Tjenare!

Har funderingar kring golvvärme, har beställt PE-X 16mm rör som jag ska lägga ner i LK Bjälklagsplåtar, så långt inga problem.

Har tänkt köpa följande för att driva golvvärmen.
LK Minishunt M60
LK Rumstermostat
LK Fördelarpar för 2 slingor

Är det något jag missat?
Kan jag styra termostaten i en LK Minishunt med rumstermostat eller?

Jag har fjärrvärme i huset, visst kan Minishunten kopplas in på t.ex varmvattnet från fjärrvärmecentralen så att jag kan ha golvvärmen igång fastän jag stängt av värmen på alla radiatorer?

Många frågor, hoppas på svar också!
 
Jag satte själv in en M60 i våras och som jag har förstått det går det inte att använda rumstermostater till den rakt av utan du måste ha ganska mycket tillbehör, på M60 finns det dock en "vanlig" termostat (typ element variant) men en kapilärsrörsgivare (en metalklump med 2 meter kabel som känner av temeraturen och är kopplad till termostaten) som används för att reglera temeraturen.

Frågan om att koppla den separat till fjärrvärmen överlåter jag till dom som själv kör med fjärrvärme men det finns ju som alternativ en elpatron att koppla till den för att få varma golv i t.ex. Badrum även på sommaren.
 
Jag börjar misstänka att M60 endast ska användas då man tar bort element i ett rum och då använder elementslingan till golvvärme i det rummet.

Jag som vill ha två olika slingor golvvärme ( 1 i entrehallen/lilltoan och 1 i stortoan ) måste nog köra på en LK Värmekretsfördelare, och dära byta ut termostaterna mot LK Ställdon ??

Fortfarande funderar jag om jag kan koppla in golvvärmen till fjärrvärmecentralen på t.ex. varmvattenrören och på så sätt även kunna använda golvvärmen då elementslingorna är avstängda på sommaren!?!?
 
Du har helt rätt i att M60 primärt är tänkt att kopplas på befintliga elementrör när man t.ex. ersätter element med golvvärme, jag har fimpat elementet i hallen och kopplat på en M60 och har en slinga till hall/lilltoa och en slinga till tvättstuga. har satt handduksvärmare på dom gamla elementrören i lilltoan och tvättstugan (dusch i tvättstuga)
Jag använder inte termostaten alls på min M60 utan kör helt på ute/innegivare på värmepumpen men för mig fungerar den utmärkt.

Förstår jag dig rätt att du ville koppla golvvärmen på tappvarmvattnet? Har nog aldrig hört talas om att någon gjort så, men det fungerar kanske, vet dock inte hur bra M60 måt av det.

Har du VVC i huset?
 
För det första känner jag att jag måste säga att jag är snickare, så mitt kunnande inom detta är inte det största. Kör mest på sunt förnuft och försöker läsa mig till. Kommer naturligtvis anlita rörmockare senare när allt ska kopplas in i fjärrvärmecentralen!

Det jag vill ha är två golvvärmeslingor, en i entren och en i stortoan. Dessa vill jag styra med varsin rumstermostat. Så känner att M60 inte är rätt utan känns som att det behövs en LK Värmekretsfördelare, där kan man som jag förstår ha en termostat per slinga.

Då huset och källaren går på fjärrvärmen och styrs av en utegivare endast så skulle jag vilja koppla in golvvärmefördelaren på något som även är varmt då man stänger av radiatorslingorna. Därför tänkte jag att man borde kunna använda varmvattnet som går till dusch/kranar att värma upp golvvärmen med.

Själva fjärrvärmecentralen är i källaren, och har tänkt att montera fördelaren till golvvärmen i samma rum, borde man inte kunna ta och koppla in sig på varmvattnet då så man ständigt kan köra med golvvärme om så önskas? Eller är jag helt ute o cyklar nu?
 
Själv jobbar jag på kontor inom logistik, men efter ett nära på sjukligt beroende av att läsa på byggahusforumet och att i stort sett ensam totalrenoverat en 40-tals villa det senaste året så börjar man lära sig ett och annat :)

Men du har helt rätt i att om du vill ha separata termostatrar skall du satsa på värmekretsfördelaren istället.

Angående att koppla in det på varmvattnet känns det rent spontant som att det inte är någon bra ide men någon annan har säkert bättre koll på det?
 
Ja du ser, man behöver inte vara utbildad för allt, finns så mycket fakta att läsa sig till och eminenta forum som detta att fråga och ventilera med folk! :)

Tusen tack för dina svar, blivit mycket klokare ang detta idag!


Då återstår endast min fråga, hur kan jag göra så jag kan använda golvvärmen även om jag stänger av radiatordelen av fjärrvärmen?? Någon som vet om det går att använda varmvattnet att värma golvvärmen med? (2 slingor på totalt 25-30 m2)
 
Nej! du ska inte blanda in varmvatten i golvvärmen.... Helt skilda system, olika tryck mm...
 
Angående varmvattnet så är det ingen bra ide då varmvattnet oftast står still när man inte använder en kran/dusch..

Bäst vore att satsa på LK fördelare så du kan styra slingorna separat! I annat fall får du väl se om du kan dra egna rör till golvvärmen för att använda dom trots avstängda element...

//Anders
 
Tack för era svar, då vet jag att det inte ska göras! :)

Har idag efter googlande och läsande insett att det är en LK Värmekretsfördelare som jag ska ha!

Då golvvärmen är lagd och jag fått tag i en VVSare som ska koppla in det mot fjärrvärmecentralen så vet personen säkert något sätt där det går att lösa, känns som att det måste finnas varmvatten någonstans som går att driva golvvärme med ;)

Tack alla för era svar!!
 
Varför inte koppla en elvärmare till golvslingan så kan du switcha till den under den varmare årstiden?
 
Tror inte du behöver nåt annat än det du har. Jag har satt in en sån där LK-minishunt och har tre slingor i de fördelare som passar till den. NOTERA att i fördelarna finns strypskruvar så du kan strypa/ställa in flödet i varje slinga beroende på slingans längd och rummets värmebehov. Jag har i och för sig ett värmetrögt betonggolv men jag kör helt manuellt till och med utan den separata bimetalltermostaten som följer med. Jag har strypt slingorna med skrivarna i fördelarna så det blir som jag vill ha med värmen och det enda jag gör därutöver är att vrida upp och ner den manuella svarta tempskruven på minishunten några gånger per år (typ sommar, vinter, knäppkallt). Det behövs ingen mer styrning tycker jag utan det funkar helt perfekt på detta simpla sätt.

Du kan givetvis inte köra golvvärmen på varmvatten. Om möjligt, fixa en separat matning från fjärrvärmen till din minishunt är mitt tips. Du får väl fjärrvärme även på sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.