Hej!

Min fru efterlyser någon sorts underlägg som man kan ha när man lagar mat på inuktionshäll. Vi såg på en bild i en kökstidning om en sorts underlägg man kan ha wok-pannor på, finns det något annat man kan lägga under vanliga grytor. Hon är livrädd att repa hällen. Hon har dock lagat mat med vanlig spis under ungefär 60 år så det är nog svårt att bryta gamla ovanor att dra och snurra på grytor och stekpannor.

Eller kanske man kan köpa nya grytor som har någon form av mjuk silikonbeläggning? Vår granne har en wokpanna från ronneby bruk som har en liknande gummibeläggning under.

Vänligen
S
 
Hej steve5432,

det du verkar leta efter blir svårt att ha och få ut maximalt av hällen. Om du har något mellan den rostfria(eller Gjutjärn) botten på kastrullen och hällen, så minskar effektiviteten. Ej att rekommendera. Det jag tror du tänker på är ett wokset för induktionshällar med en wokpanna med rund botten och ett rostfritt ställ till den som ska ge värme runt om. Det du kan göra självklart är att köpa en så kallad induktionsplatta. En rostfriplatta man lägger mellan panna och induktionsplattan. Då försvinner dock vitsen lite med induktion då detta är för att man ska kunna använda koppar och aluminium på induktion.
Även om glaset är känsligare än gamla hederliga gjutjärnsplattor, så går det ju att dra lite fram och tillbaka om botten är slät. Annars får hon lyfta på pannan.

Annars önskar jag dig lycka till. Kanske finns det någon legering jag ej vet om.
 
Hällen blir inte repad, det är ingen fara.

Vi har endast ett par minimala repor efter 18 månaders hård användning, och dom beror troligen på grytor som sått ute på trappen ("stora kylskåpet") och sedan dragit med sig gruskorn som hamnat på hällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.