Det tips jag fick av han som installerade min panna var att ha alla termostater så öppna som möjligt och justera på pannan. Om alla är helt öppna så får man bättre flöde genom systemet. Jag har alla element på bottenvåningen (souterräng) och övervåningen på ca 6-7 av 9.

Prova att lufta igen efter ett tag om systemet är uppe i rätt tryck. Lufta tills det bara kommer vatten
 
D
När du luftar elementen så skall du lufta tills det kommer ut vatten ur luftningshålet. Det räcker inte med att du luftar tills det slutar komma luft. Om det slutar komma luft, men inte kommer vatten, så har du helt enkelt för lite vatten i ditt system och måste fylla på mer. Man kan få lufta/fylla på vatten/lufta osv i flera omgångar.
 
Jag är med på luftningen och det kommer vatten från alla element.

Problemet är att det är 16 grader nere och på tok för varmt uppe. 1-1/2 plans timmervilla = gammalt hus men totalrenoverad 1989. Tilläggsisolerad också.

I köket har jag ett element som är ca 3 meter långt och halva delen är jättevarm. Den vänstra delen där luftningen är, är kall. Det fattar jag inte alls... Och där tror jag problemet ligger någonstans.

Varför är inte hela elementet varm?
 
D
Låter som om nedervåningen har fått omkastad cirkulation av någon anledning. Kolla så att det varma vattnet kommer in via röret som går till toppen av elementet och det kallare vattnet går ut i botten. Om du inte kan känna skillnaden så stäng termostaten tills elementet har svalnat och sedan öppnar du den igen och ser vilket rör som snabbt blir varmt.
 
Hmmm... blir inte klok.
Trycket i pannan lever sitt egna liv nu, nu ligger den vita nålen på 2:an... Spelar ingen roll hur mycket jag släpper ut från elementen i form utav vatten och ej luft. Trycket sjunker men ökar igen av sig självt. Är det normalt?

Har fortfarande inte tillräckligt varmt vatten i duschen som är på övervåningen.

Ett långt element i köket är varm på den delen där termostaten sitter och kall från mitten till där man luftar. Alltså inte varm upptill och kall nedtill. Skulle jag få värme i hela elementet i köket skulle det hända mycket med värmen där.

Pannan har dessa inställningar:
Kurvan ligger på 1,5
Dag och natt vredet med lika varmt på dagen som på natten. 5 delstreck över noll om man säger så.
Schunten är på max eller nästan i alla fall. Den når max om jag ställer in kurvan på 2.
Tempen som visas på den fyrkantige mätaren och den runda är de båda ca 60 grader.
Cirkulationspumpen på max.
 
D
Vet inte vad det är för "vita nål" som du talar om, men det är normalt att trycket i systemet ökar när temperaturen ökar.

Jag förstod precis vad du menade med halva elementet varmt och mitt råd kvarstår utan någon förändring.
 
SUCK!!!

35 grader varmvatten i över en månad nu, var ligger felet?
som ni ser på bild ett i början av inlägget så står temp på båda mätare runt 60 grader, det är ok, men ändå kommer det bara max 40 grader ur alla kranar.

På bild 1 ser ni trycket =0 så är det fortfarande, även om jag fyller på med hjälp av svart ratt till höger i bakgrunden bild 2. Jag vet att jag skruvat på fel ratt tidigare och tömt ut något, men vad vet jag inte.

Har luftat alla elementen med två element med luft i, de andra var ok.

Har lyft upp den röda ventilen på toppen av pannan i en lucka. Då pös det ut luft och vatten.

Kruxet är att hur mycket jag än försöker höja trycket så sjunker den lika snabbt...
Fan i gatan.
 
Hej Prova och kolla cirkulationspumpen och på centrumskruven/avluftningsskruven kan du prova lätta lite på för att se om du har fått luft i cpn.Har för mig att du har slinga på din vvb.
 
Hmmm... panna är på, pumpen går på II och jag skruvade ut skruven helt... TOMT!!! ? Lite brunt vatten rann ut, men helt tomt... Vad är tomt?
 
Det är inte alltid det kommer så mycket vatten när man öppnar centrumskruven. Snurrar pumpen? Om du lossar skruven igen och tittar in ska du se att axeln snurrar. Är det svårt att se, så peta in en skruvmejsel lite försiktigt och känn om det skrapar.
 
Hej dan En sak som vi måste få bukt på är att du vet med säkerhet att du har ett slutet system,Är lite orolig när du fyller på systemet och inget händer.Så lite frågor Kolla först så att du inte har ett expansionskärl uppe på vinden(öppet system),Vet du om du har en evc190 eller är det en evc240 har för mig att 240 ersatte 190 modellen.Som lordi skriver kolla så pumpen (axeln snurrar).Om vi nu förmodar att du har ett slutet system och du fyller på ditt system och inget händer med trycket så antingen så är blåsan trasig på expansionskärlet eller säkerhetsventilen trasig men då borde det komma ut vatten genom skaller röret om du fyller på för mycket vatten i systemet.Men lyckades du inte få upp trycket till 1.0 tidigare?Om dy lyckades tidigare så är det rätt kran du har hittat.Faller trycket snabbt från 1.0 så är nog blåsan trasig.Du kan kolla om blåsan är trasig genom att kolla på undersidan på kärlet så sitter det som en bilventil som du kan trycka på och kommer det vatten så är den trasig,Kommer det luft så är den hel men ska inte vara fuktig.Kan hända att bilventilen sitter upptill på sidan om du inte hittar den på undersidan.Sedan det här med shunten står den i samma läge hela tiden?Om den gör det så känn på den om den har fastnat men inget våld.Om du tittar på manöver panelen och tar bort den så till höger sitter det en temperaturbegränsare kolla så att inte den har löst ut.Men det kan se lite olika ut beroende vilken modell du har190? 240? 270?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.