Låt säga jag bygger ett traditionellt rektangulärt hus på 145kvm.

Hur mycket drar det iväg i pengar för materialet för att öka från 240cm invändig takhöjd till t.ex 260.

Lite hur långt är ett snöre då många faktorer spelar in men handlar det om 20.000kr extra eller 40.000kr extra tror ni?
 
Mikael_L
Så pass litet att du ska välja vad du vill ha. :cool:

Jag undrar om inte driftskostnaden tenderar att bli högre än den extra materialkostnaden, på sikt sett, med större volym att välja.

Men materialkostnaden att öka höjden är antagligen ganska exakt 10% extra för varje 2,5 dm du höjer väggen. Arbetskostnaden mycket mindre än 10%.

Jag har lite svagt minne av att jag uppskattat materialkostnaden för en kvm vägg till ca 300:-

så en löpmeter yttervägg skulle alltså landa på ca 800:- och att höja till 2.70 ger alltså ca 900:-/lpm isåfall.
Jag orkar inte räkna noggrannare, det kan du ju lika gärna göra själv. :p Priser hittar du på beijers eller byggmax hemsida.

Men tänk på vad du vill göra med fönster och dörrar om du höjer takhöjden.
Vill du låta det vara en massa vägg ovanför fönstren eller köpa högre fönster och dörrar (dörrar över modul 21 = svindyrt, eller rättare sagt, det finns inga budgetalternativ).

Vi valde en fegis, 2.50 i takhöjd. :)
 
Tack Mikael.
Tror det blir 2.60. Går jag upp till 2.70 då tror jag att både fönster och dörrar måste bli annorlunda för att det inte ska se konstigt ut.

2.60 och sätta fönster lite högre än normalt skulle passa mig perfekt då jag är över normallängd.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
2.60 och sätta fönster lite högre än normalt skulle passa mig perfekt då jag är över normallängd.
Ska du ha en högre ytterdörr (+altandörr) då också?
Ofta livar man fönster och dörrar i överkant.

Eller så sätter du ett överljus över dörren och livar med detta. Men då måste kanske fönster hamna på modul 24 höjd, Tja, det finns kanske 200mm höga överljus också.
 
Mikael_L skrev:
Ska du ha en högre ytterdörr (+altandörr) då också?
Ofta livar man fönster och dörrar i överkant.

Eller så sätter du ett överljus över dörren och livar med detta. Men då måste kanske fönster hamna på modul 24 höjd, Tja, det finns kanske 200mm höga överljus också.
Oj inget jag tänkt på.
Tål att funderas på. Vill hålla mig till standard på fönster och dörrar om möjligt så det inte drar iväg enormt i pengar. Men det får jag väl undersöka.
Men det vore trevligt med 2.60 och få upp fönsterna lite om det inte krånglar till det.
 
Mikael_L
Det drar väl inte iväg sådär väldigt enormt.
Har du redan planer på att köpa dyra dörrar blir det nog högst någon enstaka tusing.
Planerar du Byggmax-dörrar, Bauhaus eller nåt annat runt 2-5' så får du nog räkna en 15-25' extra.
 
kan meddela att 260cm i takhöjd plus över ljus på dörrar funkar inte... pga hållfastheten i ytterväggar (liggande reglar ovan fönster) så fick jag höra när vi beställde huset... men däremot 220cm dörrar vart det för oss och flytta upp fönstren till 220 det blir riktigt bra faktiskt! har sett det på ett gäng hus jag varit med å gjort ser bra ut!
 
Mikael_L
mångstekta skrev:
kan meddela att 260cm i takhöjd plus över ljus på dörrar funkar inte... pga hållfastheten i ytterväggar (liggande reglar ovan fönster) så fick jag höra när vi beställde huset...
Skitsnack, skulle jag vilja säga.
Är det trångt, använd limträ, är det fortfarande trångt ta stålbalk.

Vad är det lägsta överljuset som finns att köpa?
Om det finns 20cm överljus:
240 takhöjd, 210 dörr inget överljus ...
260 takhöjd, 210 dörr 20 överljus ...

Vad är skillnaden...?

