Norrland2 skrev:
Bytte tätningen vid golvet igår. Tyvärr fortfarande avloppsstank.
Även insatsen i duschbrunn är bytt sedan tidigare. Bara toaavloppet kvar. Kommer anlita proffs nu. Uppdaterar om vi kommer på något nytt.
Men har du inte kollat avluftningen? Det anser jag var det bästa tipset hittills. Kolla att avluftningen fungerar ordentligt.
 
För länge sen var det ett liknande fall här i denna sektion.
De letade och provade precis som du.
Till slut hittade de en liten por i själva toa-porslinet.
Köpte ny toa - sen luktfritt.

Du kan kanske hitta deras tråd med sökfunktionen.
Jag har inte försökt.
 
Jag kan ju inte som amatör kolla föreningens avluftning. Det är enbart proffs som kan och vet hur man gör. Först då en sådan person säger att det är fel på avluftningen kan föreningen lyssna och tillåta att de fixar. Jag har sedan flera dar sen hört av mig till vvs-tekniker men de har ännu inte haft tid. Därför får jag (och ni) helt enkelt vänta ytterligare en tid. /mvh
 
Norrland2 skrev:
Jag kan ju inte som amatör kolla föreningens avluftning. Det är enbart proffs som kan och vet hur man gör. Först då en sådan person säger att det är fel på avluftningen kan föreningen lyssna och tillåta att de fixar. Jag har sedan flera dar sen hört av mig till vvs-tekniker men de har ännu inte haft tid. Därför får jag (och ni) helt enkelt vänta ytterligare en tid. /mvh
En del kan du göra medan du väntar på proffsen.

Om du bor i hus med flera lägenheter ovanpå varandra så delar ni förmodligen avlopp. Avluftningen går då rakt upp genom taket och parallellt med stammarna. Om du har möjlighet att se taket så ser du troligen också avluftningen. Då vet du var den sitter och att den finns. Och då kan du fråga grannarna som du delar stam med (alltså rakt ovanför och rakt under) om de har liknande problem.
 
Har du en slits/schakt i badrummet? Där avloppsstammen går vidare upp till nästa våning. Ibland kan den vara i ett hörn där också ventilationen är kopplad. Jag har varit med om att avloppet har läckt inne i en slits och där ifrån sipprat ut lukt via andra öppningar som ventilation eller mellan taklisten och taket. Det låter också som det är dåligt luftat och då är lukten från avloppet starkare. Om du lyser ner i wc-röret är det helt i hela sin längd upp till färdigt golv? Du har ingen gjutjärnsbrunn, där rensproppen saknas (kanske dum fråga) men jag har varit med om det. Gummit som sitter och tätar mellan vattenlås-röret från tvättstället och röret som kommer upp ur golv tätt och ser bra ut? Lycka till
 
Avluftning eller ej...
Vattenlåset ska spärra luften. Alla skarvar/kopplingar ska vara täta. Montera tillbaks stolen. Tejpa alla övriga avlopp i ett dygn och kolla nivån på vattnet i toastolen. Inget ska bubbla där! Bubblar? = tät avluftning. Brf problem!
 
Mr Larsson skrev:
Du har ingen gjutjärnsbrunn, där rensproppen saknas (kanske dum fråga) men jag har varit med om det.
Så var det för mig. Det satt en kork i hålet som inte höll tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.