Varför jag inte kan bruka svensk spistekniks braskassete.
Skorstensfejaran besiktningsprotokoll.
Vägg bakom öppen spis med insats är anliggande mot brännbar vägg.
Kallrashylla ej¨åtkomlig eller rensbar, rökgasspjäll kvar i rökkanal.
Braskassetten saknar baffelplåtar (rökvändarplåtar), vilket medför för höga rökgastemperaturer. (över 350 grader C som en tegelskorsten är godkänd för.)
Braskassetten saknar CE märkning samt är den inte miljögodkänd.
DEn eventuella rökkanalen är inbyggd på plan 1.
Den eventuella rökkanalens skick går ej att fastställa.
På trolig rökkanal till öppen spis med insats finns ett ventilationsdom.
Öppen spis med insats är ej ansluten till värmepannans rökkanal som är försedd med insatsrör.
Den eventuella rökkanalen är igenmurad i topp, vilket gör att uppenbar förgiftningsrisk föreligger.

Rekommenderad åtgärd för att få eldstaden i brukbart skick :

Den eventuella rökkanalens omslutningsväggar bör friläggas i hela dess längd samt bör rökkanalens utmynning i topp friläggas.
Den eventuella rökkanalen är i behov av renovering.
Lämplig tätningsmetod är insatsrör eller likvärdigt.
Anläggningens rensbarhet bör tagas i beaktande
.
Öppna spisen bör demonteras och en obrännbar vägg muras upp av typ leca eller likvärdigt med en tjocklek på minst 10 cm.
En CE- och miljögodkänd eldstad bör monteras.

Denne besiktningsprotokoll er efter att svensk spisteknik installera braskassetten.
Svensk spisteknik skulle installera kassetten samt renover min skorsten.

material 5750,-
Pris fläktpaket 1000,-
restid 100,-
Arbetstid 26300,-
I alt 33150,-

Er dette fackmässig utförd av Svensk spisteknik ?

Svensk spisteknik har stämnet mig till Tingsrätten da jag inte vill betala för en tjänste der medför livsfara.
 
Svensk Spisteknik vill svara på det här inlägget enligt följande:

"varför Laila Nilssons sotare inte godkänner anläggningen är för att hennes skorsten är trasig! hon skulle anlita en annan firma som skulle reparera den.

Vi anlitades till att installera en insats och täta den mot öppna spisen, det har Laila Nilsson skrivit under på 2gånger. Vad som sades var att skorstenen inte kunde användas för att det satt en plåt i vägen.

Denna plombering skulle Laila ta bort! och jag lämnade kontrakten med ett fast pris på 20000kr så hon kunde ta bort plomberingen INNAN hon skrev på och skickade det till mig. Laila Nilsson skrev på sexdagar efter det och skickade det till oss.

Hon ringde oss samma dag vi fick det och sa att allt var klart! bara kör på sa hon, "jag vill att ni monterar så snart ni kan". Efter 2veckor ringer hon igen och frågar om jag kan ta bort plåten på toppen av skorstenen? Och jag svarar förvånande att vi kan säker det om vi ger det lite tid men jag lovar ingenting. Laila Nilsson hade redan vid det här laget pratat med sotaren som sa att det behövs en slang ner i skorstenen men hon väljer att inte säga ett ord om det till oss.

Istället så lurar hon oss att tro att allt är ok och att det bara är plåten på toppen som ska bort.

när vi kommer så monterar vi kassetten enligt påskrivet avtal. vi tar bort plåten sen och ser att skorstenen behöver en renovering precis som sotaren hade sagt till henne och skrivit det i sin rapport.

Vi tarv ett snack med Laila som för andra gången lovar och svär på att anlita någon till att fixa skorstenen.

Sedan ändrar hon sig och vill att vi ska laga skorstenen, vi vill gärna montera slang i den med hon vill inte betala något för det.?

Hon envisas med att hon ska få skorstensrenoveringen gratis, fastän hon skrivit under på att hon bara vill ha kassetten av oss, två gånger dessutom. Det hela känns som att hon inte kan läsa och förstå svenska.

Hon startade denna otroligt fula smuts kampanj mot oss på svensk spisteknik ihop med våra konkurrenter då vi inte ville laga skorstenen gratis, men ingen i detta landet ska behöva jobba gratis, inte äns åt Laila Nilsson!

Vi har dessutom erbjudit att betala halva skorstensrenoveringen åt henne, allt för att hon ska bli nöjd men det har hon vägrat till. Hon talar inte heller sanning då hon skriver att spiskassetten ej är ce o miljögodkänd då vi är dom enda som kan tillverka måttbeställda braskassetter med fläkt som är just det.

Det är mycket tråkigt att vi inta har kunnat nå en överrenskommelse med Laila Nilson som har valt att tala osanningar om oss på detta sättet, nu har vi vänt oss till tingsrätten för att få betalt av henne. Vi kan inte gå till domstol för att hon förtalar oss då det inte går att förtala företag enligt Sveriges lag. Så vem som helst kan skriva vad som helst om ett företag i Sverige.

Och sotnings rapport 2 som hon har publicerat har tack vara oss gått att genom föra. Detta jobb har Laila Nilsson fått gratis men är inte nöjd med det heller.

Vi har handlat helt enligt alla regler, helt fackmannamässigt, kalla på sotare innan montering, montera efter han råd, få den besiktad. Sen har Laila Nilson inte sagt hela sanningen till oss från början. AGENDA?

