Hej

Hade tänkte bygga in min golvärmefördelare i en ny innervägg (95x45 reglar) men ser nu att vattensäkra skåp kostar en hel förmögenhet. Mellan 2700 och 3500kr (beroende på om man verkligen behöver ram för inbyggnad) är priserna på rinkaby och det var i häftigaste laget.

Är det någon som valt en annan lösning som ni kan rekommendera? Den kommer att sitta i väggen i ett sovrum så skulle gärna vilja ha den inbyggd (blir bredvid en dörr så när den är öppen så täcks inbyggnaden = att jag inte kan sätta en garderob över den heller) så det blir snyggt. Men vill ju inte heller riskera att ha ett oupptäckt läckage som droppar i en innervägg.

Bilder på era eventuella alternativ skulle vara mycket uppskattat :)

/Andreas
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Äsch, nu hamnade ju detta i fel del av forumet, kan någon vänlig moderator hjälpa mig och flytta den? Ber om ursäkt.

/Andreas
 
Fel del av forumet eller inte. Ska också göra detta och tänker göra som följer. I väggen bygger jag en låda med gips eller spillbitar av nån våtrumsskiva. I denna låda kommer rören kommer upp i botten. Jag tätat runt rören i botten med nån fogmassa eller fogskum. Sedan en skopa flytspackel ner i lådans botten. Bygger också in ett skvallerrör i lådans botten som leds ut i våtrummet under toan. Slutligen smetar jag fuktspärrgucka i botten på lådan och på väggarna lådan. I mitt fall sätter jag en vanlig billig vit inspektionslucka för det hela. Jag har en garderob på andra sidan badrumsväggen så luckan kommer jag åt från ett annat rum.
 
Vid en snabb googling så finner du väl utan problem skåp från 1500kr. Har själv monterat 2st uponor skåp i helgen. Ett på 550mm brett för tappvattnet och ett 750mm brett för golveshunt/fördelare. Inbyggnadram skippar jag och lägger gipsskivorna kant i kant i nivå med skåpet.
 
Enoksson skrev:
Vid en snabb googling så finner du väl utan problem skåp från 1500kr. Har själv monterat 2st uponor skåp i helgen. Ett på 550mm brett för tappvattnet och ett 750mm brett för golveshunt/fördelare. Inbyggnadram skippar jag och lägger gipsskivorna kant i kant i nivå med skåpet.
Vart hittar du det för det lät intressant, skippar man ramen så kommer man ju ned en bara lite fundersam hur "proffsigt" det kommer att se ut men det löser sig säker. Problemet är att hur jag än vrider och vänder på google så hittar jag inte fördelarskåp inklusive fördelarskåpsbotten till salu ens i närheten av 1500:-.

Skulle du kunna bjuda på en länk för mina google kunskaper är tydligen begränsade :(

/Andreas
 
fördelarskåpsbotten? Hur stor skåp behöver du?
 
Vad skiljer mellan fördelarskåpen för tappvatten och golvvärme är ju frågan? Jag har nog två skåp avsedda för tappvatten och ena det skåpet ska golvvärmesakerna in i. Dom speciellt avsedda för golvvärme var dyrare såg jag :/
 
Flyttad
 
Jag har gjort ungefär som "synpunkter" skriver.

Det som är lite pilligt är att Pexslangen skall vara fixerad före kopplingen (vet inte hur de löser det i skåpen). Det krävs en del planering för hur man på lämpligt sätt skall komma åt och spänna ihop klämmorna, det blir trångt.
 
Enoksson skrev:
Vad skiljer mellan fördelarskåpen för tappvatten och golvvärme är ju frågan? Jag har nog två skåp avsedda för tappvatten och ena det skåpet ska golvvärmesakerna in i. Dom speciellt avsedda för golvvärme var dyrare såg jag :/

Dom för tappvatten rymmer nog inte rumsregleringen och det är något jag ska ha, men nu vet jag ju inte det med säkerhet men dom ser lite låga ut.

Och angående botten så såg jag i uponors artikellista att den var separat om man ville göra ett vattensäkert skåp för golvvärmefördelaren.

/Andreas
 
hempularen skrev:
Jag har gjort ungefär som "synpunkter" skriver.

Det som är lite pilligt är att Pexslangen skall vara fixerad före kopplingen (vet inte hur de löser det i skåpen). Det krävs en del planering för hur man på lämpligt sätt skall komma åt och spänna ihop klämmorna, det blir trångt.

Okej, ingen bild att dela med dig av kanske? :)

Jag lutar också nu åt att bygga nått själv och ska se om jag kan klura ut något sätt att få ut skvallerröret på ett bra ställe, i värsta fall så får det bli på parketten i sovrummet då det känns bättre än dolt inne i väggen :)

/Andreas
 
Ingen färdig bild, får se om jag kommer åt att plåta lite senare.

Jag har totalt 4 sådana lösningar i huset. Dels så har jag vägghängda WCn med fixturen inbyggd i väggen på 2 ställen. Där finns det förråd/klädkammare på andra sidan väggen så jag har byggt ett kopplingsutrymme med fördelare i samma utrymme som fixturen sitter. Jag har löst det så att jag byggde en låda i väggen flytspackel som fyllde bra runt rören. Tätskikt med rollat system i lådan, skvallerrör som kommer ut under toan, där det är nästan osynligt.

Sedan monterades fixturen från badrumssidan, jag fuktspärrade baksidan av väggskivan på den yta som skulle täcka utrymmet. Och slutligen lade jag på rejält med silikon på de ytor som skulle täta mot väggskivan innan den monterades. Jag kommer visserligen åt utrymmet ifrån förrådet, men det är svårt att komma åt att fuktspärra när fixturen sitter där. Sedan har jag monterat skåpsdörrar från förrådssidan.

Detta är för tappvatten, jag har fördelare för radiatorer med skvallerrör ut på ett parkettgolv på ett ställe, och golvvärmefördelare inne i väggen bakom kylskåpet, där går skvalleröret nedåt och mynnar i taket på tvättstugan.

Just det där med bakom kylskåpet har jag ångrat lite. Det är klart struligt att komma åt och finjustera strypningen på en slinga som jag tycker blir för varm nu, iom. det så stänger ju termostaten av den helt lite väl ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.