Är nu i stadiet att koppla in frånluftsventilationen till min 495twin. Vad gäller för normer ? Rörlängder och främst av allt: Hur mycket isolering skall man ha? Frågar eftersom jag haft en skräckupplevelse. Hjälpte svärföräldrarna förra året att åtgärda ett läckage som fanns. Det droppade vatten ur takkontakten lite då och då. Detta uppstod direkt efter nytillverkningen. Myresjöhus som byggde kallades in men kunde inte hitta något fel. Efter flera klagomål utan att få hjälp gav dom upp och har levt med felet. Man satte en skål på golvet för att samla upp vattnet. Problemet blev större och det kom rost ur väggkontakterna runt omkring. Jag rev upp isoleringen på vinden och kunde konstatera att det läckte kondensvatten ur röret från badrumsventilationen trots att detta var isolerat men kanske för snålt? Ca 3cm med papp runt. Detta läckte ut på plasten och rann sedan ner i alla hålen för elgenomföringar. Skador på innertaket har också uppstått. Vill inte uppleva detta utan vill ha råd. /Thomas
 
3cm isolering är inte mycket att hurra för ;)

Eftersom du skall ha en frånluftsvärmepump vill du tappa så lite värme som möjligt på vägen i spirokanalerna.
Normer tror jag säger 120mm värmeisolering (min), men när du ändå håller på att isolera släng på en 200mm (20cm) åtminstone.

Enklaste sättet (och billigaste vad jag vet) att isolera är med vanlig byggmatta (glasull, med vindpapp), antingen rulla den ut över rören eller svep den runt och fäst med ståltråd.
 
"Frånluften" till värmepumpen skall hålla samma temperatur som den du har i huset, annars har du tappat energi (temperatur).
Att den faller lite vid extremt kalla dagar får man ta.

Är inget ovanligt på större anläggningar (skolor, större kontor etc.), där man har stora kanaler på vind eller andra kalla utrymme, att man vid aggregatet bara har 18 grader i frånluften när det är 21 grader i lokalerna.
Och ibland ännu sämre (beror ibland även på läckage i vissa äldre och sämre kanalsystem).
 
Att temperaturen på frånluften är högre vid värmepumpen beror på att fläkten drar ca 150 w och denna energi övergår till luften i form av temperaturhöjning.
 
msmn skrev:
Att temperaturen på frånluften är högre vid värmepumpen beror på att fläkten drar ca 150 w och denna energi övergår till luften i form av temperaturhöjning.
Påverkar inte temperaturen på frånluften "till" värmepumpen men avluften "ur" värmepumpen (när kompressorn står still).
Gäller att mäta på rätt ställe (en vanlig felkälla). :)
 
kire skrev:
Men om ett av frånluftsdonen sitter i samma rum som frånluftsvärmepumpen då!?
Borde bara märkas om du har det extremt varmt i ljust det rummet.
Sedan "skall" man ha ett frånluftsdon i samma rum som värmepumpen (enligt Nibe's montageinstruktionern åtminstone).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.