När jag eldar i min braskamin luktar det rejält med bastu. det gjorde det inte förr utan det har kommit nu. Vad kan detta bero på? är det veden som har någon speciell egenskap eller är det själva huset som plötsligt börjat släppa ifrån sig lukten av någon anledning?:x
 
Har du någon furupanel i närheten? Jag får också bastulukten när jag eldat på rejält i min gjutjärns.
Har furupanel i hallen bredvid
 
Jag har en jävla massa övermålad furupanel omkring.. men jag har eldat så mycket förr med men det är först nu det börjar släppa lukten. märkligt
 
Hur går skorsten? Håll koll så att du inte börjar få torrdestillerat nånstans p.g.a t.ex. överhettning ifrån skorsten.
Trä kan börja självantända redan vid ~90C om det är tillräckligt torrt.
 
80-tals rörskorstenar kan ha problemet att isolering sjunker ihop, vilket kan orsaka brand. Du har inte en sådan?

Jag hade nog ringt och pratat med sotare/branskyddskontrollant.



Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
det är en braskamin som är insatt i en öppen spis. murad murstock. vet ej hur långt röret går upp i skorstenen.

Vad skulle man göra åt torrdestillering då i såna fall? börja byta ut bjälklag, panel o hela faderittan känns inte särskilt aktuellt..
 
Luktar det altlid eller är det när du inte eldat på ett tag? Vi hade det så med vår kamin efter några år, visade sig helt eknelt vara damm innanför plåtarna för att vi eldade mer sällan. Nu är kaminhe...tet borta.
 
@sandarnebo
Normalt sett så har du inget virke direkt mot skorsten, men om några fogar börjar bli dåliga så kan det bli så varmt så att det torrdestillerar. Då får man foga om skorsten!
Kan du följa doften så att du vet var den kommer ifrån? Kolla att inget virke ligger dikt mot murstocken.

Det är många kåkar som brinner nu när man eldar (för hårt) i eldstäder som inte är avsedda till det.

Skaffa en IR-termometer och kolla temp upp utefter murstock
 
Vi har eldat frekvent i den i 2 år nu. ägaren innan har också använt den åtminstone 2 år. Jag funderar på om det är isoleringen som sitter mellan röret och murstocken som på något sätt torkat eller blivit gammal så den släpper ifrån sig lukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.