Hej! Bor i ett hus byggt 1959. Vi flyttade hit i sommras och upplever nu första vintern här. ( Om man nu kan kalla det vinter :)) Hur som helst så upplever vi att golven på övervåningen är iskalla fast att alla element är på. Speciellt i minstingens rum är det kallt.

Så vad är lösningen på detta problem?. Har kattvindar som löper längs med långsidorna på huset. Där är bara bjälklaget isolerat med ca 200mm spån av något slag. Sen är innertaket oisolerat och ventilation i takfoten tar in massor med kalluft utifrån.
Var börjar man? Vill gärna kunna utnyttja kattvindarna som förvaring samtidigt som jag vill ha varmt på övervåningen. Hjälper det att isolera innertaket? Eller är det bara på med mer isolering på bjälklaget som gäller?.
 
S
börja med å kolla fönster. är dom otäta?
kall luften måste komma någonstans ifrån.
 
Svårt att veta hur ditt hus ser ut på din kortfattade beskrivning. Vilket innertar är det som är oisolerat? Nedervåningen eller övervåningen eller båda. Jag antar att kattvinden finns på övervåningen. som senan har inretts. Antar då att det bara finns fönster på gavlarna. Är taket på övervåningen isolerat? Är ytter väggarna på övervåningen isolerade?

Det verkar som om det endast finns 200 mm spån i trossbotten på kattvinden. Det gynnar ju undervåningen. Men vad finns det för isolering kring övervåningen? Innan du specificerat detta är det svårt att ge några råd!
 
Hos oss blåste/blåser det genom golvet från kattvind till kattvind.

Det blev enormt mycket bättre när vi tog bort kattvindarna helt och hållet (antagligen inte genomförbart hos TS). Det drar fortfarande en del genom golven när det blåser och det beror på att putsen på huset är dålig (murarna går upp förbi golvet på 2a vån)

Jag skulle först se till att det inte kan komma in kalluft i golvet via kattvindarna vilket antagligen är lättare sagt än gjort. Hur ser det ut längst ute vid kanten? Är det fritt blås rakt in där?
 
Kalluften kommer in via ventilationen i takfoten, vilken är öppen längs med hela takfoten.Och den ventilationen måste juh finnas kvar. det jag undrar är om man kan isolera mot yttertaket (innertaket) med luftspalt så att luften kan cirkulera där istället för att kylaut hela kattvinden. När jag säger innertaket så är det då råsponten på yttertaket,det som då blir innertaket på kattvinden. :)
 
  • Gilla
skotmatte
  • Laddar…
vart tog all hjälp vägen? :(
 
Du har gett ett bra svar, isolera men behåll luftspalt. Sen beror det på hur mycket jobb du vill lägga ner men golvvärme kan vara väldigt effektivt. Kattvindarnas innervägg kanske du kan isolera också, liksom golvet närmast.
 
Minns att pappa kröp ut genom ett litet hål i väggen på min garderob när jag var ca 12 år och isolerade väggen mot kattvinden och plötsligt var det +12 grader under sängen istället för +5. Huset byggt på 40-talet, tilläggsisolerat med nåt skum nån gång för länge sedan, men bara i de lodräta väggarna, vind och kattvindar var ju fortfarande bara hopsjunket sågspån.
 
Största problemet brukar vara otätheter i "vecket" mellan övervåningens vägg och kattvindens golv och är egentligen lätt att åtgärda om utrymmet inte behöver ses som förrådsutrymme, Vill man inte pula för mycket själv så kan man idag få cellulosaisolerat i mycket trånga utrymmen.
 
Jag är också ganska säker på att det drar genom golvbjälklaget från kattvind till kattvind som hos mycke_nu.Om du ska få ordning på det genom att höja temeraturen på kattvinden så måste ju den tempen upp till inomhus temp, bryt istället upp golvet på kattvinden en bit närmast innerväggen och isolera+vindspärra ned där. Fortsätt med isolering upp på utsidan av innerväggen som Anna_H:s pappa gjorde för ännu bättre resultat.
 
  • Gilla
lezlow
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar.
Gjorde nu en lite närmare undersökning och insåg att isoleringen i golvbjälklaget,någon slags pappersspån,har sjunkitihop. Vilket då medför att det finns en spalt mellan golv och spån på ca 30 mm vilken löper under hela golvet och över till kattvinden på motsatt sida. Så hur avhjälper man detta? räcker det att setill så att luften inte kan vandra över till andra sidan med hjälp av plast eller dyligt? Eller bör man blåsa i mera isolering under hela golvet?
Om man stoppar luften med plast, hur blir det då igolvet med kondens o dyligt?

Det blev en heldel frågor det här..tacksam för svar.
 
Det räcker med att randisolera ute vid väggen, stoppa luften med vindpapp inte plast.
 
aha okej..nu är jag inte så hemma på dethär med isolering. Såkalla mig dum men exakt vad är randisolera? och hur gör man?
 
Förmodar att han menar att du inte behöver isolera inne i bjälklaget mellan våningarna utan bara i kanten. Isoleringen mitt i funkar mest som ljuddämpning, du har ju samma tepmeratur (eller vill ha) ovanpå och under golvet.

Och vindpapp låter vettigare än plast, stoppar blåsten, men kan "andas".
 
Anna_H skrev:
Förmodar att han menar att du inte behöver isolera inne i bjälklaget mellan våningarna utan bara i kanten. Isoleringen mitt i funkar mest som ljuddämpning, du har ju samma tepmeratur (eller vill ha) ovanpå och under golvet.

Och vindpapp låter vettigare än plast, stoppar blåsten, men kan "andas".

Ja :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.