Ska snar börja gräva till vår altan och har nu spånat klart och gjort en ritning som jag tänkt att det skulle se ut. Stolparna är 100*100, underreglarna 45*145 och dom övre reglarna 45*170. cc avstånd på dom undre är 1250 och övre 600. Trallgolv ska på som är 120*28. Är detta stabilt eller kommer det svikta? Har inte ritat ut plintarna men ska gjuta såne alt köpa färdiga.


Vad tycker ni om utformingen?
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skulle föredra grövre bjälkar underst , ex 45x195 du kan då ha färre plintar,sen räcker det med 45x120 till läkt
det är även att föredra 2 st 45x95 hopspikade fykantsstolpar vrider sig o spricker
 
jo det hade varit ba med mindre plintar. kan man få tag i en tabell med spännvidder så man kan se hur långt man kan ha emellan plintarna?
 
Sök på forumet, det finns en dimensioneringstabell här som "alla" använder
 
Hittade en dimensioneringtabell så nu gör jag om hela ritningen. Kommer läggas upp när den e klar.
 
  • altan.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att du tänkte bygga typ "min" altan, jag hade dock problemet med maxhöjden från mark till dörr. Fick bygga en ram på 175X45 med 120x45 120x45 i, men stadigt blev det.
 
  • Test.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser rimligare ut nu.
Dags att fundera på:
Fris runt altan?
Hur skall räcket fästas
Stolpar av limmade 45x90 eller gjutna stolpar.
 
Vad är fris? Vad är maxhöjden? För jag vill att min altan ska vara 70 cm över mark.
 

Bästa svaret

Fris är som en ram som går runt hela trädäcket så att inget ändträ blir synligt. Det kräver en extra golvregel tex. Se tex hur enhörningen gjort.
Höjden har nog ingen praktisk betydelse om man jämför betong eller trästolpe. Men trä är lättare att väga in speciellt om man kör med 2 limmade 90x45or.
 
skall den vara 70 cm över mark så anvä'nd bärlina 45x220, golvreglar 45x170.
räckesstolpar kör du med 45x95 som du skruvar ihop... overkill är att lägga pulim emellan.

gå in på min sida här så ser du hur man bygger fris å samma dim som jag sagt:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/121012-mitt-projekt.html

mvh
estwing
 
Varför behöver jag gå upp så mycket i dimension? Stämmer inte den dimensioneringstabell jag postade längre upp?

Sen en fråga om plintarna. Ska jag ha plintar som går upp till bärlinan eller göra som du gjort med en stolpe och sätta plinten i marknivå? Och hur gjorde du, är det en 95*95 som du jackat ur som du fäster bärlinan i?
 
för att få det optimalt så använd dessa dim...
trust me!!!
 
estwing skrev:
skall den vara 70 cm över mark så anvä'nd bärlina 45x220, golvreglar 45x170.
räckesstolpar kör du med 45x95 som du skruvar ihop... overkill är att lägga pulim emellan.

gå in på min sida här så ser du hur man bygger fris å samma dim som jag sagt:
[länk]

mvh
estwing
Överdrivna dimitioner på bärlina ock reglar
 
estwing skrev:
för att få det optimalt så använd dessa dim...
trust me!!!
Vad säger du om min fråga angående plintarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.