Jag vet inte om detta inlägg hör hemma här men jag provar, annars får moderatorn flytta på det. Jag och flickvännen vill bo i ett hus som är nytt/nyrenoverat. Köper vi nytt så har vi sett ett nybygge för 2250000 kr här i trakterna runt Enköping och just nu är det lite för mycket pengar för vår ekonomi. Vi skulle kunna tänka oss att köpa nåt hus och hyra in hantverkare för att renovera det men jag vet inte om det är ekonomiskt. Skulle vi köpa ett hus lite billigare för att renovera det skulle vi förmodligen vilja göra om det mesta. Vi vill att allt ska vara fräscht och modernt. Sparar man några pengar i dagsläget på att renovera ett hus eller är det bättre att satsa på det där nybyggda huset? Vi kan tänka oss att måla och göra lite enklare snickerier och köra bort skräp och hålla rent och så på bygget. En renovering kan ju medföra en del överraskningar och kostnaderna kan ju skena i väg verkar det som. Vi skulle vara väldigt tacksamma för alla tips vi kan få.
 
Det där är väldigt olika från hus till hus, jag hade låtit en besiktningsman uttala sig om det projekt ni är intresserade av har några större brister eller underhåll innom de närmsta åren.
Sedan är en fråga om planlösning, ska ni bara ändra ytskikt (innertak, väggar och golv) så kan det helt klart vara en fördel att köpa gammalt och fräsha upp. Om ni vill flytta väggar och bygga ut/om så hade jag föredragit ett nybyggt hus. I en omfattande renovering så kan det, som du säger, sticka iväg kostnadsmässigt hur mycket som helst.
 
Tack! Säg att man köper ett hus som bara behöver renoveras invändigt: nytt kök, badrum, nya golv, målning osv. Kan det vara mycket mer ekonomiskt än att köpa nytt? Då tänker jag att hela huset känns som nytt och att huset i övrigt är i gott skick. Eller gör man oftast bäst i att köpa nytt? Helst vill jag ju också slippa det där lånet på runt 2 mille.

Sen kan det idag gott räcka med 80-90 kvadrat för oss och nybyggda hus är oftast på 120+? Det känns som att det finns en stor risk med att köpa ett begagnat hus och renovera det (otur med oseriösa hantverkare, kostnaderna kan skena iväg, man kan upptäcka fel som man tidigare inte sett..) och köper vi ett nybyggt hus för över 2 mille måste vi betala en massa ränta till banken. Vi försöker komma underfund med vad som är vår väg att gå. Jag skulle ju gärna vilja betala av vårt hus på 20-30 år utan att ha 20000 i månadskostnader, med andra ord skulle vi vilja bo billigt men ändå med hög standard.
 
Det du i princip säger är att du vill köpa en liten fiat men få en firarri. Det kommer inte att hända.
Om du ska ha en månadskostan under 20 000 men betala tillbaka innom 20-30 år och ha hög standard är ganska uteslutet. (givetvis beroende av inkomst men utgår från att ni är knegare). Antingen köper ni ett nytt hus, amorterar så gott det går och lever lyckliga i c:a 15 år då renoveringsbehoven börjar ploppa upp en efter en.
Eller köper ni ett gammalt hus som är i bra skick och fräshar upp billigt med färg o lättare saker som köksluckor, amorterar som tusan MEN får räkna med att vilken minut som helst få lägga ner pengar på renoveringar.
Eller köper ett ruckel som ingen annan vill ha där ni kan pruta som tusan och renovera. Detta är ett riskfullt alternativ då det kan kosta hur mycket som helst, eller så kommer man billigt undan. Allt beror på hur gott öga ni har för byggnader och konstruktioner, vad som behöver bytas och inte samt att inte underskatta tid, kostnader och värde.
 
Det låter som om du ska bygga nytt. Kompisen byggde kataloghus på 90kvm. gick på 1.3-1.5mille inkl tomt, avlopp etc, dvs rubbet.
 
Renovera hus med hjälp av inhyrda hantverkare kan knappast bli billigare än att köpa ett nybyggt hus alt bygga nytt själva.
Renoveringar tenderar att kosta mer än man trodde och ta längre tid än nån trodde :)
På den info som finns i dina inlägg borde Ni bygga ett nytt, men det kommer att kosta en hel del ändå.
Jag har svårt att tro att de förhållanden som gällde för "Elffors" kompis gäller runt Enköping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.