Hej,

Vi bygger nytt och vår elektriker rekommenderar oss att installera specialarmaturer för LED belysning vi skall ha i taket i kök, hall och badrum. Vad jag vet finns ännu ingen standard kring LED armaturer och utvecklingen går i rasande fart. Är det inte mer framtidssäkert att satsa på vanliga GU10 230v armaturer och köra LED spottar med inbyggd driver?

Mvh Sidan77
 
E
Skulle jag nyinstallera i dagens läge skulle jag absolut köra med vanliga 230V GU10 och byta till LED-ljuskällor. Det finns många fördelar med att göra det.
Om ljuskällan går sönder så behöver man inte byta hela armaturen.
Det blir oftast billigare jämfört med LED-armaturer.
Större valmöjlighet vad gäller färgtemperatur, ljusstyrka m.m i en och samma armatur.
Fler och fler 230 LED-ljuskällor är dimbara.

Så ska man bara ha vanliga downlights men vill ändå ha LED så är det det bästa alternativet. Sen finns det ju så mycket mer kreativt tillverkarna kan göra med LED-armaturer, men då sticker det iväg i pris.
 
Ok tack för info, lite mer kött på benen. Vi hade inte tänkt göra något speciellt avancerat utan bara lite vanlig spotbelysning i taket. Såg att det börjat dyka upp LED lampor för GU10 i matbutikerna nu. Citygross har en dimbar Philips för 199 kr.
 
E
Se där. Då har du en "LED-armatur" för 6-800kr. Jämför det med en LED-armatur för minst 1200kr.

För att inte tala om installationskostnaden som kan dra iväg något ofantligt med diverse lågvoltsinstallationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.