slacker skrev:
Till ett tidigare Puustelli kök fick jag med en plastlist som sockeln stod i med "vingar" ut på golvet som skydd för sockeln och skapade en tät anslutning - Smart idé och jag har funderat om dessa går att få tag på...
Usch vad jag saknar det köket... :blushing:
IKEA hade dessa som tillbehör när jag bytte kök för 6-7 år sedan.
 
Dyckertpistol.
 
Förstår inte hur sänksågen kan ha gått från okänd till oumbärlig på så kort tid...

Själv har jag aldrig någonsin haft problem med att såga ut hål på häll och diskho med en vanlig sticksåg.
Det behövs ju ingen mm precision eftersom hålet ändå inte syns.
 
T
slacker skrev:
Personligen brukar jag undvika att ta sockel i underkant då de flesta idag är gjorda av material som lätt suger fukt - MDF/Spånskiva. Risken är då lamineringen ryker att sockel blir fuktskadad vid spill eller "aggressiv" skurning.

Till ett tidigare Puustelli kök fick jag med en plastlist som sockeln stod i med "vingar" ut på golvet som skydd för sockeln och skapade en tät anslutning - Smart idé och jag har funderat om dessa går att få tag på...
Usch vad jag saknar det köket... :blushing:
HTH har denna list till sina socklar!
 
Hmmm, hur gjorde man förr??
Tusentals kök är satta med vattpass, hammare, fogsvans, handhyvel och en vanlig skruvmejsel, möjligen en handsticksåg och ev någon specialare till.
Mitt kök satte jag med ovanstående plus en biltemacirkelsåg för 299 spänn samt en borrmaskin.
 
Man kanske hade mer tid förr;)
 
S
slacker skrev:
Med dagens utveckling på just den fronten så har ju både Festool, Makita och Bosch väldigt fina maskiner med skena till ett mycket bra pris - Betydligt lägre än en bordssåg.
Är du säker? ;)
http://www.jula.se/bordcirkelsag-800-w-o200-mm-244022
 
slacker skrev:
Till ett tidigare Puustelli kök fick jag med en plastlist som sockeln stod i med "vingar" ut på golvet som skydd för sockeln och skapade en tät anslutning - Smart idé och jag har funderat om dessa går att få tag på...
Usch vad jag saknar det köket... :blushing:
Du menar en sån list som IKEA skickar med sina socklar?
 
sticksåg, klyvsåg,batterimaskin, 180cm pass, 120 cm pass, limpistol, 2 st svetstänger, kap å girsåg.
listen för sockeln har myresjökök den e transparant. finns även till takanslutningsinbyggnaden..
mvh
estwing
 
Två långa pass och vad ska man ha limpistolen till??
 
Fotografen skrev:
Hmmm, hur gjorde man förr??
Tusentals kök är satta med vattpass, hammare, fogsvans, handhyvel och en vanlig skruvmejsel, möjligen en handsticksåg och ev någon specialare till.
Visst, och det gick att förflytta sig över hela världen innan varken bilar, tåg eller flygplan var uppfunna.
Kommer det nya vettiga hjälpmedel använder man dem väl, även om det faktiskt gick att utföra jobbet innan också. :|
 
andersmc skrev:
Du menar en sån list som IKEA skickar med sina socklar?
Ganska säker på att det inte kommer med en plastlist tillsammans med IKEA socklar.. I sådana fall har jag totalt missat något radikalt det senaste året...
 
DanielF skrev:
Är du säker? ;)
[länk]

Ha! Den där skulle jag inte våga klyva/kapa nått alls med.. 800W och 24T max 45mm... mjaa.. q(;^;)p
 
slacker skrev:
Ganska säker på att det inte kommer med en plastlist tillsammans med IKEA socklar.. I sådana fall har jag totalt missat något radikalt det senaste året...
Till vissa utvalda Ikea socklar följer det med en plastlist.
 
raveper skrev:
Två långa pass och vad ska man ha limpistolen till??
jag ser det som ett långt pass samt ett kort pass....:S
limpistolen har jag till att montera passbitar under överskåpen.. ... klossar för stöd för takanslutning m.m.m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.