Hej!

Jag ska lägga klinkers i min entré. Ytan är ca 1*3,5 m, dvs ca 1 m innanför dörren och 3,5 m brett.
Huset är 1½ plan med källare från -75, modulhus/mockfjärdshus. Det är ett träbjälklag idag med vad jag antar är cc60 på reglarna (vad jag har sett på plywoodens fästpunkter).
Under heltäckningsmattan är det en plywood. Denna skall ersättas med golvgips för att få ett dött material att fästa klinker på.

Jag har tagit ur en liten bit ur golvet för att se hur det ser ut och det enda som finns är en 15 mm plywood, sedan kommer reglar, isolering mm. Då jag läst på flertalet ställen att man ska ha 22 mm golvspånskiva under golvgipset, undrar jag om det är nödvändigt att ha det om man reglar upp till cc30?

Jag vill inte ha för hög bygghöjd på golvet, då detta kommer ligga precis bredvid ett laminatgolv och därmed vill jag inte få en allt för hög nivåskillnad. Om jag ändå behöver spånskiva, kan man utan att nämnvärt påverka konstruktionens bärighet ta ur de befintliga reglarna för att passa in golvspånet?

Tack på förhand.
Stefan
 
Redigerat:
Reglar upp cc30 mellan reglarna 22mm lägre än de befintliga reglarna. Slå på en regel 22mm lägre på var sida om befintliga reglar. Lägg spånskiva på de lägre reglarna och flytspackla istället för gips, finns bra armerade flytspackel.
 
Tanken slog mig faktiskt, efter några ytterligare minuters resonerande med mig själv, att göra just som du säger, regla upp en bit nedanför och trycka dit spånskivorna där. Att jag tänkte köra gips var mest för enkelhetens skull och slippa slabba med flytspackel :p
 
Korvgubbe
Nu vet jag ju inte hur det ser ut hemma hos dig, men om du har möjlighet så skulle jag lägga klinkers längre in än en meter. Kommer man hem och är tre stycken med blöta skor som ska knytas upp så blir det väldigt trångt, eller så får några vänta utanför för att undvika att dra in smuts och vatten på laminatgolvet.
 
Om man skall använda gips måste underlaget vara plant och det är risk att det rör sig i skarrvarna därav rekommendationen av flytspackel.
 
Gillar tanken med försänkta reglar, man varför flyta istf att lägga golvgips?
 
Jag tycker också att en meter är lite lite, prova hur långt in ni går med era skor. Det är bra att kolla detta före man börjar.
 
En meter räcker bra för oss i hallen....det är brett så 1-2 pers går åt sidan när resten kliver in.
 
jag gör samma sak, men 1 meter tycker jag låter väldigt lite, själv blev det stor del av entren, ca 2,8 meter in och hela bredden på 4 meter och dessutom in i lilltoan som är på ena "kortsidan" av entren....
 
Jag har precis lagt klinkers i hallen, 1,2*1,4 meters del vid dörren in. Vi har en villa från 78 så det var bara att ta bort plastmattan, såga ut spånet ( 22mm ) där klinkers skulle vara och sänka ner 15mm. Jag tog och sågade balkarna för att sedan föstärka dem där jag sågat. Efter det så la jag tillbaka spånet och la värmegolv som jag sen la flytspackel på. Hela hallen har fått massivt ekgolv så då flöt jag upp så att fix+klinkers kom exakt på samma höjd. Detta blir kanon kan jag lova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.