Har sett några inlägg om att skippa kortlingar för glesbrädorna och i stället skruva fast glesen uppifrån genom golvspånskivan. Är det någon som som lagt värmegolv på detta sätt och kan tippsa om för o nackdelar. Jag förstår naturligtvis att jag måste passa mig för att inte skruva genom slangen:)
Billigtvvs.se säljer en plåt som är 590mm bred och skall skruvas (försänkt) ner i golvbjälkarna. På så sätt borde plåtarna ligga stadigt och inga problem att lägga slangen på plats.
Finns det nån mer leverantör av 590mm bred plåt och spår för 2st 20mm rör?

SenastOverforda
 
Kortlingar blir mycket jobb, enklare att skruva ihop en enkel "trall" som man drar upp mot golvet. Blir även bättre kontakt mellan plåt och golv
 
Jag fick inte med bilden. Detta är ett nytt försök.

Montera golvvärmeplåtar utan kortlingar under glesen
Har sett några inlägg om att skippa kortlingar för glesbrädorna och i stället skruva fast glesen uppifrån genom golvspånskivan. Är det någon som som lagt värmegolv på detta sätt och kan tippsa om för o nackdelar. Jag förstår naturligtvis att jag måste passa mig för att inte skruva genom slangen
Billigtvvs.se säljer en plåt som är 590mm bred och skall skruvas (försänkt) ner i golvbjälkarna. På så sätt borde plåtarna ligga stadigt och inga problem att lägga slangen på plats.
Finns det nån mer leverantör av 590mm bred plåt och spår för 2st 20mm rör?
 
  • img031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är huvudorsaken att du inte vill att färdiga golvet bygger för mycket? Personligen tycker jag 600 c-c mellan åsarna gör 22 mm golvspån aningen mjukt.
 
Redigerat:
Jepp, jag måste ha slangen mellan bjälkarna annars bygger det för mycket. Ovanpå skall jag ha någon form av 14mm golv. Antagligen massiv fur.
 
Åskar skrev:
Är huvudorsaken att du inte vill att färdiga golvet bygger för mycket? Personligen tycker jag 600 c-c mellan åsarna gör 22 mm golvspån aningen mjukt.
Tycker du? Limmat och skruvat så kan jag inte märka att det sviktar alls?!
 
Vad finns det för massiv furu som är 14 mm? Sett en del som lägger glesen 30-30 för 20 mm slang tvärs för åsarna. Kapar inte glesen där slangen vänder utan drar den under glesbrädan. Sedan tunnt färdigt typ klickgolv över det. Har inte provat själv men det bygger mindre än i ditt fall 22 mm golvspån först?
 
mexitegel skrev:
Tycker du? Limmat och skruvat så kan jag inte märka att det sviktar alls?!
Som sagt bara min personliga åsikt. Men då menar du väl att lägga glespanelen tvärsför 60cm c-c åsarna? Inte som TS planerar där glesen ligger längs med åsarna?
 
Nej menar att golvspånetet limmas och skruvas på reglarna med cc 60. Det är väl den normala golvkonstruktionen dessutom?
Om man sen skruvar upp glesen med golvvärmeslang i så som TS ämnar göra så blir det ju ingen skillnad.
 
ullberg
Jag har just de där plåtarna från billigtVVS (samma problem med att det inte fick bygga, och dessutom ville jag ha mitt massiva furugolv som ligger ovan detta tvärs reglarna), och att de bara ska bära på C/C 600 är ju lite av ett skämt, försök få ner den där ondskefulla saken till slang (det är ju 20mm så den är rätt styv) utan att kunna trampa ner den (då viker sig ju plåten)...

