• axm-spånsug.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte precis en 3 hk spånsug från duab för 4750 kr, tänkte även bygga en cyklon till den. För 12 250 kr får du säkert en plåtis att bygga en cyklon åt dig.

Annars verkar det som en fin sug, cyklon är ju helt klart en måste-sak.
 
Spontant tyrker jag motorn verkar rätt klen, 3hk känns mer rätt!
 
Det är nog en JDS.
Det står såhär "Filter cartridge captures 99% of dust from 0.2-2 microns in size" och även såhär "Supplied with 0.2 micron polyester cartridge filter". Att dom skulle leverera ett filter som håller 0,2 micron låter lite konstigt tycker jag JDS levereras med 1 micron. Filterytan är på 6,5 m2 och att den har någon form av automatisk rengöring men det är ändå lite i underkant men det kanske räcker?
För övrigt så mini 3hk. Men att välja cyclon är ett bra val har själv en


Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Det är nog en JDS.
Det står såhär "Filter cartridge captures 99% of dust from 0.2-2 microns in size" och även såhär "Supplied with 0.2 micron polyester cartridge filter". Att dom skulle leverera ett filter som håller 0,2 micron låter lite konstigt tycker jag JDS levereras med 1 micron. Filterytan är på 6,5 m2 och att den har någon form av automatisk rengöring men det är ändå lite i underkant men det kanske räcker?
För övrigt så mini 3hk. Men att välja cyclon är ett bra val har själv en


Mvh Pär H
Tack för input! Jag ska kolla om JDS levererar med 230V 50Hz alt 400V 60Hz för priset är såpass mkt lägre jämfört med Axminster. pär h, vad har du för spånsug o cyklon?
 
Det kan ju hända att Axminster konfigurerat cyklonen med annat filter för att matcha UK- eller EU-krav.
 
Vist så kan det vara att axminster har egna specar men 0,2 micron filter skulle innebära det bästa på marknaden när det gäller cycloner och jag tror inte att axminster sätter det på sitt eget märke men vem vet.
Jag valde att bygga en egen det är en Bill Pentz design. Eventuellt är själva cyclonen till salu då jag funderar på att bygga en ny med större kapacitet så jag kan köra två maskiner samtidigt med väldigt bra dammuptagningsförmåga.
Du är välkommen att kolla ser att du åxså bor i storstan.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Vist så kan det vara att axminster har egna specar men 0,2 micron filter skulle innebära det bästa på marknaden när det gäller cycloner och jag tror inte att axminster sätter det på sitt eget märke men vem vet.
Jag valde att bygga en egen det är en Bill Pentz design. Eventuellt är själva cyclonen till salu då jag funderar på att bygga en ny med större kapacitet så jag kan köra två maskiner samtidigt med väldigt bra dammuptagningsförmåga.
Du är välkommen att kolla ser att du åxså bor i storstan.

Mvh Pär H
Klart att det är ett alternativ med en Pentz. Tittar gärna. Vi tar resten via PM.
 
Jag var i kontakt med JDS och de levererar enbart US-motorer 60Hz, vilket inte är intressant för mig. Nåväl, jag var förbi pär h:s fina snickeri och synade Bill Pentz-cyklonen med tillhörande 160 mm rör och moddade utsug till maskinerna. Jag har aldrig varit med om ett så dammfritt snickeri! Cyklonen är dock alldeles för stor för min användning för jag har maxhöjd i mitt garage på 230cm, så det får bli lite special om en cyklon ska in. Jag har läst på en del om Pentz-cyklonen och blir mer övertygad om att det är den typen av lösning som jag ska satsa på istället för den cyklonen som jag började med i tråden. Kul att få en bra dos med inspiration från pärs fiffiga lösningar.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.