Funderar på ett bygga ett nytt materialställ. Är i ett mycket tidigt "brainstorm"-läge.

I stället vill jag få plats med:

upp till 25 skivor (1250x2500 max)
upp till 5 limfogskivor (max 650x3600)
Så mycket virke det får plats med, max 3 m långa bitar
Skivspill + mindre brädbitar i olika smarta fack.

Skivor och virke vill jag ha liggande, skivspill kan vara ställd på kant. Jag har ca 2500 i takhöjd.

Funderar också på om det finns någon listig lösning där man kan dra ut en skiva, grovsåga med sänksåg och sen bära med sig det man behöver. Dvs ngn form av sågbord smidigt integrerad i stället.

Post gärna lite bilder på dina förvaringslösningar!
 
S
hade varit grov snickeri och inte möbelsnickeri. så hade du fått hjälp.
 
Detta är svårt skall man ha skivorna liggande måste man ha många fack till olika sorter s man inte behöver plocka ut för att ha en viss skiva. Stående skivor är lättare att hantera själv.
 
hantverkare1 skrev:
[länk]

Här har du ett riktigt bra tips

För övrigt kan jag rekommendera alla hans videor, riktigt bra inspiration, killen är inte bara enormt duktig utan även rolig
Bra video. La märke till att han använder en Festool där han inte har nytta av momentbegränsare, och en icke festool för skruvdragningen.

--- Mats ---
 
S
en som borrmaskin(sur festool) och en slagskruvdragare(fin dewalt).
svårt borra med en dragare som har bitsfäste
 
Nä,är väl bara att använda borr med bitsände.Däremot onödigt att borra med en slagskruvdragare...
 
Redigerat:
S
bitsborren brukar vara skit tyvärr
 
Festools borr som ju har bitsfäste (ok centrotec men det är ju nästan samma) är grymt bra.
Tillräckligt bra för att även jag som ogillar Festool har dom som favorit.
Även Bosch bitsborr är bra.

Sorry Daniel för OT! :)
 
S
men det är viktigt också sånt så att han skruva å borra ihop det.
jag tror att han kanske tyckte att det svängda förvaringen och stående hyllor var ett bra alternativ.
 
SBH skrev:
hade varit grov snickeri och inte möbelsnickeri. så hade du fått hjälp.
Det här förstår jag inte... Får Daniel ingen hjälp för att det är möbelsnickeri?
 
S
jag förvarar virke i öppet förråd.
han vill säkerligen ha det inomhus.
har ej byggt förvaring inomhus
 
Hallå, jag går i samma tankar men i mindre skala, dvs för skivspill och korta längder typ <1,2

Som jag ser det är problemet att få en stabil vagn för ståendes skivor. I ditt fall med 25 skivor på vagnen blir det en tung historia. Hur bred hade du tänkt att den skall vara? Styrs det av hur mycket plats du har över?

Angående din kapstation, vill du kunna lägga upp skivan på ett ställ innan du sågar av en bit eller skall du såga den vertikalt utdragen ur stället?

För min egen del lutar det åt en liten vagn i form av ett "E" där man kan luta skivor till vänster och lägga långgods till höger på de horisontella pinnarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.