Hej,

Vi bor sedan ett år i ett funkishus från 1939, byggt i tegel (massivt 1,5 sten) med putsad fasad och ursprungligen putsade innerväggar. I trappan har tidigare ägare tilläggsisolerat genom att helt sonika klistra fast frigolit på väggen med sättlim. Då detta både såg fult ut och kändes mindre bra ur brand- och fuktsynpunkt så har jag rivit bort frigoliten, men bakom så hittade jag en rätt ordentlig spricka i putsen. Hur stora sprickor kan man ha utan att det är nåt farligt? Hur lagar man bäst en spricka i putsen?

Jag bifogar en bild på en del av sprickan, den går från hörnet av fönstret, upp längs kanten mot taket och ner längs kanten mot en innervägg.

Mvh,
Erik
 
  • DSC_1444_m.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppdatering, om nån är intresserad eller har input nu. Jag har knackat bort putsen runt sprickan, och det är en spricka på ca en halv cm i fogarna i tegelväggen, genom valvet över fönstret, se bild. Fönstret är fyra fönster högt, hela trappans höjd, så jag antar att det är en rätt betydande försvagning av väggen.

Som kan ses på den andra bilden går sprickan bort längs med taket, det känns som hela den delen av väggen är på väg bort från huset liksom.

Det verkar inte röra sig så mycket, det är sprucket på utsidan också men lagat med puts, och putsen håller än så länge där. Det var också lim från frigolit-isoleringen som hade trängt in i sprickan, så den har inte ökat sen det sattes upp för ett par år sen. Trots det känns det ju förstås lite olustigt... Bör jag vara orolig för att huset ska rasa..? Om inte, ska jag fylla i fogarna med något innan jag lägger på ny puts?

Tack på förhand :)
Erik
 
  • DSC_1461_m.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1462_m.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som vågar uttala sig om detta? Är det så ovanligt med gamla murade hus på forumet..? :S

Kanske någon i alla fall kan rekommendera någon att vända sig till med frågorna? Jag hade en byggare här i ett annat ärende, och han tyckte jag skulle höra med en murarfirma. Jag tänker att det snarare borde vara någon form av ingenjör som kan uttala sig om husets hållfasthet, men det kanske är fel?

/Erik
 
Sprickor från tak till fönstrens övre hörn är vanligt.

Innan du putsar dit ny puts så fyller du i sprickan med lagningsbruk och lägg till lite latex som gör det kan röra sig lite i varma/kalla årstider.

Köp sedan förstärkt putsnät avsedd för sprickor mellan tak/fönster. Kolla på finja cement hemsida,

Sen putsar du.
 
Tack för ditt svar :)

Här är det ju inte bara från fönstret sprickan går, utan också bort längs med taket. Ska man fylla i allt som går? I hörnet känns som det kan bli svårt att armera.

Lagningsbruk, vilken typ, fabrikat? Lägga till latex, menar du blanda i bruket?
 
Det finns inget lagningsbruk i världen som kommer hålla i det där om det är en pågående sättning, är den gammal och avstannat går det att laga i.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Det finns inget lagningsbruk i världen som kommer hålla i det där om det är en pågående sättning, är den gammal och avstannat går det att laga i.
Nä, jag förstår det, men hur vet man om det är en pågående sättning? Jag tror inte det har rört sig nämnvärt på ett par år som sagt.

Om det skulle vara det, vad gör man i så fall åt det? Stålband runt hela huset som de har satt på det lutande tornet i Pisa..? :blushing:
 
Hej!

Kan tyvärr inte hjälpa men jag hoppar in i diskussionen då jag har samma problem som TS och behöver även jag lite tips och råd. Behöver man använda putsnät för en sådan liten yta? Kan inte se att det använts när jag knackat ner den befintliga putsen.
 
  • WP_000014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har det gått för er? Vore intressant med en uppföljning på om det slutat spricka eller om det rör sig ännu.

Mvh: Torpalainen
 
Mitt trapp-projekt har dragit ut på tiden så jag är inte helt klar med rummet än, men sprickan fick jag putsad av en murare, sen har jag spacklat och målat så nu är det bara att hålla tummarna att det kommer att hålla.
 
Ser ut som en "eight legged freak" på väggen där....:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.