Mina föräldrar håller på och diskuterar ändringar på ritningen över fjällstugan som de ska bygga.

Så här är det tänkt nu, men tanken är att byta ut balkongdörren och de mindre fönstren mot två stora glaspartier som går enda ner till golvet varav en del är balkongdörr. Frågan är då om de övre fönsterpartiet ska se ut som på denna bild eller som på nästa där man förlängt ytterkanterna så då går lika långt ut som de undre fönsterpartierna.
2012-02-04 18.37.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser skissen ut
2012-02-04 18.37.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéer och tankar?

//Patrik
 
Redigerat:
Då det verkar vara ett ryggåstak så ser jag inte hur ni tänkt lösa krafterna nedåt i gavlarna från längsgående balkarna, så det är nog tillbaks till konstruktionstadiet först.
 
Jo, de känner till det, syns inte på bilden bara.

Men frågan är om kanterna på det övre fönsterpartiet ska gå ända ut eller inte.
 
Tycker nog att det känns bättre med att fönster går längre ut så det blir symmentri, men jag har noll koll på detta och var i samma situation då jag byggde till mitt hus och lärde mig läxan att man funderar för mycket på hur utsidan ser ut och glömmer hur insidan skall fungera.
Vad tycker arkitekten?
 
Man ska fundera lika mycket på ut- som insida. De ska fungera i hop.
Gör de inte det ska man fundera igen. Och igen. Till sist blir det bra.
 
Visst blir det bättre symmetri, men går sådana små trekantiga fönster att göra öppningsbara på ett vettigt sätt? Annars måste de putsas på stege, om inte de fönstren som nu är de yttre har gångjärnen mot mitten så att man kan putsa "triagnlarna" hängande i krokig arm i fönsterbågen?

Bara en liten praktisk detalj att ha i åtanke...
 
Hittade denna gamla tråden. Tänkte att jag kunde lägga upp en bild på hur det till slut blev bestämt med fönsterpartierna. (Slänger upp någon bild till på hur stugan ser ut, antar att det inte är någon som har något emot det :) )

2014-03-01 17.44.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-03-01 17.45.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-02-27 12.24.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-02-27 12.25.39 - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Verkar blivit en riktigt trevlig stuga. Ser att ni löst ryggåstaket med två bjälkar och skippat spetsen på fönstret. Men nära 100% likt skissen. Kul med återkoppling, hoppas de blev nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.