Jag har ett problem. Varje gång jag har bestämt mig för vilken typ av väggmaterial jag ska bygga med så framkommer ett STORT problem med den. Allt verkar superbra tills det framkommer att väggen kan smälta, har dåligt u-värde, är tokdyrt....

De flesta som bygger i sten har väl valt just sten för att det är ett naturligt material som inte brinner, är naturligt, stabilt, tungt, ljuddämpande, isolerande. Hur kan man då blanda in en massa plast i den ekvationen?

Verkar ju som varenda stenvägg med bra u-värde innehåller plast. Träväggar ska vi inte ens tala om.. Finns det något sätt att bygga "naturligt" med bra u-värde (<0.2)?? Jag sliter snart mitt hår! :x
 
Putsad massiv lättbetong?

Annars får du ta i duktigt för att elda upp cellplasten utanpå en betong/lecastomme, framförallt om du har en tjock puts utanpå eller till och med sandwichvägg.
Om det är cellplast som du tycker känns onaturligt plastigt kan du ju alltid isolera med mineralull.
 
BoByggarBogge skrev:
Verkar ju som varenda stenvägg med bra u-värde innehåller plast. Träväggar ska vi inte ens tala om.. Finns det något sätt att bygga "naturligt" med bra u-värde (<0.2)?? Jag sliter snart mitt hår! :x
Vad menar du med "sten" och vad menar du med "naturligt"? Menar du att du vill bygga ett hus av natursten som du staplar på varandra, utan murbruk eller så, ungefär som inka-indianerna gjorde?

För betong och cement är tillverkade produkter, de är inte mer naturliga än mineralull eller plast.

BoByggarBogge skrev:
De flesta som bygger i sten har väl valt just sten för att det är ett naturligt material som inte brinner, är naturligt, stabilt, tungt, ljuddämpande, isolerande. Hur kan man då blanda in en massa plast i den ekvationen?
Det är det väl inte? De som bygger i sten har valt det trots att det är dåligt isolerande.

Och vad är problemet med plast? Varför vill du inte ha det i din vägg?

Att bygga en stenvägg med u-värde <0,2 är f.ö. inte så svårt. Det är bara att göra väggarna 2½ meter tjocka. Det kunde man redan på medeltiden.
 
BoByggareBogge
Verkar ju som varenda stenvägg med bra u-värde innehåller plast. Träväggar ska vi inte ens tala om.. Finns det något sätt att bygga "naturligt" med bra u-värde (<0.2)?? Jag sliter snart mitt hår!
Kolla på Webers Tabell U-värde/Brandklass, utifrån: puts, 120mm Leca sten, 150mm Mineralull, 190mm Leca sten ger U-värde 0,18 brandklass EI 240./MLj
 
andersmc skrev:
Vad menar du med "sten" och vad menar du med "naturligt"? Menar du att du vill bygga ett hus av natursten som du staplar på varandra, utan murbruk eller så, ungefär som inka-indianerna gjorde?

För betong och cement är tillverkade produkter, de är inte mer naturliga än mineralull eller plast.
Stenhus = det vi diskuterar i denna del av forumet, dvs betonghus.
Naturligt var med fnuttar runt, så att man skulle förstå att det inte var helt naturligt, men plast och betong kanske spelar i samma division, vad vet jag, isf får jag väl förtydliga mig själv. Ej plast, tack.

andersmc skrev:
Det är det väl inte? De som bygger i sten har valt det trots att det är dåligt isolerande.

Och vad är problemet med plast? Varför vill du inte ha det i din vägg?
Plast är en oljeprodukt som bryts ner. Det känns inte helt rätt att fylla mina väggar med söndertuggade plastpåsar. Och om du inte är kemist vill jag inte höra hur mycket bättre EPS är än plastpåsar.

Jag letar efter ett stenmaterial fluffigt nog för att ha ett bra u-värde. Har vi inte kommit längre än leca?

andersmc skrev:
Att bygga en stenvägg med u-värde <0,2 är f.ö. inte så svårt. Det är bara att göra väggarna 2½ meter tjocka. Det kunde man redan på medeltiden.
Ja precis, jag kanske glömde skriva att även grotesk tjocklek var en STOR nackdel. Bra att jag fick tillfälle att förtydliga mig om det!
 
Förstår inte helt vad du är ute efter, vad problemet egentligen är. Nedbrytningen av inbyggd cellplast är knappast någonting varken du eller dina barn behöver oroa sig för. Annars går det ju som sagt att göra en sandwichvägg med stenull istället för .. plast.

Men fluffig sten, googla på lättbetong. Det är inte samma sak som leca.
 
Mats Lj skrev:
BoByggareBogge
Kolla på Webers Tabell U-värde/Brandklass, utifrån: puts, 120mm Leca sten, 150mm Mineralull, 190mm Leca sten ger U-värde 0,18 brandklass EI 240./MLj
Tack för tipset! Detta såg inte alls pjåkigt ut! Jag ska definitivt läsa igenom webers isoblock-pdf ikväll! Du råkar inte ha byggt med det själv? Vet du om man kan dra rör för el i mineralullen? Och vet du hur tätheten är? Jag har hört att det är putsen som gör att det inte blåser rätt igenom lecan...

