Hej, lite akut hjälp behövs. Tips också, vem man kan kontatka kring Malmö för att undersöka problemet.

Har ett nybyggt hus från 2010 höst. Ingen har bott i huset under alla dessa månader. Värmepannan var på (lägsta möjliga temperatur 17 grader) så klart hela tiden för att den inte skulle gå sönder.
Nu vid försäljning upptäckte köparnas besiktningsman vatten i torpargrunden under isoleringen. Det stod ca 2 cm vatten, enligt henne, i första delen vid ingången.

Tog kontakt med hustillverkaren, samt företaget som gjorde grunden.
Nu påstås att plasten inte var tätat, samt att det blev kondens.

Nu har de tätat, men vattnet är kvar.
Ska man inte ha en avfuktare för att suga upp vattnet att det blir torr
 
Sorry, fortsättningen kommer här.

Det torkar inte ut av sig själv, när vattnet står där.
Nu köparna avstod, blev rädda att det var något stort problem. Utan att vänta in och se. Men den är en annan fråga.
Vad jag är orolig nu för att om man inte gör något åt vattnet, så kommer vid nästa besiktning bli exakt samma problem.
Och jag inte vet om problemet berodde på detta bara, eller ligger det något alvarligare bakom vattnet.
Vem kan jag kontakta för att undersöka. Självklart firman säger att det är inget fel, men litar jag på det? Även om det blir torrt, vet ej hur heller, vill jag vara säker på att allting är korrekt gjord, annars kan jag få problem med i framtiden som dold fel.
Har ni hört om något liknande, vad gjorde ni i så fall, eller tips, råd önskas.
Tack
 
Ta in en oberoende besiktningsman som gör ett utlåtande vari felet består. (det kan räcka med överlåtelsebesiktningsmannens utlåtande) Därefter får ni KRÄVA att entreprenören åtgärdar felet som upptäckts och anmälts inom 2 år från slutbesiktningen.
Om inget görs så måste ni agera genom att kontakta ARN, konsumentjänstemannen i kommunen, advokat och GarBo. (en eller flera av dessa) Det är inte acceptabelt med fukt i grunden efter så kort tid.
 
A
Vart står vattnet? "under isoleringen" låter ju som det fanns mot asfaboard och det låter ju inte troligt.

2 cm vatten pga kondens låter som en lögn.

Ligger det på backen eller i plastfolien?

Bild är lättare att förstå
 
Redigerat:
Det är ju knappast ett dolt fel, eftersom det räcker med att sticka ner huvudet i krypgrunden. Däremot måste du informera alla köpare om problematiken - annars agerar du bedrägligt.

Det låter som man har slarvat med dräneringen av huset. Kondens gör inte att det blir 2 cm vatten stående.
 
En avfuktare är inte till för att hålla så mycket vatten borta. Lite kondens och fukt klarar den att ta bort men börjar du ha som en sjö under så låter det mer som tidigare skrev att dräneringen är dåligt gjord.
Vid fuktskador så kan du kontakta Ocab för en oberoende besiktning.
http://www.ocab.se/Tj%C3%A4nster/Fuktskador/Fuktutredning.aspx
 
om du suger bort vattnet, så ser du om det kommer tillbaka
 
Tycker tyvärr att det låter som dålig dränering + dåligt markjobb. Det skall absolut inte stå 2 cm vatten där nere och en avfuktare hjälper inte med den mängden. Luktar omdränering snarast tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.