Hej!

Ska renovera badrummet med våtrumsmatta på golv och vägg och undrar hur jag ska förbereda på bästa sätt.

Jag väljer vanlig kartonggips på vägg. Dubbel gips på c-c 450 reglar vid badkar för att passa Vatettes väggbocksfixtur och blandarfäste. Funderar dock på att använda enkelgips på övriga väggar och regla på c-c 300. Räcker det eller blir det för klent? Det blir kortlingar för alla infästningar med skruv.

Vad ska jag använda för typ av spackel? Vid dubbelgips, måste första lagret gips spacklas vid fasningen på långsidorna innan lager två sätts upp?

Hur gör man i hörnen på väggarna och övergång mot golvet, spackel eller mjukfog?


När det gäller golvet ska jag använda 22 mm golvspån och på det MDF skiva med färdigt fall som skruvlimmas mot golvspånet. Hur gör jag med MDF skivan över monteringsplattan för golvbrunnen(Jafo) så att skivan inte ligger lös där? Räcker det att limma eller ska jag skruva genom monteringsplattan?
 
Beror vad du tänkt ha på väggen. Ska du inte fästa upp något skåp eller så ska det ju räcka.

Välj våtrumspackel, det gjorde jag till vårt badrum.

Behöver inte spackla bakomvarande gips eftersom det bara är till för att få en jämn yta.

Hörnen vet jag inte, lät min mattläggare fixa det själv.

Ska skivan gå över monteringsplattan? Den ska väl sitta i samma höjd som golvet???
 
Tack.
När det gäller monteringsplattan till golvbrunnen har jag fått för mig (efter instruktion från respektive tillverkare av golvbrunnar) att golvspånet ska ligga i nivå med monteringsplattan som ju har samma tjocklek på 22 mm. Sen flytspacklas fallet över monteringsplattan. Tycker det bör vara så även med skiva med inbyggt fall att man lägger den över monteringsplattan, annars blir det ju en helt plan yta närmast brunnen utan fall. Har jag missförstått det hela?
 
Du har nog rätt. Har aldrig använt skiva med.färdigt fall och det du säger låter ju rimligt.
 
När det gäller att sätta dubbelgips, bör man sätta skivorna med skarvarna förskjutna? I så fall skruvas ju de yttre gipsskivorna direkt i de andra gipsskivorna bakom utan regel som stöd. Är det vettigt att limma också?

Vilken typ av skruv och lim bör användas?

Behövs skarvremsa typ 50 mm pappremsa innan spackling? Precis som huggan skriver ovan kommer jag använda våtrumsspackel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.