Mvh, Daniel Miletic
Svensk Spisteknik"
 
V
Min personliga åsikt är att detta är ett klassiskt fall där kunden tror sig kunna gnälla/lura till sig saker/arbete eller få lägre pris. Helt rätt att ta det till tingsrätten, så får kunden betala rättegångskostnader samt ränta på fakturabeloppet!
 
Svensk spisteknik fik sin dag i Tingsrätten.
Det er nu dem der skal betale rättergångskostnader.
Mvh Laila N
 
S sankaboy skrev:
Har en öppenspis som visserligen är väldigt mysig och ger viss strålningsvärme men den mesta värmen går till kråkorna.

Tänkte höra var man kan få en måttbeställd snygg instats till ett vettigt pris.


Har hittat Svensk spisteknik på blocket. Någon som vet något om dem och deras grejer?

Vill gärna ha fler förlag på tillverkare som erbjuder detta än den jag hittat.
Hej. Vi har beställt två stycken spiskasetter från denna firman, med 2 års mellanrum.
Vi upplevde både maken och jag, att gubbarna som kom hem till oss var trevliga.

Vi anlitade denna firman då den var miljögodkänd, vi var mycket noggranna och bad om att få se certifikatet innan vi beställde.
Vi upplever Kassetterna att vara kanon, dock låter fläkten högt om man skruvar upp den på det högsta. Vi kan dock inte ha det på högsta blåser eftersom det blir alldeles för varmt för att sitta i vardagsrummet då.

Mvh
 
L Laila N skrev:
Varför jag inte kan bruka svensk spistekniks braskassete.
Skorstensfejaran besiktningsprotokoll.
Vägg bakom öppen spis med insats är anliggande mot brännbar vägg.
Kallrashylla ej¨åtkomlig eller rensbar, rökgasspjäll kvar i rökkanal.
Braskassetten saknar baffelplåtar (rökvändarplåtar), vilket medför för höga rökgastemperaturer. (över 350 grader C som en tegelskorsten är godkänd för.)
Braskassetten saknar CE märkning samt är den inte miljögodkänd.
DEn eventuella rökkanalen är inbyggd på plan 1.
Den eventuella rökkanalens skick går ej att fastställa.
På trolig rökkanal till öppen spis med insats finns ett ventilationsdom.
Öppen spis med insats är ej ansluten till värmepannans rökkanal som är försedd med insatsrör.
Den eventuella rökkanalen är igenmurad i topp, vilket gör att uppenbar förgiftningsrisk föreligger.

Rekommenderad åtgärd för att få eldstaden i brukbart skick :

Den eventuella rökkanalens omslutningsväggar bör friläggas i hela dess längd samt bör rökkanalens utmynning i topp friläggas.
Den eventuella rökkanalen är i behov av renovering.
Lämplig tätningsmetod är insatsrör eller likvärdigt.
Anläggningens rensbarhet bör tagas i beaktande
.
Öppna spisen bör demonteras och en obrännbar vägg muras upp av typ leca eller likvärdigt med en tjocklek på minst 10 cm.
En CE- och miljögodkänd eldstad bör monteras.

Denne besiktningsprotokoll er efter att svensk spisteknik installera braskassetten.
Svensk spisteknik skulle installera kassetten samt renover min skorsten.

material 5750,-
Pris fläktpaket 1000,-
restid 100,-
Arbetstid 26300,-
I alt 33150,-

Er dette fackmässig utförd av Svensk spisteknik ?

Svensk spisteknik har stämnet mig till Tingsrätten da jag inte vill betala för en tjänste der medför livsfara.

Gud vad konstigt! Jag har sett deras miljöcert så jag förstår inte hur besiktningsmannen kan säga att den inte är godkänd? Vill du ta kort på hans besiktningspapper?
Mvh
 
Bumpar upp en mycket gammal tråd. Men har någon tips på måttbeställd kassett?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Bumpar upp en mycket gammal tråd. Men har någon tips på måttbeställd kassett?
Vi har en energikasseten frånnEurofire. 12 år gammal. Gjutjärn. Byggd i Sverige !!
Ser bra ut. Ganska stort glas på 2 sidor. Vi valde en variant med höga glas och följdaktiligen blir det en hel del sot på glaset där det blir kallt.
Montering bra med företaget.
Ger bra värme. Lufttillförsel kan regleras med dörren och med ett litet spjäll på framsidan.
Nackdelar.
Låter hemskt när man öppnar dörren.
Inre Spjället mot rökkanalen öppnas när man öppnar dörren (med dörren stängd leds varma rökgaser genom en U-kanal i övre delen av spisen kring vilken rumsluften cirkulerar) MEN när dörren är halvöppen är fortfarande endast ngn cm av spjället öppet varför det väldigt lätt/alltid ryker in rejält varje gång men öppnar för att fylla på bränsle.

Om man eldar rätt skall man aldrig behöva öppna förrän det brunnit ned etcetera men denna kamin är kass att öppna om någon vedpinne ramlat åt sidan och ryker etc.
Helt klart en konstruktionsmässig/svaghet.
Kompisar med 2 kassetter av samma fabrikat är likadana. Om du har en skorsten med väldigt kraftigt sug dvs aktiv fläkt tror jag detta är ett mindre problem.
Det är ett rejält minus för hela kassetten. DOCK deras nya modell LCI 5 ser annorlunda ut. Kan absolut tänka mig köpa den nya men skulle då vilja se att de fixat till öppningen av spjället mot röggas kanalen.

Jag skall nu försöka modifiera den så att jag kan öppna spjället mer så rökgaser går igenom skorstenen för att sedan öppna dörren. Om någon moddat sin kasset berätta gärna hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.