatte generera värme. Varför den bryter vill jag gärna veta...

Samt, jag har tappat bort nyckeln till skåpet. Så varje gång den stannar måste jag skruva av locket och gå den vägen in. Vilket är rätt omständigt. Är det standardnycklar? Och isåfall vart hittar jag sådana?
 
Nu stannade skiten igen. F-n då! Vill veta och förstå varför. Vill inte bara ringa service och få en fet faktura...

Det har iaf återigen krypit neråt -15 och lägre nu igen.

Januaris elräkning var på 4600 kr... suck!
 
Testa dra ner tempen på varmvattnet några grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.