Hej,
vi planerar att bygga ut huset på två olika sidor och eftersom vi har källare vill vi ha det även under utbyggnaderna.
Ytorna är ca 30kvm + 13kvm och golvnivån ligger ca 1,5 meter under marknivån.
Vi fick en offert idag på 182 000 som innefattar all schaktning/återfyllning samt gjutning av plattan med 300mm isolering, dock ingår ej murning av källarväggarna, ev. sprängning och rörmokeri (golvvärme, avlopp och vatten blir extra).

Det blir en kostnad på ca 4200kr/kvm.

Samma firma erbjuder oss en garageplatta för 2100kr/kvm (med 200mm isolering).

Ska vi leta vidare?:|
 
Vi har just gjort ungefär samma sak; grävt, sprängt och gjutit för 28 kvm källare komplett med murar och dränering (isodrän), plus också dränering runt resten av halva huset + stenkista. De håller fortfarande på och av olika anledningar har det dragit ut på tiden - men de har legat väldigt bra prismässigt och såvitt jag kan bedöma har de gjort bra grejer (dvs raka väggar, lagt dräneringen där de skulle etc).

Stolpar ur deras offert:
platta på mark 30 m2 300 isolering, villagrund, 71 500:- inkl moms;
Murar av leca, 2 100 :- per kvadratmeter (beräknade 37,5 m2 för oss - 78.750:)
Slingor för vattenburen golvvärme 18.800:-
isolering isodrän etc 1.370 kr / lpm

Sprängningen drog iväg mer än vi trodde men det brukar den väl göra =(

Jag skulle leta vidare om jag var du. De här är från Arboga men bygger åt oss i Stockholm så man måste nog inte hålla sig lokalt.

Mvh
Katarina
 
Vi har fått två offerter, 236 tkr för 24 kvm källare inklusive murade väggar, samt 330 tkr för 45 kvm källare inkl murade väggar. Inklusive golvvärme och isolering mm. Innehöll rivning av gammal krypgrund dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.