Det finns ju en uppsjö av tillverkare och alla hävdar att dem är bäst..:S

Vad har ni för erfarenheter av Panasonic, Daikin, Sanyo mfl??

Daikin ska enligt många vara bra.. Panasonic är jag lite mer tveksam till efter att den gamla har havererat ett antal gånger..
 
Har ingen LLVP än så inte mycket till hjälp från min sida, men det lilla jag uppfattat så är Mitsubishi det märket som presterar bäst följt av Daikin.
Men precis som bilar så alla sina olika uppfattningar...

Följer gärna denna tråden... :)
 
Har Daikin Nexura och är mycket nöjd, 5 års garanti på produkt och installation vägde tungt...
 
I min förra kåk hade vi en Toshiba, funkade kanon under de åren vi bodde där.
 
Alla de stora och välkända märkena är bra. Vilken man väljer är lite av en smaksak.
Just nu anses (av många på varmepumpsforum.com) Mitsubishi FD 25 eller Mitsubishi FD 35 vara dom bästa pumparna som går att få tag på. Dom har även presterat toppresultat i energimyndighetens test i klimatkammare.

Själv har jag en Fujitsu Nocria, den har rejält med effekt (9,1 kW) och ansågs länge som kungen på tronen. Mitsubishi har dock en smartare avfrostningsautomatik men tyvärr inte riktigt lika mycket effekt.

Effekten är specad vid +7 grader, alltså inte när man egentligen behöver den. Alla luftvärmepumpar lider tyvärr av att effekten de kan producera minskar med minskande utetemperatur. Välj därför en så stor pump som möjligt, speciellt om du har tillräckligt öppen planlösning så att den kan få iväg alla sina kilowatt!

Bry dig inte speciellt mycket om vad tillverkarna specar för COP, det är alltid vid +7C utomhus.
 
Hade ganska mycket problem med Panasonic 9DKE innan den åkte ut till förmån för ett helt nytt värmesystem.

Bra service, generös garanti, men jag upplevde att maskinen inte var byggd för kontinuerlig värmeproduktion. Antagligen ett utmärkt luftkonditioneringssystem.

Vet dock inte hur Panasonics produkter är idag, fem år senare.
 
A
Har under de senaste åren varit med på byggen och i alla fall satt in 15-20 pumpar.

När man sedan träffat ägarna efter vintern så känns det som att de som valt Panasonics pumpar varit de som varit mest nöjda och haft mest energi besparing.

De flesta har varit NE12-SPP som verkar vara en mycket bra pump, funderar på att sätta in en i verkstaden men nu blev det ju en mild förvinter så det blev inget av det i år.

Sedan finns det en helt del pumpar som man inte kan sänka till mindre än 16c, vad är det för en sjuk idé då kan man ju inte ha dem som underhållsvärme på vintern i sommarstugor??

Verkar finnas mycket skit på marknaden nu också..

Satte in en Panasonic hos min far för 12 år sedan och de går ännu som en klocka och har sparat många tusenlappar genom åren + att gubben nu tycket golven är mycket varmare och de är ju skönt för han verkar frysa alltid numera även om det är 24c inne.
 
Redigerat:
Har en 5 år gammal sanyo, vet inte på rak arm vad den heter, men det är inte den största iallafall. Känns som den aldrig klara av att hålla tempenq(;^;)p
 
Det viktigaste är att hitta en bra installationsfirma, det är de som fixar grejerna om något strular.
Har själv en Daikin och är nöjd med den än så länge, har bara haft den lite över 2 år.
 
Drake52 skrev:
Det viktigaste är att hitta en bra installationsfirma, det är de som fixar grejerna om något strular.
Har själv en Daikin och är nöjd med den än så länge, har bara haft den lite över 2 år.

+1 på den.

Jag valde ett stort väletablerat företag som säljer Fujitsu och har 3 st för tillfället som jag är nöjd med.Den äldsta är 6 år gammal och den senaste sattes upp i november månad 2011.

Hade strul från första början med min 2:a uppsatta pump.Fick ingen respons alls från firman och gav upp till slut. Men iom man skulle göra service på min 1:a pump så hade firman bytt ut fösäljaren och montörerna då det uppenbart inte funkade så bra .
Nu blev det skillnad som natt och dag på servicen.Pump nr 2 mättes upp och visade sig vara kass.Jag fick en ny uppsatt direkt inom 1 vecka.Konstaterade även att värmeslingan runt kompressorn var kass i pump nr 1.Fick en ny slinga på 3 dagar.Monterade den själv då jag är lite förtjust i att meka.Så mitt val av montör/säljare av pump nr 3 var inte svårt. /Mats
 
Nån som har erfarenhet av Foma?
 
Allt beror väl på vad som ska värmas? Är det en bostad så fattar jag inte varför folk ska köpa kåkar för 1-10 miljoner som ska ha nytt kök, toa och finfina tapeter 700kr rullen men snålar på VÄRMESYSTEMET! Ska man köpa den för 8000 eller 12000 eller den för 19000 eller 21000?? Nej tack , dom över 12000 kan man ju absolut inte köpa. Då blir man ju lurad.
Allvarligt. Snåla inte utan köp en pump av en seriös firma som tar ansvar för sitt jobb och inte lämnar dej vind för våg. Kostar lite mer i produkt och jobb men det är ändå en viktig komponent i huset.
 
A
Lämnar vind för våg... Under garantitiden är det naturligtvis bra om firman finns till hands. Efter garantitiden så kan det vara försäkringsbolaget som hjälper till att betala och det är bara att ringa vilken seriös firma som helst som reparerar, det behöver inte vara den firma man köpte pumpen av. Det är i alla fall min erfarenhet. Det var f.ö. ingen som frågade efter några papper på att pumpen var installerad av auktoriserad kylfirma.

Är man trygghetsnarkoman ser man till att få långa garantier av en firma som kommer finnas kvar hela garantitiden och så betalar man därefter.

Är man lite wild and crazy så köper man en bra pump och ser till att få den korrekt installerad av en billig firma och sen tar man ansträngningen när(om) det behövs ifall något händer och installationsfirman och/eller säljfirman har försvunnit från jordens yta. Går det bra går pumpen felfritt i många år har man sparat många tusenlappar, går det lite mindre bra får man ringa runt och fixa en del och kanske får betala lite mer i slutändan går det väldigt mycket mindre bra går pumpen sönder tidigt och firman är försvunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.