Hej har en Jabo Ranabo (Timmrad friggebod) som jag tänkte isolera.
Funderar hur jag isolerar taket bäst för att få luftspalt åvan isolreingen.
borra några hål ut mot gavlarna eller ???.
Nu skall denna inte vara uppvärmd året om utan någon vecka på hösten, sportlov, påsk m.m
 
  • DSC_0032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spruta polyuretan. Den bästa isoleringen du kan tänka dig och dessutom behöver du inte fippla med luftspalt och ångspärr, eftersom det blir helt tätt. Mycket bättre isoleringsförmåga än än olika former av "ull", bara att spruta på och sedan på med innertaket.
 
Ja det var ju en ide. I och med att den är på 15 m2 tänkte jag få rum med en bastu i ett av hörnen då kanske man köra med Polyretan även där.
 
Eftersom det är stor skillnad i Sverige på innetemp 20 gr och utetemp säg -15 gr så blir det ju stor värmevandring och därmed fukt, som ju inte kan ackumuleras hur mycket som helst i träet. Konstruktionen med uretanskum fungerar nog bra i England. men hur är det i Sverige?

Själv hade jag nog gjort en luftspalt med ordentliga hål i gavlarna så att fukten kommer ut.
 
Tja, det problemet riskerar uppstå överallt där det INTE finns polyuretan. Av den enkla anledningen att där det finns polyureatan på insidan kommer träet att hela tiden hålla yttertemperatur och ytterluftfuktighet. Kondens kommer att bildas på de ställen där det endast är trä som skiljer insida från utsida, alternativt där det finns glasull med otillräcklig fuktspärr, vilket ju tyvärr är alltför vanligt.
 
Om man issolerar med glassull och gör en luftspalt hur många hål/dimension kan vara
rimligt att göra i varje fack ut mot gavlarna.
 
Nordis123 skrev:
Om man issolerar med glassull och gör en luftspalt hur många hål/dimension kan vara
rimligt att göra i varje fack ut mot gavlarna.
Tänk på att du måste ha nockventilation också!
Standard är area motsvarande ett runt hål med dia 75mm per fack, ty det är vad som gäller för de så kallade mögelstopper.
 
Tar upp min tråd igen
Hur är det med plast i väggar och tak, verkar som om en del tycker att man inte behöver det när
man har kallställt mesta delen av året. För/Nackdelar.
 
Om du inte sätter fuktspärr blir det svårt att ångra sig efteråt. Dumsnålt att inte installera om du frågar mig.

Enda fördelen med att inte göra det är väl att du sparar lite arbete och lite pengar.
Nackdelen är att du riskerar fuktskador och inte kan efterinstallera om användandet förändras framöver, drar också ner värdet vid en försäljning.
 
Tack!
Då får det bli plast.
Nä pengar eller merarbete spelar ingen roll i det här fallet var mer en byggteknisk undring .
 
Satt och slö läste här på forumet och någon rekomenderade att inte ha plast i väggarna i en gäststuga som man kallställer stor del av vintern p.g.a att det kan bildas kondens och skapa mögelproblem.
 
Ingen plast om den inte alltid är uppvärmd.
 
Alltid plast, och alltid god ventilation. Mögel blir det i hus som inte är ventilerade. Kondens kan tyvärr bildas ändå, och bildas tyvärr ändå. Viktigt är att isolera taket ordentligt för att undvika kondens inne.
 
Redigerat:
NEJ, Isover å de andra isoleringsföretagen rekommenderar ej plast i stugor som inte är uppvärmda till +10 grader året om.

Bara å ringa å fråga.

Isover: 042-840 00
 
Sök lite mer på nätet. Jag har också bara hört att hus som står kalla periodvis ska man undvika plast i eftersom det späder på fuktproblemen.

Till motsats till Thomas så tror inte jag att universallösningen alltid är plast och syntetiskt skum.

Skickat från min mobil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.