När man väljer placering av innegivare finns det ju lite olika kriterier.
Undvika solinstrålning, uppvärmning av andra källor, t.ex. kamin, inte bredvid fönster etc.

I ett normalt/vanligt hus blir ju då hjärtväggen i riktning mot norr ett lämpligt val.

Visst andra väggar finns ju också tillgängliga, men då är det risk att det blir uppställda dörrar framför givaren osv.

Rekomenderad höjd är väl kring 1,5m ÖG. Jag antar att denna höjd är angiven för att få en representativ tempmätning/medeltemp/temp i bålhöjd.
Om man då finner det oestetiskt med denna placering på en hjärtvägg, och sätter givaren högre upp, säg 2m ÖG, skulle det störa regleringen oerhört mycket?
Vad jag förstår så kan man justera i värmepumpen hur mycket innegivaren skall påverka regleringen.

Vad säger ni, bra eller dåligt?
Kanske är det bara ytterligare en sån där sak som man tänker på nu?
Att det är bättre att bara sätta upp den och så tänker man inte på att den syns när man väl har sitt normala liv i huset?
 
Det är bara att ställa in en något lägre temperatur. Dvs på normal höjd kanske du ville ha 22 grader medan det är 22,5 grader på den högre hödjen, då ställer du in temperaturen till 21,5 grader.
 
Ja, var väl så jag tänkte. Skönt ibland bara att bolla en idé.
 
injonil skrev:
Det är bara att ställa in en något lägre temperatur. Dvs på normal höjd kanske du ville ha 22 grader medan det är 22,5 grader på den högre hödjen, då ställer du in temperaturen till 21,5 grader.
Kanske jag som tänker fel denna morgon men man borde väll ställa temperaturen på 22,5 grader i ovanstående fall och inte 21,5?
 
FrittDrag_II skrev:
Kanske jag som tänker fel denna morgon men man borde väll ställa temperaturen på 22,5 grader i ovanstående fall och inte 21,5?
Jag måste oxo tänka fel.. :)
 
Ja självklart, det har ni rätt i! :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.