General Failure skrev:
FTX gör väl att det går ganska snabbt att ändra temperaturen i huset också (särskilt jämfört med ingjuten golvvärme).

En nackdel (om man väljer att se det som en sådan) med FTX är väl att man får svårt att motivera att man ska ha golvvärme (förrutom komfortvärme).

Går det att ha olika rumstemperatur i olika rum med FTX? Det är väl lite svårt att ha olika temperatur på tilluften till de olika rummen?
Ett FTX-aggregat har inget med den direkta uppvärmningen att göra, jfr frånluftsvärmepump. Ett FTX-aggregat är ett ventilationssystem som som återvinner värmen i frånluften (badrum ,kök, tvättstuga mm) och tillför den värmen till inkommande luft (sovrum, vardagsrum mm.). På detta sätt får man en balanserad ventilation med förvärmd tilluft. Återvinningsgraden idag ca 70-85%.

Så golvvärme (uppvärmning) och FTX-aggregat (ventilation) är en utmärkt kombination.

Att hålla olika temperaturer i rummen är inget problem eftersom tilluften har en lägre temperatur än rumstemperaturen. Dock kan det ju bli problem att hålla +5 grader i ett rum om inkommande luft är +17 grader ;)


 
Äntligen lite medhåll på mina teorier. :) Jag ska in med ett FTX-aggregat till nästa vinter, den saken är helt klar.
Bara att slippa kalldraget från luftintagen är värt pengarna...
 
ab-cd skrev:
Ett FTX-aggregat har inget med den direkta uppvärmningen att göra, jfr frånluftsvärmepump. Ett FTX-aggregat är ett ventilationssystem som som återvinner värmen i frånluften (badrum ,kök, tvättstuga mm) och tillför den värmen till inkommande luft (sovrum, vardagsrum mm.). På detta sätt får man en balanserad ventilation med förvärmd tilluft. Återvinningsgraden idag ca 70-85%.

Så golvvärme (uppvärmning) och FTX-aggregat (ventilation) är en utmärkt kombination.

Att hålla olika temperaturer i rummen är inget problem eftersom tilluften har en lägre temperatur än rumstemperaturen. Dock kan det ju bli problem att hålla +5 grader i ett rum om inkommande luft är +17 grader ;)
Ok, jag hade fått för mig att man tillförde extra energi till FTXen och värmde upp tilluften till rumstemperatur.
 
Micke skrev:
I vårat fall blev det en VillaVent VM2.
Micke, hur mycket har du betalat för Villavent VM2?
Det är ett aggregat med extremt hög värmeåtervinningsgrad (90%) enligt uppgifter på Villavents hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.