I förmiddags kom det endast en stril vatten ur kökskranen, den droppar fortfarande och vi har placerat ett värmelement på högsta effekt med fläkt framför de öppna skåpdörrarna. Har bott i huset i 10 år, aldrig haft problem förut trots mycket kallare vintrar.

Efter de förra vintrarnas mycket dryga elräkningar gjorde den milda hösten att vi bestämde oss för att endast elda med ved i kaminen så länge som möjligt innan vi satte på elpannan.

Eftersom vi varit hemma på dagtid så har det fungerat bättre än förväntat och vi har i princip eldat all vaken tid, förutom enstaka dagar här och där.

Tyvärr så stannade det endast vid en tanke att vi kanske borde sätta igång pannan när SMHI varnade för kylan som infann sig den gångna veckan. Först idag satte vi på elpannan, mest för att vi blev rädda pga det frusna röret, men nu är fortfarande radiatorerna i kök och matsal, samt ett sovrum och badrum på övervåningen kalla, trots att samtliga andra radiatorer är varma. Rummen med kalla radiatorer är alla i samma ände av huset.

Vad har hänt?
Kan fler rör ha frusit i värmesystemet?
Vad göra?

Till saken hör också att vi under hösten renoverade köket och då flyttades diskbänken och därmed vattnet från en innervägg till en yttervägg. Nya dragningen gjordes under golvet, delvis utmed ytterväggen. Kan det ha bidragit till att röret nu frusit?

TACK för att du tar dig tid att svara, är riktigt orolig nu!
 
Ligger röret på insidan av ytterväggen eller inuti ytterväggen? Det låter troligt att den nya dragningen har bidragit till frysningen. Jag skulle försöka att värma röret, om du kommer åt, med en värmepistol. Värmen fortplantar sig längs röret. Om du lyckas tina upp så att du får en liten stril, låt vattnet rinna så lossnar nog proppen
 
Japp atti rören ligger mot ytterväggen är inte bra, det frös för mig också för första gången på 35 år då rören ligger för nära ytterväggen.

Vad göra, ja jag har precis rivit bort mellanbjälklagets isolering för att rören ska komma mera innomhus.

Protte
 
Tack för tips!

Rören ligger på insidan av ytterväggen (stenhus), men jag undrar om inte rörmokaren som gjorde dragningen borde ha tänkt på att rören skulle kunna frysa?
Vi kommer inte åt rören då de ligger under golvet och köket är platsbyggt av snickare.

är riktigt orolig för att vi skulle kunna bli tvungna att "riva ut" delar av det nya köket för att kunna bryta upp golvet och flytta rören.

Vad tror ni om radiatorerna?

Har det frusit rör i värmesystemet pga att vi ej haft elpannan på utan endast eldat i kaminen i vardagsrummet eller kan det vara annat fel?

All inredning är klar i köket men vi väntar på bänskskivor och på den gamla platsen för diskbänk kommer vi att ha en liten extraho nedsänkt i bänksskivan, pga detta så är de gamla rören endast tillfälligt pluggade i väntan på hon.

Kan rörmokaren ha gjort något (ingen aning om vad det skulle kunna vara dock) som medfört att radiatorerna i kök+ matsal ej värms?

långsökt, men jag söker desperat en förklaring och lösning på den biten också.
 
Bäst att fråga rörmokaren, men det är väl så att om ni endast eldat i kaminen så har ju de andra rören kylts ned. Förstår jag dig rätt att du har några pluggade rörstumpar som sticker fram. Kanske din rörmokare kan montera några enkla avstängningsventiler + en slang. Värma rören med värmepistol så kanske det lossnar innan något annat skadats/frusit.
Men nu är jag ute på hal is, det är bara vad jag tror. Och det löser ju inte grundproblemet om rören ligger fel
J-klar att det är så kallt ute just nu, men det är då sånt här händer
 
Tina inga plaströr med varmluftpistolen! Koppar går bra.
 
Finns dom som eldat upp hela huset p.g.a värmepistol,så var försiktig med vad som är bakom och runt omkring rören.
 
men om det är Rir så är ju en rekomendation och snabb lösning fram med kompressorn och blås i ytterröret så släpper det rätt fort har tyvärr vart tvungen att göra det ett par gånger under förra veckan när det frusit under natten.
Funderar på en permanentlösning med nån fläkt som blåser konstant men jag har inte haft tid att titta på tysta fläktar som inte drar för mycket ström
 
Vilket är billigast att använda sig av att låta vattnet rinna lite hela tiden eller använda fläkt eller dylikt?
Har man bara fungerande vatten så brukar jag låta det rinna i förebyggande syfte om man tror att det kan frysa.
 
Kolla med rörmockaren om han gjort något .
annars tror jag på varmluftspistol
Sitter pluggen där ni inte kan se den så var observant så inte rören börjar läcka när isen smälter.

när det gäller förebyggande åtgärder
Är det värmesystemet vi pratar om så låt radiator pumpen gå hela tiden som det är frysrisk så vattnet cirkulerar Sen skulle jag absolut se till att flytta eller isolera rören för att slippa problem i framtiden och inte minst för den energi som går förlorad
Är det kranvatten så tror jag nog värmekabel med termostat på de utsatta bitarna blir billigast i längden. om man inte kan flytta eller isolera vilket jag skulle föredra.

Herr Hatt
 
Big Gitt. Ja, jag trodde ju förstås (kanske felaktigt) att vi pratade om kopparrör
 
har tidigare själv haft samma problem,men har numera en värmekabel som jag skjutit in i vattenröret sedan när jag får problem är det bara att ansluta den till elen då efter ca 10 min har jag fullt vattenflöde igen.
 
Tack för alla tips!

Det droppar fortfarande vatten ur kökskranen och vi låter den stå lite öppen i förhoppning att den inte ska frysa helt.

Ska nu prata med rörmokaren igen och fråga efter värmekabel, gissar att den kan föras in nu i efterhand utan alltför stor ingrepp i det nya köket. Kan den förresten föras ner från den ände där vi har de pluggade rörstumparna i ett annat skåp?

Enligt rörisen så har han använt RIR i den nya dragningen och han vill inte riktigt gå med på att dragningen av de nya rören utmed ytterväggen är orsaken till att det frusit. trots att detta aldrig tidigare hänt på över 10 år i huset.

Vad gäller radiatorerna så är stora flertalet gamla gjutjärnselement och all rördragning i koppar ligger under golven. Hur stor är risken att delar av systemet frusit sönder?

Så länge temperaturen inte understiger 10 minusgrader har vi kommande vintrar tänkt att fortsätta med enbart eldning i kaminen, och om jag förstått dig rätt Herr Hatt, gäller det då att att ha radiatorpumpen på för cirkulation i systemet även om vi inte tar ut någon värme.

När isen släpper i värmesystemet, hur kan vi kontroller att det inte finns läckande, sönderfrusna rör någonstans?
 
Stäng av allt vatten. Skriv ner vattenmätaren. Avvakta 1 timma och kolla igen.
 
Snailman
har ni rir så ska de tåla frysning... (förtsätter att det inte är några skarvkoppingar som oxå fryser..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.