Skall öppna upp väggarna till "kattvnden" på ett 1 1/2 planshus.
Huset är byggt -49 med stående plank i ytterväggar och innerväggar.
Är dessa väggar normalt bärande? se bifogad bild.
Finns några tips/ideer på hur detta arbete skall utföras.
Går det göra denna avbärning på vinden ovanför för att "slippa en synlig balk i taket?
Rummet som skall breddas är idag ca 3m långt dvs den tänkta öppningen (på båda sidor) löper över ca 3 takstolar.
/Hebbe
 
  • snitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sambasunka
  • Laddar…
Det korta svaret är att, Ja, kattvindarna är normalt sett bärande, eller rättare sagt, takstolarna är oftast en del av kattvindarna. Väggarna mellan takstolarna kan tas bort men det löser knappast ditt problem.
 
Jag har den uppfattningen också, dvs att väggarna är bärande. Hur bär man av dom på bästa sätt? Rummet är ju ca 3m långt, jag skulle kunna tänka mig att öppna ca 1,5m av väggen som minst, gör jag öppningen mitt över en takstol så handlar det ju om enbart denna som skall avlastas. har en ide om att bygga på befintlig vägg med limträ + stolpar innan jag tar upp "hålet". Någon som har några andra kluriga lösningar.
/Hebbe.
 
Hur gick det Hebbe35, har du rivit väggarna?
 
  • Gilla
Markuslundgren
  • Laddar…
Ja, berätta -- hur gick det? :)
 
  • Gilla
lillzola
  • Laddar…
Det är tyvärr inte påbörjat ännu, blir ett vår projekt.Planen är att bära av väggen med limträ - stolpar utanför dagens vägg innan jag öppnar upp. Får återkomma med resultat.
 
Hebbe: Tänke bara säga att jag nyligen har gjort (eller rättare sagt håller på med) ett liknande projekt i ett 30-talshus där bl.a. kattvindsväggarna skulle bort. Jag valde följande lösning.
Jag rev/tog bort kattvindsväggarna förutom stödbenen i kattvindsväggen som var under takstolarna.
Förstärkte sedan befintliga takstolar genom att skruvlimma 195x45 ihop med de befintliga takstolarna (som var typ 50 x 170). Gjorde samma sak med hanbjälkarna på takstolarna.
Gjorde en ny "kattvindsvägg nästan borta vid ytterväggarna (typ 40 cm ifrån ytterväggen) genom att sätta nya stödben under takstolen. Detta 40 cm utrymmer är nu fyllt med iso.
Stöttade takstolarna på mitten genom att spänna upp stående reglar.
Tog sedan bort stödbenen från den gamla kattvindsväggen.
Simsallabim, det sjönk 2-3 mm.
Därefter byggdes nya innerväggar som stöttade det hela.
Vindduk, gles, ekofiber, dubbelgips (200 skivor typ...).
Åsså lite annat småjox (fyra takfönster, all el, värme, vatten, avlopp, nytt badrum osv.)
Trots hjälp av duktiga snickare har jag ännu inte hämtat mig fysiskt och psykiskt från detta hästjobb (som för övrigt inte är klart och "inflyttat" ännu). Golvytan ökade från 50 till 85 kvm, mycket snedtak men ok som barnrum. Blir skitbra men satan i gatan vilket jobb det har varit, skottat 85 säckar sågspån, fyllt en 30 kubikskontainer med rivningsmaterial osv osv.
 
synpunkter skrev:
Hebbe: Tänke bara säga att jag nyligen har gjort (eller rättare sagt håller på med) ett liknande projekt i ett 30-talshus där bl.a. kattvindsväggarna skulle bort. Jag valde följande lösning.
Jag rev/tog bort kattvindsväggarna förutom stödbenen i kattvindsväggen som var under takstolarna.
Förstärkte sedan befintliga takstolar genom att skruvlimma 195x45 ihop med de befintliga takstolarna (som var typ 50 x 170). Gjorde samma sak med hanbjälkarna på takstolarna.
Gjorde en ny "kattvindsvägg nästan borta vid ytterväggarna (typ 40 cm ifrån ytterväggen) genom att sätta nya stödben under takstolen. Detta 40 cm utrymmer är nu fyllt med iso.
Stöttade takstolarna på mitten genom att spänna upp stående reglar.
Tog sedan bort stödbenen från den gamla kattvindsväggen.
Simsallabim, det sjönk 2-3 mm.
Därefter byggdes nya innerväggar som stöttade det hela.
Vindduk, gles, ekofiber, dubbelgips (200 skivor typ...).
Åsså lite annat småjox (fyra takfönster, all el, värme, vatten, avlopp, nytt badrum osv.)
Trots hjälp av duktiga snickare har jag ännu inte hämtat mig fysiskt och psykiskt från detta hästjobb (som för övrigt inte är klart och "inflyttat" ännu). Golvytan ökade från 50 till 85 kvm, mycket snedtak men ok som barnrum. Blir skitbra men satan i gatan vilket jobb det har varit, skottat 85 säckar sågspån, fyllt en 30 kubikskontainer med rivningsmaterial osv osv.
Vad gör man inte för lite extra golvyta (y)

Hade du någon som räknade på det eller gick du på "känsla"? Funkar det verkligen att bara förstärka?
 
  • Gilla
grunk
  • Laddar…
Ja vad gör man inte för det. Skämt åsido, det blev lite mer än extra golvyta: en total uppgradering från 1930-standard, två rum blev fyra, fyra takfönster varar två 180 cm höga, riktig isolering i taket (jag har nu haft en vinter med snö på taket för första gången) osv.

Alla gamla hus är olika. Jag tog inte in nån konstruktör som räknade på det hela utan valde iställer versionen sunt förnuft, försiktighet och amatörsnickarens bästa knep: överdimensionering. Grejen är den att det nu sitter innerväggar tvärs takstolarna som bär upp det mesta men i mitt fall hade det nog funkat även utan dessa. Vissa delar av vinden har inga sådan innerväggar och det funkar utmärkt. Alltså de nya förstärkta takstolarna är faktiskt ruggigt rejäla. I mitt fall var det också så att det inte riktigt gick att se hur konstruktionen var förrän man började riva. Att stå och gissa och räkna på hur det ser ut bakom massa treetex- och brädväggar och treetex- och brädtak funkar inte. Jag rev försiktigt, stöttade och funderade löpande på hur jag skulle agera. Mina duktiga snickare var också med i diskussionen och tyckte jag var överförsiktig som ville ha stöttor (dom var ju ivägen för snickarna) men där klargjorde jag att det var jag som bestämde såvida dom inte ville ta fullt ansvar.
 
Några dåliga mobilbilder som kanske säger nåt (om jag nu lyckas ladda upp bilderna):
 
  • Vind1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekofiberblåsning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sudanen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.