Jag var så förbannad när jag skulle få ner slangen att min sambo åkte hemifrån och bad mig ringa när jag lugnat ner mig, och min far som var och hjälpte mig fick säga till mig på skarpen (och då ska man veta att när han övningskörde med min syster för en herrans massa år sedan och hon tog kurvan in på garageinfarten lite tajt och därmed lyfte hela brevlådan med motorhuven lyfte han inte ett ögonbryn utan sa bara, "backa ut igen och så tar du ut svängen lite mer nästa gång")

Du behöver tveklöst den extra glesen löst i isoleringen för att kunna dra upp plåten (jag tycker inte ens att jag fick det riktigt bra med denna, fast då hade jag bara en extra (mitt mellan reglarna - så det blev C/C 300) snarare än de 4 du ritat in, men som sagt, har du inget mothåll kommer det bli jobbigt att få i slangen. Kom också ihåg att om du gör på det sättet måste du vända "genom" golvreglarna, är det säkert att du inte kan få plats med glesen, det underlättar ganska mycket ;)

Det finns andra som gör produkter för läggning i bjälklaget, såväl Uponor som LK, men när du sett priserna på deras produkter kommer du behöva sätta dig ner ett tag, fast jag tror (utan att ha sett dem IRL, men bilderna antyder) att deras har förstyvningar så att man faktiskt kan lägga dem mellan C/C 600 golvreglar och ändå pressa i en slang.

/U
 
ullberg
Hepp, ett tydligt fall av förträngning tror jag visst, Uponors variant (http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-golvvaermekassett-20-med-isolering.php , finns även en utan isolering, tror det är samma pengar) kostar "bara" 3 gånger så mycket som billigtVVS, sett i efterhand tror jag det lätt hade varit värt det, om inte annat för den ökade risken för hjärtinfarkt jag utsatte mig för.

Jag har väl efterhandskonstruerat att jag fått det till att de skulle kosta mellan 500 & 600 kr st, så verkar ju (tyvärr för mig) inte vara fallet...

/U
 
Den aspekten översåg jag... Sanningen att säga är det inte helt lätt att komma överens med en 20 mm slang ens med glesen fastspikad.

Men det finns nog inga billigare plåtar att uppbringa än de som billigtvvs har.

EDIT: Tänk dock på att de färdiga "golvkassetterna" förutsätter att det är exakt cc 60 på reglarna. Är det för stora avvikelser från det måttet så får man nog hjärnblödning ändå...
 
Redigerat:
ullberg
mexitegel skrev:
Men det finns nog inga billigare plåtar att uppbringa än de som billigtvvs har.
Nope, det tror jag inte heller, jag letade ganska ordentligt då, tror jag hittade någon som var någon/några kronor billigare per plåt, men då kändes de lite mindre seriösa och saknade något annat jag ville beställa på samma gång.

Men min åsikt är att snålheten bedrog visheten för mig den här gången. Sen ska man ju lägga till glesen i kalkylen, ska man få det riktigt bra behöver man nog de fyra plankor som TS ritat in, kontra två små lister för att hålla skivan (eller inga lister alls om man väljer Uponors andra variant), inte hela mellanskillnaden förståss men säkert mätbart.

/U
 
ullberg
mexitegel skrev:
EDIT: Tänk dock på att de färdiga "golvkassetterna" förutsätter att det är exakt cc 60 på reglarna. Är det för stora avvikelser från det måttet så får man nog hjärnblödning ändå...
Kan du ha rätt i, och kanske är det sån sugpassning men jag tänker mig att de kanske gjort dessa någon centimeter smalare, fast det ser ju ganska tajt ut på bilderna.

Då kanske deras andra variant är bättre, scrolla ner lite på http://www.uponor.se/sv-se/solution.../floor-constructions/suspended-cassettes.aspx , kan vara mer "förlåtande", och jag tror som sagt att dessa ligger i samma prisklass (knappt 300 kr/st mot 100 för billigtVVS)

/U
 
Helt sant.Det är lätt att bita sig i svansen. För min del var råsponten gratis så valet var inte så svårt, jag kortlade dessutom. Hade inte en tanke på det TS tänkt sig, men såhär i efterhand så hade jag nog blivit precis lika vansinning som du annars. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.