Har ett radhus jag håller på inreda vinden som tredje våning. Ska dra in fiber i huset i vår. När jag ändå ska dra upp ny el-matning etc från första till tredje våningen vad är lämpligt att dra upp och förbereda för fiber? Gissar på;

1 nätverkskabel till tv
1 nätverkskabel till internet


Vad mer ska man dra upp och ska nätverkskablarna heta nåt speciellt för klara fiber?

Tack på förhand! :rolleyes:
 
Förbered varje rum med dosa och slang ner till första våning i dessa drar du sedan de kablar du behöver.
Nätverkskablarna du skall använda ska vara av typen kategori 6 (cat 6) så är du framtidssäkrad.
 
Jag skulle föreslå att du sätter ett dubbeluttag i alla rum där du kan tänkas vilja ha tv- och internet-anslutning. Och dra ett rör för varje kabel. Det blir mycket lättare att dra fram dem då. Anledningen för att ha två uttag är att om du vill ha IP-tv så brukar dessa lösningar kräva att boxen har direktkontakt ut på nätet. Den får alltså inte ligga innanför din router. Men har du två uttag per rum och allt kopplat till en central patchpanel så kan du patcha ut flera separata nät fritt i huset. Detta är den mest flexibla lösningen som du kommer att bli mest nöjd med i framtiden.
 
Hej och tack för svar.

Vinden på tredje våningen ska bli ett enda rum på ca 40 km2 golvyta. I det ena hörnet av rummet tänkte jag ha en tv så jag drar upp ett dubbeluttag med 2 nätverkskablar bakom tv´n.

I det andra hörnet av rummet drar jag upp ett dubbeluttag med två nätverkskablar där också. Kanske ska ha en liten datorhörna där.

Detta blir ju totalt 4 nätverksuttag som man kan använda till olika grejer beroende på hur man kopplar kablarna där nere vid huvuduttaget för fibern, har jag fattat detta rätt? Det borde räcka (med 4 st) för tredje våningen med ett rum bara va?

Tacksam för hjälpen!
 
Det låter bra. Se till att sätta upp en patchpanel i anslutning till fiberanslutningen bara. Då blir det en barnlek att konfigurera om ditt nätverk bär du har lust.
 
"patchpanel i anslutning till fiberanslutningen"

Alltså nere på 1:a våningen där fibret kommer in i huset eller? Är det korrekt?
 
Ja precis. Du tar alla kablar du har dragit ut till olika rum i huset, de fyra till vinden och ev. andra rum du har anslutit, och ansluter dessa till en patchpanel med tillräckligt många ingångar.
Typ en sådan här:
http://www.dustin.se/microconnect-c...roduct/5010310360?intcmp=searchProvider_dacsa
Sedan så kopplar du bara de uttag du vill till ditt interna nätverk, direkt ut på nätet eller kanske till en IP-telefoni router. Som sagt det blir väldigt lätt att flytta om resurserna i nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.