Här har dom överljus i modulhöjd 2,3 och 4.
http://www.bordorren.se/sidoljus-overljus/overljus/col-1
 
Redigerat:
mångstekta skrev:
kan meddela att 260cm i takhöjd plus över ljus på dörrar funkar inte... pga hållfastheten i ytterväggar (liggande reglar ovan fönster) så fick jag höra när vi beställde huset... men däremot 220cm dörrar vart det för oss och flytta upp fönstren till 220 det blir riktigt bra faktiskt! har sett det på ett gäng hus jag varit med å gjort ser bra ut!
Spännande.
Om inte dörrar blir onödigt dyra så tror jag lite extra höga dörrar blir snyggast.
Handlar om 1st dubbeldörr, 1st vanligt ytterdörr och 1st ev 2st terrassdörrar.

Hur ser priserna ut för dessa lite udda dörrar? Har alla stora tillverkare dessa?
 
Mikael_L skrev:
Skitsnack, skulle jag vilja säga.
Är det trångt, använd limträ, är det fortfarande trångt ta stålbalk.

Vad är det lägsta överljuset som finns att köpa?
Om det finns 20cm överljus:
240 takhöjd, 210 dörr inget överljus ...
260 takhöjd, 210 dörr 20 överljus ...

Vad är skillnaden...?

Här har dom överljus i modulhöjd 2,3 och 4.
[länk]
Jaa, han nämde det att det gick å sätta balkar isåfall men det verkade vara ganska omständigt... men har du sett ett överljus på 20cm det är max 10cm glas.... inte dirket så snyggt! då skulle jag lägga dom slantarna på en högre dörr med glas i dörrbladets övre kant... däremot 270 då får du ditt ett vettigt överljus
 
Suhagg skrev:
Spännande.
Om inte dörrar blir onödigt dyra så tror jag lite extra höga dörrar blir snyggast.
Handlar om 1st dubbeldörr, 1st vanligt ytterdörr och 1st ev 2st terrassdörrar.

Hur ser priserna ut för dessa lite udda dörrar? Har alla stora tillverkare dessa?
vet inte hur många man kan få av men Fenestra tillverkar iaf dörrar efter ditt tycke och smak även RM dörren riktigt snygga men kanske inte det billigaste... finns ju garanterat flera, det börjar bli rätt så vanligt med 220cm ändå tycker jag...

pris har jag inte riktigt koll på heller ännu även om jag sku behöva ha det!
 
Tror 260 är lagom. Ger mera känsla i huset men utan att det blir för mycket.
Tror det ser lustigt ut med vanliga innerdörrar som är 8x21 och så 270 i takhöjd på det.
Blir för mycket pengar om det ska vara ytterdörrar och innerdörrar i 220.
 
ofta har man kanske ett litet tak lr liknande över entredörren, då behöver man iaf inte liva med fönster på den sidan. Och överljus kan "fejkas" utan fönster så att det livar med resterande fönster.

Ang. skillnaden mellan 2,40 och 2,60 så kan man stöta på problem med att reglarna man ska köpa inte är långa nog och tex osb & gips ej finns i det måttet som standard. Så ett tips är att beställa virke i god tid för att få rätt längder. Blir lite mer spill o arbete men skiljer nog inte så många tusingar i pris iaf.
 
daugaard skrev:
ofta har man kanske ett litet tak lr liknande över entredörren, då behöver man iaf inte liva med fönster på den sidan. Och överljus kan "fejkas" utan fönster så att det livar med resterande fönster.

Ang. skillnaden mellan 2,40 och 2,60 så kan man stöta på problem med att reglarna man ska köpa inte är långa nog och tex osb & gips ej finns i det måttet som standard. Så ett tips är att beställa virke i god tid för att få rätt längder. Blir lite mer spill o arbete men skiljer nog inte så många tusingar i pris iaf.
Ska se ut så här så jag tror det blir svårt att fuska.
Tror detta hus på bilden är standard 2.40. Antar att jag skulle sätta fönsterna 10cm högre.
Sen är det ju en eller två altandörrar på baksidan som behöver passa snyggt.

3097793912_c2898231c4.jpg
 
ja ska du ha 220 på ytter dörren är det bara att löpa linan ut och höja på fönster och andra dörrar med 10 cm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.