Lite info och frågor

Nu har pappen legat förlänge, den är omlaggd med någon billig byggmax papp som inte håller måttet av tidigare ägare. Konstgjord andning är gjord denna vinter med icopals lagningsmassa. Det är tätt just nu.

Råsponten är ok men det har läckt in tidigare.

Måtten på garaget är 4,5x11m
Garaget ligger i vinkel med huset, intill ena gaveln.

Tyvärr har man valt att leda ut regnvattnet (ca 150kvm)från ena sidan på huset ut på garagetaket.
Det kommer mao mycket vatten när det regnar , för att åtgärda måste jag leda om dagvattnet från enasidan huset till den andra=inte önskvärt pgav allt jobb.

Idag ligger pappen längs med garaget, regnvatnet passerar alltså 5-6skarvar.

Det finns fall på ca 20cm på 4,5m =<2grads lutning?

En infälld golvbrunn finns mitt på garaget ute vid kanten, allt fall är mot kanten men inte mot brunnen

Följande tankar finns:
Ska jag göra det själv om inte vad kan det kosta?
Det finns inga genomförningar förutom brunnen.

Det finns en sarg runt hela garaget.

Tanken är att man kanske ska ta bort brunnen och fälla in en hängränna på hela längden istället. Är det en god ide' Tanken isåfall är att fälla in den ett par spontbrädor in från sargen.

Bör man isåfall ha en plåt från sargen helavägen ner i rännan eller räcker det med plåt/papp?

Ska man lägga pappen på andra hållet så att den ligger i samma riktning som vattnet rinner?

Om man inte ska det och gör det själv så kommer man få 1 skarv på varannan våd alternativt så får man kasta varanna rulle=spill.'

Kan den gamla pappen ligga kvar och agera underlagspapp?

Kan någon rekomendera en seriös firma i Skåne?

Har försökt illustrera det med bilden nedan, där ser ni hur våderna ligger.
O=brunnen
>=där hängrännan mynnar ut på taket
______________
I I I I I I
I I I I I I
I > I I I I I
I I I I IOI
I I I I I I
I I I I I I
I___I___I__Í__I__I
 
GARAGE.jpg
 
Gör ett sadeltak med riktiga takstolar direkt minst 23 grader så är du av med all problem i framtiden, ett papptak med den lutningen håller max 10 år och då vill det till 2 st lager underlagspapp + ett lager ytpapp som en takläggare måste göra det blir inte billigt i längden
 
Jag hade inte gjort en infälld ränna som du föreslår, det är upplagt för problem.

Se till att du har fall mot brunn.
Du kan dra en ränna från hustaket till brunnen som leder vattnet från hustaket den vägen, då slipper du i alla fall allt det vattnet på garagetaket. Våderna på det håll dom ligger, skarv är inget problem, bara du gör rätt. Många platta tak har papp, så det är inget konstigt med det i sig.

Men mest skulle jag rekommendera att lägga ett falsat plåttak med lämpliga ränndalar för att leda vattnet rätt. Fortfarande naturligtvis med fallen rätt. Lite jobb, men i det långa loppet det enda rätta imo.
 
Hmm

Ett sadeltak funkar nog inte då vi har fransk balkong ut från huset i den nedre vänstra delen på skissen. Annars hade det varit det bästa.

Att behålla brunnen var alltså ett förslag, hus ska jag isåfall fixa så att det faller även mot brunnen?

Spontant så vill jag gärna hålla ner kostnaden till <20.000kr

Varför skulle det vara bäddat för problem med en ränndal?

Ska även nämnas att brunnen ligger i takfotslådan så skulle den mot förmodan läcka så rinner det inte "i garaget" utan "utanför.

Spontant så käns det som att om man ska pappa om taket så ska man nog inte ge sig på det själv även om det är ett plant tak med endast 1 genomföring (Brunnen).
 
Problemet med ett sadeltak som jag ser är också att man får en ränndal intill huset vilket i mina ögon är förenat med en risk eller?
 
För mig är det stor skillnad på en ränndal och att "fälla in en hängränna ... ett par spontbrädor in". Ränndal ser jag inga problem med. Kan även göras intill huset bara det görs rätt.
 
jarlhov skrev:
Nu har pappen legat förlänge, den är omlaggd med någon billig byggmax papp som inte håller måttet av tidigare ägare. Konstgjord andning är gjord denna vinter med icopals lagningsmassa. Det är tätt just nu.
Exakt vilken av Byggmax papp är taket omlagt med? Det är ju bra om du låter övriga veta, så inte de köper samma typ av papp.
 
Det är deras Glaciär 3graders papp. Säker inget fel på pappen i sig men på ett "problemtak" kanske man inte ska välja den. Det ligger även nån remsa Mataki och den pappen är märkbart tjockare och skiffern sitter bättre på den.

Åter till taket. Vad tror ni om att lägga en ränndal längst ut där brunnen är då och ta bort sargen på den långsidan, så att det blir som en vanlig hängränna?
 
Skumpen skrev:
Gör ett sadeltak med riktiga takstolar direkt minst 23 grader så är du av med all problem i framtiden, ett papptak med den lutningen håller max 10 år och då vill det till 2 st lager underlagspapp + ett lager ytpapp som en takläggare måste göra det blir inte billigt i längden

Suck, en som har koll.........

Nej man lägger inte två lager underlagspapp på en omläggning, man lägger ingen underlagspapp alls.

Nej maxtiden är inte 10 år, snarare 35-50 år lite beroende på läge och utsatthet för väder och vind. såtillvida att du väljer en omsorgsfull hantverkare och ett bra material.
 
Hur långt ut från sargen ligger brunnen??
 
Ja, mina föräldrars platta tak med papp har hållit i 30-40 år, det har behövts lagas på något ställe men först nu är det dags att lägga om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.