Det skulle vara intressant att veta hur de ligger prismässigt, men leca brukar ju ligga bra i pris! d^_^b
 
Mats Lj skrev:
BoByggareBogge
Kolla på Webers Tabell U-värde/Brandklass, utifrån: puts, 120mm Leca sten, 150mm Mineralull, 190mm Leca sten ger U-värde 0,18 brandklass EI 240./MLj

Hmmm... det ser ut som mineralullen inte är mineraler ytan en polymer=plast.
Suck.. det kanske bara är att inse att man får bygga i vilken typ av sten som helst och sen vira in hela rasket i mineralull och putsa på det.. :S
 
pjfj skrev:
Förstår inte helt vad du är ute efter, vad problemet egentligen är. Nedbrytningen av inbyggd cellplast är knappast någonting varken du eller dina barn behöver oroa sig för. Annars går det ju som sagt att göra en sandwichvägg med stenull istället för .. plast.

Men fluffig sten, googla på lättbetong. Det är inte samma sak som leca.
Plast är i min värld en alldeles för ny form av byggmaterial för att jag ska satsa miljontals kronor och min egen hälsa på det. Betong är på gränsen den med, men det är för många nackdelar med att bygga ekologiskt och för många fördelar med sten för att välja något annat än sten idag.

Och en brand vill jag inte ens tänka på om man har plast i väggen. Det är inga låga temperaturer man kommer upp i direkt och plasten i väggen börjar mjukna redan runt 100 grader. Efter en brand måste man alltså göra om hela isoleringen och hur lätt är det om den är inuti väggen?

Jag har tittat på lättbetongväggar och även där ska det isoleras med plast om man ska hålla sig under 40cm i tjocklek verkar det som.
 
Jag har ett bygglov på ett hus med dubbelmur av lecasten förhoppningsvis kommer jag igång till våren.
Putsen gör att väggen blir vindtät dock inte diffusionstät väggen kan alltså andas.Leca är en mycket bra putsbärare.Har inte murat någon dubbelmur förut men har goda erfarenheter av annan Leca murning.
Tanken är att bygga ett så tungt hus som möjligt för att få värmetröghet och klimatutjämning och använda oorganiska material som inte bryts ner.
När jag bygger till mig själv väljs billiga materiallösningar som då oftast kräver mer egen arbetsinsats.
Ungefärlig kostnad per kvm exkl moms 8,5 Leca 120mm /16:-st, 150mm stenull/200:-, 8,5 Leca 190mm/21:-st,Bistäl 25:-,Egen blandat bruk ,kramlor murplåtar100:- Summa 640:-ger 800:- inkl moms Utvändig spritputs och ställningshyra tillkommer.Leca priset gäller hela billass som direktlevereras och lossas av beställaren./MLJ
 
Mats Lj skrev:
Ungefärlig kostnad per kvm exkl moms 8,5 Leca 120mm /16:-st, 150mm stenull/200:-, 8,5 Leca 190mm/21:-st,Bistäl 25:-,Egen blandat bruk ,kramlor murplåtar100:- Summa 640:-ger 800:- inkl moms Utvändig spritputs och ställningshyra tillkommer.Leca priset gäller hela billass som direktlevereras och lossas av beställaren./MLJ
Det va ett bra kvadratmeterpris! 46cm är ju rejält tjock vägg. Jag hade tänkt mig max 40, men det är kanske önsketänkande utan plast? Vad kommer du ha för u-värde? Man kanske kunde dimensionera ner det lite..?

Lycka till med huset och hör av dig om du känner för att bygga ett till! ;)
 
Hur tänker du när det gäller fönster, dörrar och badrum.
 
Enl Webers tabell blir väggens u- värde 0,18 har inte gjort energibalansberäkning ännu men det är ett villkor i bygglovet.
cecar33
Hur tänker du när det gäller fönster, dörrar och badrum.
Fönster fästes i yttremur, jag vill ha djupa invändiga smygar.Ytterdörrarna drar jag gärna in en bit i väggen.
I boken "Moderna murade småhus " finns skisser på olika lösningar.Våtutrymmen putsar jag, rollar på ett tätskickt och kaklar.
 
Det finns ett tyskt block som används i passivhus, Twinstone, betong och kalksten (limesand?) 40 cm ger U-värde lägre än 0.2

http://www.greisel.de/

Finns inte så värst mycket information men några trådar har jag sett här på byggahus. Kanske går att beställa från tyskland.
 
Om du har putsade betongblock eller lättbetongblock så skulle jag vilja säga att pusten "tröttnar" med åren och blir sand. Kanske gör man det annorlunda idag än '53 då vårt hus byggdes. Vi kan se att putsen lossnar och att flera av våra väggar skulle behöva putsas om. Vid branden i huset så skadades pusten i det rum som brann och nu pratar de som ska bygga upp det igen att de ska sätta plast och regla istället. Jag vill ju inte det, jag vill ju att dom ska putsa igen, men kanske vill dom sätta plast för att stänga ute ev. röklukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.