Hej
Nu när det blivit kallt även här i Skåne märker vi problemet tydligt.
Köldbryggan vid golvlisten på ytterväggen - norra. Det blåser in kall luft!
Ytterväggen visar 6 grader vid golvet. Längre upp 13 grader - det rummet har ingen luftspallt - bara Siporex.

Man har gjutit in platta -84 innanför torpargrunden. Förmodar att man inte visste vikten av isoleringen vid övergångar mellan olika konstruktiner så som man gör idag?

Vad finns där att göra när det gäller själva övergången grund/betångplatta? Torpargrunden är byggd på stora naturstenar =O/

Dessutom är väggarna murade med Siporex. Hur mår dessa av att inte bli varma och torra?
Om man isolerar invändigt - cellplast? Eller Siporexen behöver ha luftspallt? Rummet är inte stort redan som det är.

Sedan är ju golvet en kylelemt - kan man isolera med cellplast ovanpå plattan?
 
Jag hänger inte riktigt med, har man gjutit in en betongplatta i torpargrunden? Vad har du för golvbjälklag, traditionellt med sågspån? I så fall kan jag rekommendera att isolera golvbjälklaget längs ytterväggarna med polyuretan, det kan man göra enkelt inifrån utan att riva upp golvet.
 
Huset är en gammal skånelänga från 1900. Förra ägaren byggde bad/toa i mitten av huset och la då betongplatta inne mellan grundmuren. Resten av huset har gamla bjälklaget på torpargrund, båda ändorna av huset alltså.

Rummet med betongplatta på marken (utan isolering under skulle jag gissa) har klick/parkett direkt på betongen. Ingen bjälklag.
Golvet där är 15 cm längre än resten av huset.
 
Ok, då förstår jag. Som gjort för 15cm isolering då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.