Jag ska bygga nytt tak på stugan, från grunden och behöver köpa lite maskiner.
Har kollat på Bosch kap o gersåg pcm 8 s och Bosch cirkelsåg pks 66 a.
Nån som vet om det är vettiga grejor, eller ska jag köpa dyrare, bättre grejor?
Jag är ju mest hemmasnickrare, så jag behöver ju inga proffsgrejor.
 
Jag har och använder "Gröna" Bosch.
Har byggt hus, garage och andra saker med dem. För oss hemmasnickare är de helt ok.

Förstår de som jobbar dagligen med saker, att de behöver saker som håller längre, men jag har svårt att tro jag kan slita ut de maskiner jag har..

En snickare som hjälpte med huset sa något liknande detta, att en grön Bosch håller 5000h så håller en blå Bosch 10000-15000h.. (Siffrorna kommer jag inte ihåg, men det var något liknande..)
 
Redigerat:
Ok, tack. Dom har ju fått bra betyg i olika tester som jag kollat, så helt skitdåliga ska dom väl inte vara.
 
Är cirkelssågen för att såga skivmaterial? I så fall är det bra om de är en så med bra skena till.
Ska du även klyva något så måste sågen ha klyvkniv vilket jag inte kan se om just den modellen har.

När det gäller kap/gersågen så är det som husägare en riktig arbetshäst som både ska klara 10-dels mm tolerans vid listgering såväl att kunna stå ute en hel dag i duggregn o kapa trall o reglar. Fundera gärna på att ta steget upp till en blå Bosch istället. Behöver inte vara någon värsting maskin, gcm800 räcker långt o kostar ung 2500kr.

Hur är det med sticksåg?
 
Ja cirkelsågen är väl bra att ha till mycket, dels att såga skivor o klyva. Bra att få lite tips :)
Blå Bosch ska ju vara lite bättre, har allt kollat på dom också. Dumt att vara dumsnål men så där jättemycket kommer jag ju inte att använda dom, hemmasnickeri som sagt.
Sticksåg har jag en rätt ny Black o Decker som jag fått, den får duga tills vidare.
 
Nimajneb skrev:
... att kunna stå ute en hel dag i duggregn...
Vi ställde två stora parasoll runt sågen, funkade perfekt både mot stekande sol som regnet.. Gick att jobba oavsett väder.. ;)
 
Ja, jag tänkte väl så, eller ett partytält kanske? :) skönt med lite tak över. Fan vad man längtar till vår o sommar nu...
 
Det handlar kanske inte om hur mycket man använder dom utan snarare om vad maskinerna presterar. Desto enklare maskin desto mer krävs av chaffisen.
Ta din sticksåg tex, du kommer svära många gånger över att den sågar snett, detta går att kompensera genom att lirka, styra emot o göra om, detta slipper glada amatörer som vi är genom att ha en bättre produkt.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag förstår vad du menar, klart att dyra maskiner är bättre. Sticksågen är väl inte nån Rolls Royce men blir jag trött på den får jag väl köpa en ny, bättre :)
Jag vill ju köpa dom bästa maskinerna för dom pengar jag har, det är därför jag frågar runt lite här.
Jag är tacksam för alla tips o svar!
 
Men vilken budget har du? Om du anger denna så kommer du direkt att få kloka svar.
 
Kloka svar är alltid fint att få... Har väl inte tänkt nån exakt budget, behöver köpa det som behövs för att klara takjobbet. Kap o gersåg, cirkelsåg, sågbord, ny fogsvans kanske. 10 000, kan det täcka det?
 
Angående cirkelsåg så kan jag tipsa om Aeg ks55c, har haft min i ett par år nu som gått hårt under renoveringen.
Lätt att hantera även med en hand och går stabilt.
Ingen klyvkniv men det behövs inte heller för den delen.

Kostar ca 1500kr i butik
Finns även som ks66 då med större sågdjup.

Även Hitachis modeller är bra.
 
Ok tack. Det är ju inga pengar för en bra såg.
 
Kap ger: Bosch gcm 800 eller 8, prisklass 2500-3500 annars har metabo en såg runt 2500 som får goda omdömen.

Cirkelssåg: hitachi c6 bu2, den har klyvkniv och du kan köpa en bra skena till den. Sågen kostar 1900kr. Skena??

Sågbord till kap/ger: det duger med en ställning från tex classe för 800kr om du även lägger på ett par rullbockar.

Ovanstående är sk proffsverktyg med bra garantier och ypperliga prestanda. Du kan nog spara en tusenlapp med att köpa hobbymaskiner....
 
Tack! Ska titta närmare på grejorna. Köper man bra maskiner så får man säkert lust att göra fler jobb på huset. Virke tänkte jag köpa på ByggMax, har nära dit så det passar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.