En dum fråga kanske men går det inte att bygga platta ändå till hus som skall ha krypgrund? Har inte kommit så långt än i det här med husbyggande... Kanske blir mkt dyrare.
 
Det blir nog tårta på tårta och antagligen ung. dubbel kostnad. Dessutom vet jag inte hur man läser att lägga en betongplatta på en betongplatta.
 
Kerthe skrev:
Vi har ställt ett sk modulhus på en krypgrund tillverkad av dorocell krypgrundsblock (ca 150mm iso), lagt singel i botten, 100 isolering samt plast på det. Grunden är sluten och isoleringen i golvbjälklaget som i "vanligt krypgrundbjälklag".
Detta har visat sig vara energibesparande eller vad sägs om 15000kwh för ett hus på ca 180kvm ;D.
Något problem med fukt i grunden har inte heller under visat sig under de två år byggnaden funnits. Jag vet inte om kostnaden är mer än för andra grunder men jag är mycket nöjd med resultatet. Anticimex har besiktigat konstruktionen och lovordade den.
Energiförbrukningen är beräknad till 12500kvh
på 127 kvm.... jag ska träffa säljaren på måndag å
begära precis hur grunden + matrial i den..
vi betalar ändå 140 000 + 35 000 för att få grunden
uppförd svs!

Känns viktigt detta med grunden... inget jag tänkte
på när vi valde vilka vi skulle bygga med....

Annika
 
Bob_the_builder skrev:
Då vet han ju inte vad han pratar om... Golvvärme i ett hus med krypgrund är avsevärt snabbare än i ett med gjuten platta (dvs ingjutna slingor). Om han menar i relation till radiatorer så tror jag inte på det heller. Hastighetsskillnaden är nog väldigt marginell och då påstår jag att komfortökningen med golvvärme är klart viktigare.

De flesta hus levereras ju dessutom numera med någon typ av värmepump, som är väl lämpade för lågtempererad golvvärme. Ska man ha lika låga temperaturer i ett radiatorsystem krävs ganska rejäla pjäser på väggarna.
Jag blir ::) :-/ ::)
men vi har bestämt att inte ha golvvärme!!
förrutom i badrummen dvs!

men tack för ditt inlägg!

Annika
 
Bob_the_builder
Är det försent att ändra sig...? ::)
 
lnu skrev:
Dessutom vet jag inte hur man läser att lägga en betongplatta på en betongplatta.
Platta på platta ??? :surprised: ??? :surprised: ??? :surprised: ??? :surprised: ??? :-/ :-/

Vad menar du ??? ??? ???
 
nä det är det inte....
vi har ju fram till leveransutropet på oss dvs!!
å det lär inte bli förrensi dec.....

men det jag vet idag hade jag ( vi kanske det heter)
nog valt ett lb hus istället där är ju golvvärme
+ kakel å klinkers iaf standard

well för sent att ända sig å vi har ju sålt vår lgh
så vi kan ju inte bo på gatan inte :(
 
Bohman skrev:
Energiförbrukningen är beräknad till 12500kvh
på 127 kvm.... jag ska träffa säljaren på måndag å
begära precis hur grunden + matrial i den..
vi betalar ändå 140 000 + 35 000 för att få grunden
uppförd svs!

Känns viktigt detta med grunden... inget jag tänkte
på när vi valde vilka vi skulle bygga med....

Annika
Vi byggde ju grunden själva så det är svårt att säga vad kostnaden egentligen blev. Materialkostnaden och hjälp med pumpning av betong för vår krypgrynd (13 x 8 m) samt platta till garage (4 x 10m) blev ca 100.000 kr. Till det kommer ju att åtgärda marken så att grunden går att montera och arbetet för monteringen.

Jag känner inte till att någon annan har konstruerat grunden på just detta sätt (ej ventilerad och isolerad) men jag fick rekomendationen från vår kvalitetsansvarige som har mycket erfarenhet av fuktproblem.

Vi har vattenburen golvvärme på alla golvytor, även övervåningen. Jag upplever att det fungerar perfekt och att systemet blir effektivt då det lätt följer temperaturförändringarna utomhus. Ett hus med platta är betydligt trögare vilket jag märker i vårt garage som har den konstruktionen.
 
Bygg med platta helt enkelt :)
 
Mickelin skrev:
En dum fråga kanske men går det inte att bygga platta ändå till hus som skall ha krypgrund? Har inte kommit så långt än i det här med husbyggande... Kanske blir mkt dyrare.
Gräv ner plattan en bit så får du en källare i så fall!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.