Jag har hittat det mest fantastiska golv (lavasten) till vårt kök men priset är tyvärr fantastiskt högt också. Golvytan i vårt kök (som syns) blir relativt liten om vi gör så som det är tänkt nu. Skulle man kunna tänka sig att man lägger en billigare typ av klinkers under köksskåpen (givetvis samma höjd som lavastenen) och bara lavastenen på den del av golvytan som syns?
 
möter inga hinder vad jag kan se! Det enda som kan störa är om ni i framtiden vill möblera om i köket, men den dagen den sorgen som man säger : )
 
Renoverar vi nu så får vi ju ett kök som måste hålla i många år så det känns inte som om det skulle vara något större problem.
 
Bra ekonomiskt tänk. Som när jag kaklade i köket och även kaklade nedtill bakom spisen, men då med mycket billigare kakel.
 
Risken är förstås att det ändå blir "för mycket" golvyta att lägga lavastenen på men kan vi få till ett bra kök utan att bygga ut så kanske...
 
Varför skall du ha klinkers under skåpen? Ska du ha sockel så behöver du ingenting.
 
Om man lånar tråden lite...

Klinker ligger ju kvar av fix o fog.
Men om man skall ha trägolv/parkett på betongplatta. Kan man då sätta köket före golvet.
Det är väl justerbara ben på de flesta kökstillverkarna.
Är det då bara att lägga golvet fram till benen? Och låta stommarna stå på betongen?
 
Alltså, jag fattar ju att man "kan", men hur gör proffsen?
 
Proffsen gör vad kunden vill. Ska man inte flytta köks skåpen så finns det ju ingen anledning att det är golv under dem.
 
raveper skrev:
Varför skall du ha klinkers under skåpen? Ska du ha sockel så behöver du ingenting.
Jag tänkte nog snarare att det kunde vara bra att ha klinkers (alt sten) även under t.ex diskmaskin men det är kanske inget måste?
 
Det kan nog vara bra att ha hela golvet i samma nivå. Vid ett ev vattenläckage så riskerar man att vattnet blir liggande under golvskåpen utan möjlighet att torka upp
 
Det borde ju torka bättre utan klinkers ovanpå. Sen skall det ju vara en skyddsplast under diskmaskinen. Byter man köksgolv i ett befintligt kök så tar man ju inte bort skåpen, lägger golv och sen sätter tillbaka skåpen igen. Har för mig de la ett golv i senaste programmet av Fuskbyggarna. Där såg man tydligt att de bara la golvet fram till sockeln.


31minuter in i programmet
 
Redigerat:
Flytspackla under skåp och diskmaskin så blir det jämt och bra
 
Allt skall bytas ut i köket, golv, tak etc och vi kommer att flytta fönster, dörrar och även flytta på både spis och diskho etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.